۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
احتمال کاهش دوباره قیمت دلار | تراز نامه کنترل شد، ریسک بانک ها کمتر
بازار از وضعیت بازار ارز و سکه گزارش می دهد

احتمال کاهش دوباره قیمت دلار | تراز نامه کنترل شد، ریسک بانک ها کمتر

حیدری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: با کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی ممکن است که بهای دلار بازهم روند کاهش به خود بگیرد اما این کاهش خیلی معنادار نیست و دلار در کانال ۵۰ هزار تومان می ماند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: تامین ارز کشور در شرایط خوبی به سر می برد. بر اساس آماری که سخنگوی مرکز مبادله ارز اعلام کرده از اول فروردین ماه تا ۴ خرداد ماه ۱۴۰۳، ۱۰ میلیارد و ۱۸۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

جدای از این در بازار غیر رسمی ارز هم قیمت ها چند وقتی است که روند نزولی به خود گرفته و در کانال۵۰ هزار تومان در نوسان است. ذخایر مناسب ارزی، عرضه مناسب ارز از سوی بازار ساز، دیپلماسی ارزی مناسب در ماه های گذشته و افزایش تعاملات رییس کل بانک مرکزی با کشورهای همسایه از جمله مهم ترین عوامل ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز است.

معامله‌گران می‌گویند بازار ارز در شرایط رکودی قرار دارد و بازار انتظاری است. آنها برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تیر و نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دلیل عدم تمایل فعالان بازار ارز برای مبادله می‌دانند.

در این میان برخی از کارشناسان حتی از احتمال دوباره افت قیمت ها خبر می دهند. حیدری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با بازار درباره آینده بازار ارز نیز می گوید: با توجه به کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی ممکن است که قیمت دلار بازهم روند کاهش به خود بگیرد اما این کاهش قیمت ها نمی تواند معنادار باشد. به نظر می رسد دلار در کانال ۵۰ هزار تومان باقی بماند.

رسیدن کاهش تورم و کنترل قیمت ارز هزینه هایی هم دارد. به عنوان مثال ممکن است سیاست های انقباضی بانک مرکزی باعث ایجاد محدودیت در در پرداخت تسهیلات شده و دسترسی واحدهای کوچک به منابع مالی کمتر شود. اما باید توجه داشت که هر سیاسیت هزینه ای دارد که لاجرم باید پرداخت شود

این تحلیل گر مسائل اقتصادی با بیان اینکه وضعیت قیمت ها در بازار ارز به دو عامل اصلی بستگی دارد، ادامه داد: یکی از عوامل سیاست های پولی و مالی و عامل دیگر مساله تحریم ها و بحث های سیاسی است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به این نکته که کاهش نرخ رشد نقدینگی می تواند باعث کنترل و کاهش بیشتر قیمت دلار در بازار غیر رسمی شود، ادامه داد: البته رسیدن به این هدف یک سری هزینه هایی هم دارد. به عنوان مثال ممکن است سیاست های انقباضی بانک مرکزی باعث ایجاد محدودیت در در پرداخت تسهیلات شده و دسترسی واحدهای کوچک به منابع مالی کمتر شود. اما باید توجه داشت که هر سیاست هزینه ای دارد که لاجرم باید پرداخت شود.

از قیمت ها در بازار چه خبر؟

در معاملات امروز (یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳) مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴ هزار و ۹۱۶ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۴۱ هزار و ۹۳۸ تومان رسیده است.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران به ۴۸ هزار و ۷۴۰ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۵ هزار و ۵۰۹ تومان رسیده است.

از سوی دیگر اسکناس درهم امارات ۱۲ هزار و ۲۳۰ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۴۱۹ تومان است.

هم زمان با آرامش در بازار ارز، در بازار طلا از قیمت ها از یک ثبا نسبی برخوردار است. طبق گفته های کشتی آرای، روز گذشته گذشته در بازار تهران، قیمت سکه طرح قدیم ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

اقدامات موثر بانک مرکزی در زمینه کنترل تورم

اما مهم ترین عوامل موثر در کنترل رشد نقدینگی چه بوده است.؟

کنترل رشد تراز نامه و کنترل ریسک پذیری بانک ها و ایجاد محدودیت در عملیات بانکی از جمله دلایل اصلی کاهش رشد نقدینگی در کشور بوده است. در واقع بانک مرکزی با این اقدامات سرعت گردش پول را کاهش داده و اجازه نداده که رشد نقدینگی بیشتر افزیش یابد

این همان سوالی است که حیدری در پاسخ به آن اظهار داشت: کنترل رشد تراز نامه و کنترل ریسک پذیری بانک ها و ایجاد محدودیت در عملیات بانکی از جمله دلایل اصلی کاهش رشد نقدینگی در کشور بوده است. در واقع بانک مرکزی با این اقدامات سرعت گردش پول را کاهش داده و اجازه نداده که رشد نقدینگی بیشتر افزیش یابد.

او ادامه داد: هم زمان با کاهش نرخ رشد نقدینگی در کشور، رشد پایه پولی هم کم شده که می تواند اقدام موثری در زمینه کاهش نرخ تورم و کنترل قیمت ها در بازار ارز باشد.

رشد نقدینگی در دولت سیزدهم کنترل شد

لازم به یادآوری است که بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۹ تا ۴۰.۶ درصد افزایش یافت و در مرداد ماه ۱۴۰۰ به ۳۹.۱ درصد رسید. اما در چند سال اخیر و با اجرای سیاست‌های منظم پولی در دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی روند صعودی خود را متوقف کرد.

این رقم در پایان سال ۱۴۰۰ با کاهش ۲.۸ درصدی به رقم ۳۶.۳ درصد و در پایان سال ۱۴۰۱ به ۳۱.۱ درصد رسید. اما سال گذشته رشد نقدینگی کشور کاهش چشمگیری را تجربه کرد. در پایان سال گذشته، نرخ رشد نقدینگی به ۲۴.۳ درصد رسید که در قیاس با زمان شروع دولت سیزدهم در مرداد ماه ۱۴۰۰ با کاهش ۱۴.۸ درصدی روبرو شد که کمترین میزان در پنج سال گذشته را نشان می‌دهد.

باید اشاره داشت که رقم میزان رشد نقدینگی هدف گذاری شده برای سال ۱۴۰۲ معادل ۲۵ درصد بود که این رقم در سال گذشته به ۲۴.۳ درصد و کمتر از میزان هدف گذاری تعیین شده برای سال ۱۴۰۲ بود.

همچنین، طبق اعلام بانک مرکزی، برای امسال نرخ رشد نقدینگی ۲۳ درصد هدف گذاری شده است.

هم زمان با کنترل رشد نقدینگی نرخ تورم سالانه هم روند نزولی به خود گرفته است. جدیدترین گزارش منتشر شده نشان می دهد که نرخ تورم سالانه در اردیبهشت ۱۴۰۳ به ۳۷ درصد رسیده که نه‌تنها ۱.۸ واحد درصد کمتر از فروردین‌ امسال است، بلکه حداقل در دو سال اخیر، کمترین میزان ثبت‌شده محسوب می‌شود. به علاوه، مقایسه نرخ تورم سالانه اردیبهشت‌ امسال با اردیبهشت‌ سال گذشته، از کاهش ۱۲.۱ واحد درصدی این متغیر حکایت دارد.

کد خبر: ۲۸۸٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha