۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
تولید روغن زیتون به ۶ هزار تن رسید
عضو هیات موسس شورای ملی زیتون:

تولید روغن زیتون به ۶ هزار تن رسید

عضو هیئت موسس شورای ملی زیتون گفت: بنابر آمار سال گذشته ۶ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید شد که بدلیل افزایش قیمت، سرانه مصرف کاهش یافته است.

به گزارش بازار، نادر جلالت گفت: با توجه به شرایط تولید روغن زیتون در اسپانیا و ایتالیا، قیمت جهانی نسبت به سال گذشته بیش از ۲ برابر ناشی از کمبود عرضه افزایش داشته است.

به گفته او، سال گذشته، سال ناآور تولید زیتون در کشور بود که همین امر منجر به افزایش ۲ برابری قیمت روغن زیتون در بازار شده است.

جلالت ادامه داد: در ایران مصرف روغن زیتون فرهنگ سازی نشده، در حالیکه بیمه ای برای سلامت است که با فرهنگ سازی مناسب، هزینه واردات دارو کاهش می یابد و به تعبیر دیگر در بحث سلامت به عنوان یک پیشگیری است که با نهادینه شدن مصرف، اقشار متوسط به پایین هم به مصرف روغن زیتون روی می آورند.

عضو هیئت موسس شورای ملی زیتون با بیان اینکه سال گذشته ۵ تا ۶ هزارتن روغن زیتون در کشور تولید شد، افزود: بنابر آمار در سال ۱۴۰۱ سرانه مصرف روغن زیتون در کشور ۲۵۰ گرم بود که در سال گذشته به کمتر از ۲۰۰ گرم رسید، درحالیکه متوسط سرانه مصرف دنیا ۵۰۰ گرم است.

او قیمت هرلیتر روغن زیتون در کشور را ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هرلیتر روغن زیتون در دنیا ۲۰ دلار است.

عضو هیئت موسس شورای ملی زیتون گفت: با توجه به بارش های فروردین و اردیبهشت و گل دهی مناسب درختان زیتون پیش بینی می شود که اگر شرایط خاصی در بحث آب و هوایی رخ ندهد، گل ها تبدیل به میوه می شوند.

کد خبر: ۲۸۹٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha