۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۶
بی برنامگی مسئولان گلستانی در حفاظت از «ترافل»| ممنوعیت برداشت صرفا قاچاق را افزایش داد
مدیر عامل شرکت پایدار سرزمین هیرکان:

بی برنامگی مسئولان گلستانی در حفاظت از «ترافل»| ممنوعیت برداشت صرفا قاچاق را افزایش داد

گرگان- جعفرنیا، مدیر عامل شرکت پایدار سرزمین هیرکان گفت: قارچ ترافل در جهان به الماس سیاه شناخته شده و می تواند نگین استان باشد اما متاسفانه مسئولان برای حفاظت و تولید آن برنامه ای ندارد.

مظاهر جعفرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ترافل یک نوع قارچ است که با ریشه برخی درختان مانند بلوط، ولیک، انجیر، فندوق و دیگر درختان به صورت همزیست رشد می کند.

مدیر عامل شرکت پایدار سرزمین هیرکان افزود: این گیاه علاوه بر مزیت های فراوانی که دارد درختان جنگلی را از آفت و تنش های آبی محافظت و به رشد آنها کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه خاستگاه این قارچ در برخی از جنگل های گلستان است، یادآور شد: از زمان شناخته شدن ترافل به عنوان یک گیاه باارزش، مردم برای برداشت این محصول به جنگل ها هجوم آوردند و این باعث شد که در اکوسیستم و طبیعت خللی در رشد و تولید این محصول در جنگل ها ایجاد شود.

جعفرنیا ادامه داد: همین مساله ممنوعیت برداشت این محصول را در پی داشت که این ممنوعیت نیز چالش هایی را به همراه دارد اما نتوانست مانع برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاه از جنگل شود.

مدیر عامل شرکت پایدار سرزمین هیرکان با تاکید بر این مساله که برداشت ترافل باید مدیریت شود، تاکید کرد: در همه جای دنیا با ضوابط و اصول خاص ترافل برداشت می شود و از آنجایی که این نوع قارچ یک گیاه صادراتی است، متقاضی زیادی نیز دارد.

ممنوعیت برداشت ترافل صرفا شرایط قاچاق را فراهم کرد

این تولید کننده ترافل با اشاره به این مساله که ترافل تنها محصولی است که قبل از تولید برای صادرات آن قرار داد امضا می کنند، افزود: گلستان تنها استانی است که علی رغم اینکه دارای منابع طبیعی فراوان بوده اما مسئولان آن برنامه ای برای بهره برداری و حفاظت از این منابع ندارد.

مظاهرنیا بهترین راه مدیریت منابع و تولید ترافل را کاشت نهال های بارور شده دانست و گفت: ممنوعیت برداشت ترافل از منابع طبیعی هیچ مزیتی نداشت و تنها شرایط را برای قاچاق این محصول فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: ترافل در جهان به الماس سیاه شناخته شده و می تواند نگین استان گلستان باشد اما متاسفانه در استان برای حفاظت و تولید آن هیچ همکاری و همراهی وحود ندارد.

کد خبر: ۲۸۹٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha