۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۷
جای خالی گردشگری در ظرف درآمدهای اقتصادی گلستان| ذهن مدیران پذیرا نیست
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

جای خالی گردشگری در ظرف درآمدهای اقتصادی گلستان| ذهن مدیران پذیرا نیست

گرگان- فعالان حوزه گردشگری معتقدند گلستان با وجود ظرفیت‌های بسیار اما نتوانسته سهم این حوزه را از اکوسیستم اقتصادی استان بردارد که دلیل آن را تفکر مدیران این استان می‌دانند.

بازار: گروه استان‌ها؛ با وجود اینکه استان گلستان جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری دارد اما در زمینه جذب گردشگر، معرفی و ارائه این جاذبه ها موفق نبوده است.

باوجود اینکه هرساله تعداد زیادی مسافر از گرگان به مقصد استان های دیگر می روند، اما به دلیل وضعیت بد سرویس های بهداشتی ، قیمت بالای خدمات، عدم زیرساخت های مناسب جاده‌ ای و غیره تمایلی به ماندن در استان ندارند. از طرفی جاذبه های استان به درستی معرفی نشده اند و در واقع گردشگر حق دارد که گلستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب نکند.

استان گلستان دارای بیش از ۱۲۰ کیلومتر خط ساحلی در محدوده شهرستان‌های «بندرترکمن»، «بندرگز»، «نوکنده» و «گمیشان» است با وجود این ظرفیت گردشگری مناسب سواحل استان مورد بی توجهی قرارگرفته اند. این مسئله مورد تاکید یکی از فعالان گردشگری با سابقه استان و کشور هم است و نسبت به آن نقد دارد.عباس پیرمرادیان معتقد است تفکری که به اقتصاد گردشگری منتهی شود در ذهن مدیران این استان وجود ندارد.

* از میزان اهمیت صنعت گردشگری برای ما بگویید.

گردشگری در جهان یک صنعت به شمار می آید و از آن با تعبیر «کارخانه بدون دود» یاد می شود، در واقع گردشگری یک هنر و تمایل ذاتی در درون افراد است، به همین دلیل نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

۴۰۰ سال پیش توریست-گردشگر فرانسوی به نام «ژان شاردن» در زمان شاه عباس صفوی به اصفهان آمده و کتاب هایی درحوزه گردشگری ایران چاپ کرد.

گردشگری یک صنعت است و باید به درآمد زایی و سودآوری برسد، بزرگترین مشکل این صنعت در ایران به شکل عام و کلی این است که مبلغ مالی آن متمرکز نیست

در ۱۰۰ سال گذشته گردشگری در جهان مورد توجه بیشتری قرار گرفته و منسجم تر شده است، کسانی که توانستند این انسجام را به کار بگیرند سود فراوانی کسب کردند.

این صنعت دارای سه بخش اصلی، گردشگری داخلی یعنی مسافرت افراد یک کشور در داخل کشور خود، گردشگری خارجی یعنی مسافرت از یک کشور به کشور دیگر و گردشگری ورودی است.

ملاک گردشگری هر کشوری از نظر اقتصادی براساس میزان گردشگران ورودی آن کشور است. امروزه فرانسه رتبه اول جهان به این لحاظ را دارد که براساس تعداد گردشگران ورودی به این کشورمحاسبه شده است.

گردشگری یک صنعت است و باید به درآمد زایی و سودآوری برسد، بزرگترین مشکل این صنعت در ایران به شکل عام و کلی این است که مبلغ مالی آن متمرکز نیست.

جای خالی گردشگری در ظرف درآمدهای اقتصادی گلستان| ذهن مدیران پذیرا نیست

دولت باید مدافع گردشگری باشد و از آن حمایت کند. امروزه مالیات برای اقامتگاه ها و هتل ها بسیار بحث برانگیز است و آژانس ها به عنوان ستون اصلی گردشگری فشار زیادی را تحمل می کنند.

* باتوجه به اینکه در اکوسیستم اقتصادی یک منطقه، حوزه های مختلفی از جمله؛ تولید، کشاورزی، گردشگری، بازرگانی دخیل هستند

استان گلستان چقدر با عدد اسمی ظرفیت خود در حوزه ی گردشگری فاصله دارد؟ دلایل وجود این فاصله چیست؟

استان گلستان به لحاظ جاذبه ی گردشگری دست کمی از استان های توریستی کشور ندارد، گلستان دارای جاذبه های گردشگری زیادی ازجمله دیوار تاریخی گرگان است و قطعات تاریخی مهمی از تورنگ تپه این شهر در موزه های مشهور جهان نگه داری می شوند. شهر قدیمی جرجان یک منطقه تاریخی و باستانی است که باید دوباره احیاء شود. بافت تاریخی گرگان در سال۱۳۱۰در فهرست آثار ملی ثبت شده است که شامل بافت هایی از دوره قاجاریه، پهلوی اول و دوم است و در نوع خود یک مجموعه بی نظیر تاریخی به حساب می آید. همچنین گورستان خالد نبی از جاذبه های دیگر استان بوده که در جهان بسیار با ارزش است.

استان گلستان آثار تاریخی جذاب و قابل ارائه بسیاری دارد اما معرفی نشده و اقتصاد گردشگری در این حوزه بسیار ضعیف است که نشاندهنده مدیریت ضعیف در این بخش است.

یکی از مشکلات عدم جذب گردشگر خارجی این است که بطور مثال نمی توان دیوار تاریخی گرگان را به عنوان جاذبه ی گردشگری جایگزین تخت جمشید به مسافرخارجی معرفی کرد زیرا این دیوار در حال نابودی است ونیاز به بازسازی و مرمت دارد، بارها این موضوع را به مسئولان یادآور شدیم اما مورد توجه قرار نگرفت.

گلایه های برخی افراد فعال حوزه گردشگری در استان گلستان این است که استان مازندران آثارگردشگری کمتری نسبت به استان گلستان دارد اما درآمدزایی بالاتری از این راه دارند که این معضل دلایل مختلفی از جمله نبود زیرساخت های گردشگری مناسب دارد.

جای تعجب است گلستان با وجود دارابودن سواحل دریایی راه ماشین رو به دریا ندارد، جاده های منتهی به ساحل یا خاکی است یا ماشین رو نیستند.

می توان با درست کردن جاده های منتهی به دریا و پلاژ سازی، بخشی از گردشگران دریایی را جذب کرد که این موجب اشتغال زایی و کسب درآمد از این راه می شود.

مدیران استان گلستان و استاندار باید به گردشگری به عنوان صنعت پولساز بنگرند و مساله گردشگری به عنوان دغدغه ای در کنار سایر دغدغه های استانی مورد توجه قرار بگیرد

به نظرمن جذب گردشگر خارجی برای استان گلستان راه حلی گره گشا است، با ایجاد زیرساخت های گردشگری در کوهپایه های خنک استان می توان برای تابستان های گرم و شرجی گردشگر جذب کرد، مثلا جذب گردشگران کشورهای عرب زبان گزینه مناسبی برای احیاء این حوزه است.

در صورتی که زیرساخت های گردشگری و امکانات لازم فراهم شود، پلاژ سازی و جاده سازی برای سواحل دریایی استان هم راه حل اقتصادی سازی صنعت گردشگری است.

* نقش فعالان گردشگری در این صنعت چیست؟

فعالان حوزه گردشگری باوجود مشکلات و سختی های موجود باید تلاش کنند این حوزه را زنده و پویا نگه دارند.

یکی دیگر از راه حل هاحمایت مقامات دولتی از گردشگری اسن که البته باید این تفکر در ذهن مدیران و مسئولان استان است.

جای خالی گردشگری در ظرف درآمدهای اقتصادی گلستان| ذهن مدیران پذیرا نیست

مدیران استان گلستان و استاندار باید به گردشگری به عنوان صنعت پولساز بنگرند و مساله گردشگری به عنوان دغدغه ای در کنار سایر دغدغه های استانی مورد توجه قرار بگیرد. در واقع این تفکر که گردشگری یک امر مهم در استان گلستان است باید جا بیفتد.

آموزش در همه ی عرصه های گردشگری یکی از کلید هایی است که مشکلات این حوزه را حل می کند لذا برنامه های آموزشی باید با کیفیت و کاربردی برگزار شود.

کد خبر: ۲۸۸٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha