۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
قیمت جهانی قراضه در ماه می ۲۰۲۴ تثبیت شد

قیمت جهانی قراضه در ماه می ۲۰۲۴ تثبیت شد

قیمت جهانی قراضه در ماه می در اکثر بازارهای اصلی تا حد زیادی ثابت ماند به نحوی که نوسانات قیمت از ۱۰ دلار در تن تجاوز نکرد و به این ترتیب در این ماه قیمت ها به تثبیت رسید.

بازار؛ گروه صنعت: گروه MGK در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که قیمت قراضه HMS ۱&۲ ۸۰:۲۰ در بازار ترکیه در ماه می ۲۰۲۴ عمدتاً ثابت است و نهایتا در محدوده ۵ دلار در تن نوسان دارند. به طور کلی، بازار قراضه ترکیه از اوایل بهار با ثبات بوده است. قیمت ها بیشتر در سطح ۳۸۰-۳۹۰ دلار در هر تن بود. در همان زمان، در ژانویه تا فوریه، قیمت مواد خام به ۴۲۷ دلار در هر تن رسید و به طور کلی حداقل ۴۰۰ دلار در هر تن باقی ماند.

روند مثبت در ابتدای سال ناشی از بهبود جو بازار به دلیل افزایش تقاضا برای مواد خام در دوره پس از تعطیلات بود. در همان زمان، در اواخر زمستان و اوایل بهار، قیمت ها پس از مدت ها بالا نگه داشتن قیمت ها تعدیل شدند. این امر ناشی از کندی بازار فولاد چین، افزایش عرضه قراضه و مشکلات کلان اقتصادی ترکیه بود.

چشم انداز منفی آینده بازار فولاد و قراضه ترکیه

در این گزارش آمده است: در حال حاضر وضعیت کمترین میانگین ماهانه قیمت قراضه در ترکیه در فصل بهار است، زیرا تولیدکنندگان فولاد به دلیل تقاضای ضعیف برای فولاد نیاز فوری به خرید ندارند. علاوه بر این، قیمت قراضه تحت فشار کاهش قیمت بیلت مربع قرار دارد. فروش ضعیف فولاد، فشار بر قیمت محصولات نهایی و حاشیه سود پایین در کارخانه‌های فولاد، خرید ضایعات، به ‌ویژه قراضه وارداتی را که مستلزم رزرو دسته ‌های زیادی از مواد اولیه است، متوقف می‌کند. کارخانجات برای ارزیابی دورنمای بازار فولاد نگرش انتظار و دید را انتخاب کرده اند. در عین حال، عرضه مواد اولیه به اندازه کافی بالاست تا از افزایش قیمت جلوگیری شود.

از سوی دیگر به گفته کارشناسان، انتظارات برای چشم انداز آینده بازار فولاد و قراضه ترکیه منفی است. یعنی انتظار می رود ترکیه در ماه های ژوئن تا ژوئیه شاهد افزایش قابل توجه قیمت برق باشد. این امر منجر به کاهش بیشتر سود فولادسازان داخلی و در نتیجه تعطیلی تأسیسات تولید خواهد شد. در ماه می، فولاد مارمارا به دلیل تقاضای ضعیف برای فولاد به مدت یک هفته تعطیل شد.

مرکز GMK : بازار اروپا در ماه می (اردیبهشت) روند متفاوتی را نشان داد. به ویژه، در ایتالیا، قیمت قراضه (E۸ Light New Scrap) ۱۰ یورو به ازای هر تن افزایش یافت و به ۳۸۰-۴۱۰ یورو در هر تن Ex-Works در دوره ۳ تا ۲۴ می رسید

از سوی دیگر طبق این گزارش، بازار اروپا در ماه می (اردیبهشت) روند متفاوتی را نشان داد. به ویژه، در ایتالیا، قیمت قراضه (E۸ Light New Scrap) ۱۰ یورو به ازای هر تن افزایش یافت و به ۳۸۰-۴۱۰ یورو در هر تن Ex-Works در دوره ۳ تا ۲۴ می رسید، در حالی که در آلمان (E۳) ثابت ماند. در حالی که در همان زمان، قیمت ایتالیا به ۴۲۰ یورو در هر تن رسید، اما به دلیل کاهش مصرف در بازار، کاهش یافت. بازار آلمان به دلیل تقاضای کم کارخانه‌های فولاد داخلی و کاهش صادرات، شاهد ثبات قیمت‌ها در طول ماه بود.

نکته قابل تامل اینکه از آنجایی که قراضه در اروپای غربی و جنوبی بیشتر در دسترس است، عمدتاً به دلیل تقاضای کمتر ترکیه و شمال آفریقا، کارخانه‌های فولاد اطمینان بیشتری دارند و معتقدند که قیمت‌ ها در ماه ژوئن اندکی کاهش خواهد یافت.

ضمن اینکه داده های این گزارش نشان می دهد: آمریکای شمالی در ماه مه شاهد کاهش خفیف قیمت ها بود که ۱۰ دلار در تن کاهش یافت تا ۲۴ مه به ۳۳۵ تا ۳۴۰ دلار در هر تن رسید. از آنجایی که عرضه و تقاضا متعادل شده اند و اصول اساسی صنعت هنوز برای حمایت از قیمت کالاها کافی نیست، قیمت ها اندکی کاهش یافته است. علاوه بر این، تعطیلی تعمیر و نگهداری برخی کارخانه‌های فولادی به بهبود بازار کمکی نکرد. فشار اضافی ناشی از کاهش قیمت فولاد نورد گرم داخلی و کاهش انتظارات و تقاضای صادرات است.

قیمت جهانی قراضه در ماه می ۲۰۲۴ تثبیت شد
قیمت جهانی قراضه در ۲۰۲۴

انتظار می‌رود در ماه ژوئن، قیمت‌های قراضه بدون تغییر باقی بماند یا اندکی کاهش یابد، زیرا عوامل بنیادی بازار هنوز به اندازه کافی برای حمایت از قیمت‌ها قوی نیستند.

قیمت قراضه سنگین در بازار چین به ۳۸۶.۲ دلار رسید

از سوی دیگر این گزارش می گوید: تا ۲۷ می ۲۰۲۴، قیمت قراضه سنگین در بازار چین به ۳۸۶.۲ دلار در هر تن رسید که نسبت به قیمت اول ماه مه ۲ درصد افزایش داشت. قیمت مواد خام در چین در ماه مه در بحبوحه بهبود چشم انداز مصرف فولاد تقویت شد. مصرف قراضه پس از روز کارگر افزایش یافت که با افزایش بهره وری و استفاده از ظرفیت در کارخانه های کوره قوس الکتریکی همراه بود. علاوه بر این، قیمت ها با کاهش عرضه مواد اولیه به دلیل بازرسی های زیست محیطی در برخی مناطق کشور حمایت شد.

این گزارش در پایان می گوید: چشم انداز بازار جهانی قراضه منفی است. ترکیه، بزرگترین واردکننده مواد خام در جهان، با موانع متعددی از جمله کاهش فروش محصولات نهایی به دلیل از دست دادن بازار اسرائیل و افزایش مورد انتظار در هزینه های تولید مواجه است. بازارهای اروپا و آمریکای شمالی به شدت به تقاضای ترکیه وابسته هستند که هنوز هیچ سیگنال مثبتی از خود نشان نداده است. با این وجود کارشناسان معتقدند قیمت‌ها ممکن است با بهبود بازار فولاد چین در میان مشوق‌های مصرف متعدد از سوی مقامات حمایت شود.

کد خبر: ۲۸۹٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha