۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
افتتاح رسمی نیروگاه بادی میل نادر| ظرفیت تولید انرژی بادی سیستان و بلوچستان به ۷۰۰ مگاوات می‌رسد
معاون ساتبا خبر داد

افتتاح رسمی نیروگاه بادی میل نادر| ظرفیت تولید انرژی بادی سیستان و بلوچستان به ۷۰۰ مگاوات می‌رسد

معاون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق گفت: ظرفیت نیروگاه‌های بادی سیستان و بلوچستان با برنامه ریزی‌های انجام شده طی ۲ سال آینده به ۷۰۰ مگاوات می‌رسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: علیرضا پرنده مطلق معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق در نشست خبری افتتاح طرح‌های آب و برق استان سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در این استان و افتتاح نیروگاه بادی میل نادر اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است که در بخش‌های انرژی خورشیدی در سراسر استان انرژی بادی در منطقه میل نادر، انرژی زمین گرمایی در منطقه تفتان و انرژی امواج دریا در جنوب استان از توانمندی‌های بالایی برخوردار است.

وی افزود: در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان ۶۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نصب شده وجود دارد که ۱۰ مگاوات آن در منطقه زاهدان به صورت خورشیدی در گذشته نصب شده بود و ۵۰ مگاوات دیگر در شمال استان در منطقه میل نادر در سال‌های اخیر به صورت انرژی بادی احداث شده است.

معاون فنی و مهندسی ساتبا با اشاره به مزیت‌های بالای تولید انرژی بادی در منطقه میل نادر گفت: در این منطقه به دلیل وزش باد مناسب و یکنواخت امکان تولید انرژی بادی به صورت مطلوب وجود دارد و ۵۰ مگاوات نیروگاه بادی نصب شده است.

وی ادامه داد: در منطقه میل نادر در حال حاضر به صورت سالانه ۲۱۰ هزار مگاوات ساعت برق تولید می شود که معادل ۷۰ درصد مصرف برق سه کارخانه سیمان سیستان، خاش و تیس در استان است.

پرنده مطلق خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد منحنی باد در حال وزش در میل نادر در زمان اوج بار مصرف برق کشور یعنی اواسط خرداد تا اواخر شهریور به بالاترین حد ممکن می‌رسد که می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیاز برق منطقه در فصل گرم سال باشد. وزش باد یکنواخت و بدون تغییر جهت در منطقه میل نادر هزینه‌های تعمیر و نگهداری نیروگاه بادی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

وی گفت: نیروگاه بادی میل نادر پایان ۱۴۰۱ به شبکه سراسری متصل شد، این نیروگاه در سال ۱۴۰۲ و در مرحله سنکرون، بازدهی بالای ۹۸ درصدی را به ثبت رساند و ۴۹ مگاوات برق به شبکه تزریق کرد و پنجشنبه هفته جاری به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان انرژی های تجدیدپذیر با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای افزایش ظرفیت تولید انرژی بادی در میل نادر تا ۶۰۰ مگاوات گفت: علاوه بر ۵۰ مگاوات انرژی بادی که هفته جاری افتتاح می‌شود و پیشتر توسط شرکت مپنا احداث شد، ۵۵۰ مگاوات انرژی بادی دیگر نیز در این منطقه ظرف ۱۰ روز آینده طی مناقصه به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار خواهد شد که پیش بینی می‌کنیم طی ۲ سال آینده این ظرفیت نیز به بهره برداری کامل برسد. همچنین در نزدیکی منطقه میل نادر یک برنامه ریزی برای احداث نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی دیگری نیز انجام شده که در مجموع ظرفیت تولید انرژی بادی استان سیستان و بلوچستان را به ۷۰۰ مگاوات افزایش خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: انرژی بادی تولید شده در استان سیستان و بلوچستان علاوه بر اینکه می‌تواند بخشی از نیاز برق استان را تامین کند، همچنین امکان صادرات به کشور افغانستان را دارد.

پرنده مطلق همچنین گفت: از ظرفیت ۱۳ هزار ساختگاه تولید انرژی خورشیدی کشور که از نیروگاه ۱۰ مگاواتی تا ۱۰۰ مگاواتی را شامل می‌شود و در حال احداث است، ۷۸۰ ساختگاه در استان سیستان و بلوچستان در حال احداث است.

وی با اشاره به برنامه احداث ۵۵۰ هزار سامانه ۵ کیلوواتی انرژی خورشید با همکاری بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه و توسعه انرژی‌های خورشیدی احداث ۵۵۰ هزار سامانه حمایتی برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را در دستور کار قرار داده است. این اقدام از طریق اعطای تسهیلات ویژه با امکان بازپرداخت طولانی مدت و از محل فروش انرژی الکتریکی تولید شده به شبکه اجرایی می‌شود و از ۱۰۰ هزار سامانه نصب شده و در حال احداث کشور ۲۸۹۵ سامانه نصب شده و ۳ هزار سامانه در حال نصب مربوط به استان سیستان و بلوچستان است که با تکمیل شدن ۵۵۰ هزار سامانه کشور این رقم در استان سیستان و بلوچستان به ۵۰ هزار سامانه خواهد رسید.

کد خبر: ۲۸۹٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      0 1
      خدایاشکرت