۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲
سرنوشت برنج در انتظار چای شمال| دپوی چای در انبارها
بازار گزارش می دهد؛

سرنوشت برنج در انتظار چای شمال| دپوی چای در انبارها

تنکابن - بهار فصل چینش بهاره چای شروع شد اما چایکار و کارخانه دار نگران دپوی محصول و تبدیل سرنوشت آن همانند برنج است.

بازار؛ گروه استان ها: روزگاری باغات چای تا نواحی مرکزی مازندران گستردانده بود و اکنون فقط لکه هایی از این باغات در دو شهرستان تنکابن و رامسر وجود دارد و چایکاران با رنج های فراوان مشغول چایکاری هستند.

سهم مازندران از باغات چای حدود دو هزار و ۴۰۰ هکتار است و بیشتر مزارع آن در نواحی غربی استان واقع شده است. همزمان با بهار فصل برداشت و چین بهاره این محصول در این مناطق شروع شده است. چای در مازندران تنها در شهرستان‌های عباس‌آباد با حدود ۲۵ هکتار، تنکابن با حدود هزار و ۱۰۰ هکتار و رامسر با حدود هزار و ۲۰۰ هکتار که جملگی در غرب استان واقعند، تولید می‌شود و عمده اراضی چایکاری کشور در استان گیلان قرار دارند.

مطابق آمارها ۹۰ درصد مزارع چای کشور در استان گیلان و ۱۰ درصد در مازندران قرار دارد؛ مجموع سطح زیر کشت باغات چای حدود ۲۶ هزار هکتار بوده که در محدوده‌ای به طول ۲۰۳ و عرض ۹۰ کیلومتر از مرکز گیلان در منطقه فومنات تا غرب مازندران در شهر کلارآباد به صورت نامنظم، مجزا، با فواصل کم و زیاد و دور و نزدیک گسترده شده است به طوری که حدود ۳۰ درصد باغ‌ها در جلگه و باقی در مناطق کوهپایه‌ ای قرار داشته و رقمی بیش از ۶۰ هزار نفر در صنعت چای کشور اشتغال دارند.

درآمد پایین چایکاری در حالی است که فروش هر مترمربع زمین در مناطق دوردست و بالاست سبب می شود تا درآمدهای هنگفتی نصیب چایکاران شود و با این حال چایکاران منطقه با سختی و مشقت های فراوان مشغول چایکاری هستند.

در حال حاضر هفت کارخانه چای در غرب مازندران مشغول فعالیت هستند.

به سراغ چایکار نمونه غرب مازندران می رویم و پای صحبت هایش می نشینیم، از واردات بی رویه و حمایت نشدن چایکاران و انبارشدن محصول و دسترنج کشاورزان گلایه دارد. می گوید: سال ۹۸ یک باغ متروکه و تخریب شده را با همت و تلاش صورت گرفت را به باغ ایده آل تبدیل کردیم.

سرنوشت برنج در انتظار چای شمال| دپوی چای در انبارها

شیرزاد علی نیا در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که چای تولیدی و برداشت شده را به دو واحد تولیدی خود برده و فرآوری و عرضه می کنیم، گفت: در این واحدها چای باکیفیت و استاندارد تهیه می کنیم.

وی تعامل و هماهنگی چایکار و کارخانه دار را مهم بیان کرد و گفت: این گونه نباشد که چایکار تولید و برداشت کند اما اگر کارخانه نتواند چای را عرضه و وارد بازار کند این چرخه دچار اخلال می شود.

یک چایکار: اگر جلوی واردات گرفته نشود، بازار از چای داخل استقبال نمی کند و متاسفانه در زمینه تبلیغات برای چای داخلی نیز ضعیف عمل شده است

وی با تاکید براین که دولت باید جلوی واردات بی رویه را بگیرد، گفت: اگر جلوی واردات گرفته نشود، بازار از چای داخل استقبال نمی کند و متاسفانه در زمینه تبلیغات برای چای داخلی نیز ضعیف عمل شده است.

شیرزاد گفت: صدا و سیما در تبلیغات روی چای خارجی تمرکز کرده است و این سبب می شود که تا محصول کشاورزان در انبارها باقی بماند و به دلیل آن که چایی به رویه به وارد بازار شد، چای زیادی در کارخانه ها دپو شده است.

وی گفت: اگر دولت به کمک کارخانه ها نیاید و چایی های انبارشده را از آنان خریداری نکند، هم کارخانه دار و هم کشاورز با رویه کنونی به زمین می خورند و دولت باید با ارائه راهکار مشکل اساسی این دو قشر را برطرف کند.

البته چای ایرانی و کارخانه‌های سطح شهر، دیگر حال و هوا و رونق سابق را ندارند، صنعت چای طی این سال‌ها افت و خیزهای زیادی را از سر گذرانده است. در سال‌های نه چندان دور بسیاری از باغ‌های چای به حال خود رها شدند و یا اینکه در معرض فروش و تغییرکاربری قرار گرفتند.

خرید هزار تن برگ سبز چای

عباس خانی رییس اداره چای تنکابن و رامسر با بیان اشاره به برداشت چای بهاره اظهار کرد: سال قبل حدود هزار تن برگ سبز چای به ارزش بیش از ۱۲.۵ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار در سال های اخیر چایکاران از قیمت محصول رضای نسبی دارند، میزان تولید چای را ۳۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: میزان مصرف در کشور ۱۲۰ هزار تن بوده و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

سرنوشت برنج در انتظار چای شمال| دپوی چای در انبارها

وی فروش عمده و صادرات را از جمله دغدغه ها ذکر کرد و گفت: کشاورزان نیازمند آن هستند که برنامه ریزی اساسی برای خرید محصولات باید مورد توجه قرار گیرد.

جهانساز: تقریباً ۶ هزار هکتار اراضی چای غیرفعال دیگر در شمال کشور داریم که با مدیریت و اقدامات حمایتی می‌توان آنها را نیز احیا کرد

براساس آمارها در حال حاضر درصد قابل توجهی از چای تولیدی در انبارها دپو شده است و کشاورزان نگران فروش آن هستند. رییس سازمان چای با بیان اینکه طی چند سال اخیر بخشی از اراضی چای شمال کشور احیا شده است اظهار داشت: تقریباً ۶ هزار هکتار اراضی چای غیرفعال دیگر در شمال کشور داریم که با مدیریت و اقدامات حمایتی می‌توان آنها را نیز احیا کرد.

حبیب الله جهانساز خاطرنشان کرد: اکنون سطح زیرکشت چای شمال کشور به ۲۲ هزار هکتار رسیده که در سال‌های گذشته این میزان حدود ۱۵ هزار هکتار بوده است.

جهان ساز گفت: اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۸ هزار تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۵ هزار تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که سال گذشته قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای متناسب با هزینه‌های تمام شده تولید و نرخ تورم متناسب‌سازی شده است و با توجه به شرایط اقتصادی و صرفه بازار کارخانه‌ها برای حمایت از چایکاران ممکن است این محصول را بیش از مبلغ مذکور خریداری کنند.

ضعف حمایت‌ ها سبب شد تا چای کاران مزرعه داران برابر وسوسه‌ های و قیمت‌ هایی که غیربومی ها به آنان پیشنهاد می‌ دهند قید چای و چای کاری را بزنند و مزارع آب و اجدادیی‌ شان را به فروش برسانند و به اصطلاح، سود چین های چایکاری به جیب بسازبفروش ها می رود.

کد خبر: ۲۸۹٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha