۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
تغییر الگوی تولید نسخه شفابخش حفظ مزارع بکر مازندران
بازار گزارش می دهد؛

تغییر الگوی تولید نسخه شفابخش حفظ مزارع بکر مازندران

ساری- تغییر الگوی تولید به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران راهکار مناسبی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی در مازندران به شمار می رود.

بازار؛ گروه استان ها: هرساله بخش های قابل توجهی از مزارع و اراضی مازندران به دلیل نبود بازدهی اقتصادی دچار تغییر کاربری و از زیر کشت تولید خارج می شود و نسخه های اجرا شده طی سال ها و دهه های مختلف نیز برای مقابله با تغییر کاربری چندان شفابخش نبوده است.

این درحالی است که بخشنامه های متناقض و متضاد صادر شده از سوی دستگاه های متعدد، نیز فضای کسب و کار را دچار اختلال کرده و سبب شده تا حوزه تولید و کسب و کار با موانع فراروی برای تولید روبرو شوند.

در حال حاضر بخش کشاورزی در مازندران و دیگر مناطق با چالش های عدیده ای روبرو است و سبب شده تا سرمایه گذاران برای اجرای طرح ها دچار سردرگمی و بی انگیزه گی شوند و در این بین نقش شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولتی برای تعادل و تعامل بین این حوزه ها مهم به شمار می رود.

علی تقی پور رییس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به برپایی 36 جلسه اصلی و فرعی شورای گفت وگو در استان شمار مصوبات آن را 36 مورد بیان کرد و گفت: از این تعداد 15 مصوبه ملی و 9 مصوبه استانی در دست پیکیری و 27 مصوبه استانی اجرا شده است.

تقی پور: متاسفانه برخی از بخشنامه ها فضای کسب وکار را مختلف کرده و برهم می ریزند و شورای گفتگو فرصت خوبی برای تلطیف این قوانین و بخشنامه ها است

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که بهبود فضای کسب وکار از جمله درخواست ها بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به شمار می رود، افزود: متاسفانه برخی از بخشنامه ها فضای کسب وکار را مختلف کرده و برهم می ریزند و شورای گفتگو فرصت خوبی برای تلطیف این قوانین و بخشنامه ها است.

وی با بیان این که بررسی قلمرو اجرای فعالیت های کشاورزی از جمله چالش های سرمایه گذاری است، افزود: طبق ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها باید به این مساله توجه کرد اما در عین حال نباید فرصت سرمایه گذاری از بین رود.

تغییر الگوی تولید نسخه شفابخش حفظ مزارع بکر مازندران

موانع فراروی سرمایه گذاری در حوزه های کشاورزی و غیره و بخشنامه های کشاورزی، محیط زیست، دادگستری و غیره سبب شده تا برخی از سرمایه گذاران با مشکلاتی روبرو شوند، همچنین برخی از آنان بیش از دو دهه اراضی را برای سرمایه گذاری دریافت کردند و کاری انجام ندادند.

بازپس گیری اراضی راکد سرمایه گذاری

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اظهار این که قلمروز اجرای فعالیت های کشاورزی از جمله چالش های فراروی سرمایه گذاری است، افزود: متاسفانه افرادی سال های سال اراضی را تصاحب کردند و هنوز اقدامی نکردند وو این سبب شده تا سرمایه گذار جدید نیز نتوانند ورود پیدا کنند.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طبق قوانین فواصل و قلمرویی برای تاسیسات کشاورزی وجود دارد که باید طبق تبصره ماده 4 قانون کاربری اراضی اقدام شود و اگر کسب سال ها زمینی را دریافت کرده و اگر کاری انجام نداده باید زمین پس گرفته و به سرمایه گذار واعی داده شود.

در تبصره ۴ قانون کاربری اراضی آمده است: «احداث گلخانه‌ها،‌ دامداریها، مرغداریها، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاههای صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها بهینه‌کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌شود. موارد مذکور از شمول این ماده مستثنی بوده و با رعایت ضوابط زیست‌محیطی با موافقت سازمان‌های جهاد کشاورزی استانها بلامانع است.

عبداللعی طهماسبی فعال صنعتی وصادرکننده مازندرانی نیز با بیان این که تغییر الگوی تولید باید جایگزین تغییر کاربری اراضی شد، افزود: این مساله سبب استفاده بهینه از اراضی موجود و افزایش تولید می شود.

ضرورت تغییر الگوی تولید

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با عنوان این که تغییر الگوی تولید سبب استفاده بهینه از اراضی کشاورزی و حفظ زمین های موجود می شود و از سوی دیگر سرمایه گذاران را ملزم به رعایت قواعد و ضوابط و مقررات نظام مهندسی و کشاورزی است.

به تاکید کارشناسان، دستگاه اجرایی باید نسبت به ابطال جواز تاسیس اقدام و زمین را آزاد کند تا تولیدکننده واقعی بیایید. چون این مسئله غیر از رانت چیز دیگری نیست؛ چون شخص عملاً آنجا را تصرف کرده و اقدامی نمی کند اما تولیدکننده و سرمایه گذار واقعی باید آنجا هزینه و تاوان بدهد.

تغییر الگوی تولید نسخه شفابخش حفظ مزارع بکر مازندران

یوسف نوری اتاندار مازندران با اشاره به اینکه پیشران فعالیتها و سرمایه گذاری در اراضی مازندران بخش کشاورزی است، گفت: هنوز روی ماشین آلات، پایانه ها و پالایشگاههای مرتبط با کشاورزی در این استان کار نکردیم و حتی پالایشگاه کود شیمیایی نداریم.

وی ادامه داد: این طوری نباشند که شرکتهای دانش بنیان ما ۱۱ درصد در حوزه کشاورزی بوده و در هنرستان های ما هم ۴.۵ درصد در رشته کشاورزی تحصیل کنند.

استاندار مازندران با اشاره به حضور سرزده خود در دشت ناز ساری، تصریح کرد: ما باید به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری های بزرگ سر بزنیم و مشکلات آنها را جویا بشویم و مکلف هستیم در سال جهش تولید با مشارکت مردم و مسوولان برای تحقق شعار سال تلاش کنیم.

به گزارش بازار، مازندران قطب تولید مرکبات کشور است و فعالیت های مختلف در حوزه کشاورزی استان اجرا می شود و رعایت فواصل و قلمرو از نیازهای اساسی برای ارتقا و پایداری تولید در استان به شمار می رود.

این درحالی است که کارشناسان تغییر الگوی تولید را بهترین راهکار برای حفظ اراضی کشاورزی معرفی می کنند.

کد خبر: ۲۸۸٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      0 0
      دولت و مجلس فقط حرف میزنن.وقتی کشاورزی سود نداره و ضرر هستش و حمایت خیلی کمی میشه خب مشخصه تغییر کاربری میشه.
    • ح.پ IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      0 0
      دولت برای جلو گیری از تغییر کاربری جنگلها و مناطق سرسبز و محیط زیست و زمینهای کشاورزی به ویلا و خانه ضمن داشتن مدیران متخصص و دانا و پاک باید حتما به وزارت نیرو و مخابرات دستور دهد که هیچ ویلا و خانه غیر قانونی نباید مجهز به برق و آب شرب و گاز و تلفن گردند این چندین سال گذشته، همه این اتفاقها افتاده....