۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۶
افت نرخ دلار و سراشیبی قیمتها در بازار سکه و طلا!| انتظار مردم برای کاهش بیشتر نرخ ها!
گزارش «بازار» از وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و ارز؛

افت نرخ دلار و سراشیبی قیمتها در بازار سکه و طلا!| انتظار مردم برای کاهش بیشتر نرخ ها!

قیمت طلا، سکه و ارز در حالی روندی کاهشی را سپری می کنند که بازار این کالاها حتی با افت قیمت ها، خریدار چندانی ندارند و مشتریان نیز به انتظار کاهش بیشتر نرخ ها برای تهیه این کالاها دست نگه داشته اند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هر چند بازار داد و ستد طلا، سکه و ارز به دلیل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور خدمتگذار و هئیت همراه همچنین برگزاری مراسم سوگواری و تشییع پیکر پاک این شهیدان راه خدمت، تعطیل و یا به سردی گراییده است اما برخلاف وقوع حوادث و رخدادهای از این دست که تاثیر زیادی بر نوسان قیمت بازار چنین کالاهایی برجای می گذارد، نرخ ها این روزها به جای افزایش، شکسته شده و مسیر نزولی را در پیش گرفته اند. به طوری که نرخ دلار در کانال ۵۶ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز به ۳ میلیون ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

البته بهای دلار در ساعات انتشار خبر اولیه حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور که منجر به شهادت ایشان و هیات همراه شد، هیجانی به حدود ۶۱ هزار تومان رسید، ولی این افزایش قیمت، چند ساعت بیشتر دوام نیاورد. افزایش قیمتی که معمولا کانالهای تلگرامی تعیین کننده غیر رسمی نرخ ارز نیز در این شرایط سعی کردند بهای دلار و انواع ارز را افزایشی نشان دهند و بازار دچار تنش قیمتی شود اما خود گردانندگان همین کانالها خیلی سریع در پی عدم همراهی مخاطبان، قیمت ارز را کاهشی اعلام کردند. از طرفی دلال های سودجو و واسطه گرهای موقعیت طلب نیز تلاش نمودند با ایجاد التهاب در بازار ارز از شرایط بوجود آمده سوء استفاده کنند و قیمت ها را به نفع خود تغییر دهند، اما موفقیتی نصیبشان نشد و نرخ ارز و طلا به جای افزایش در مسیر نزول قیمت قرار گرفتند.

دلالان سود جو چون التهابی را در بازار ارز نمی بینند مجبور به ترک این بازار شده اند. از طرفی حتی کانالهای تلگرامی تعیین و انتشار غیر رسمی قیمت ارز نیز از موضع خود نسبت به افزایش هیجانی قیمت ها عقب نشینی کرده و نرخ ها پایین تری را اعلام می کنند

اعلام نرخ های پایین تر قیمت ارز های تلگرامی

بی اهمیتی به افزایش غیر واقعی نرخ ارز آزاد در کنار مدیریت خوب بازار ساز همچنین تاکید بر جدیت تداوم انجام امور کشور باعث شد بازار به هم نریزد و پس از افزایش هیجانی نرخ ها این بازار دوباره به روال عادی خود برگردد. بازگشتی که به سراشیبی قیمت ها منجر شد و دلار ۶۱ هزار تومانی غیر واقعی را در آستانه ورود به کانال ۵۵ تومان قرار داد. واقعه ای که این بار نیز به شکست دلالان سود جو انجامید و از آنجایی که نیاز متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی ارز به خوبی و طبق روال گذشته به خوبی تامین می شود، سطح تقاضای کاذب را به صفر رسانده است.

در بازار سکه و طلا نیز قیمتها شکسته شده اند و آنگونه که مشخص است خریدار چندانی در این بازار به چشم نمی خورد چرا که با افت قیمت ارز نرخ طلا هم به دنبال آن نزولی شده به طوریکه بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم اکنون در آستانه ورود به کانال ۳۹ میلیون تومان قرار دارد. دلالان سود جو هم چون التهابی را در بازار ارز نمی بینند مجبور به ترک این بازار شده اند. از طرفی همانطور که گفته شد حتی کانالهای تلگرامی تعیین و انتشار غیر رسمی قیمت ارز نیز از موضع خود نسبت به افزایش هیجانی قیمت ها عقب نشینی کرده و نرخ های پایین تری را اعلام می کنند.

برخلاف افزایش نرخ انس جهانی در روزهای گذشته اما قیمت طلا بالا نرفت چرا که نرخ ارز دربازار داخلی، کاهشی شده است، این افت قیمت در بازار موجب شد نرخها نیز در بازار طلا، سکه و ارز کاهشی شود به طوری که حباب قیمت سکه بیش از ۵۰۰ هزار تومان کاهشی و نرخ هر گرم طلا نیز تا حدی پایین آمد

کاهش حباب نرخ سکه و افت نرخ طلا

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با  بازار راجع به وضعیت قیمت ها در بازار ارز و طلا پس از وقوع حادثه دلخراش بالگرد حامل رئیس جمهور فقید و هیئت همراه، گفت: پس از انتشار خبر تاسف بار سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان در استان آذربایجان شرقی، بازار ارز و سکه متاثر از انتشار خبر چنین واقعه ای با افزایش قیمت مواجه شدند ولی این افزایش قیمت دوامی نداشت. علاوه بر این در پی افزایش نرخ انس جهانی، که انتظار می رفت قیمت طلا نیز به تبع آن سیری صعودی را طی کند ولی چنین نشد و چه بسا حباب قیمت ها با شیبی ملایم در مسیر کاهش قرار گرفت.

وی به افزایش ۲۵ دلاری قیمت انس جهانی در روز دوشنبه اشاره کرد و اظهارداشت: برخلاف افزایش نرخ انس جهانی اما قیمت طلا طی روزهای گذشته بالا نرفت چرا که نرخ ارز در بازار داخلی در همان روز پس از رسیدن نرخ دلار که به بیش از ۶۰ هزار تومان رسید، کاهشی شده بود، این افت قیمت با شروع داد و ستد در بازار موجب شد نرخها نیز در بازار طلا، سکه و ارز کاهشی شود به طوری که حباب قیمت سکه بیش از ۵۰۰ هزار تومان کاهشی شد و نرخ هر گرم طلا نیز تا حدی پایین آمد.

اکنون با وجود کاهش قیمت طلا، ولی خریداران برای تهیه این کالا کمتر به واحدهای طلا فروشی مراجعه می کنند زیرا معتقدند؛ افت بیشتر قیمت ها با توجه روند نزولی نرخ ارز محتمل است

انتظار مردم برای کاهش بیشتر قیمت ها در بازار طلا و ارز

علاوه بر این موضوع در بیست و هشتمین جلسه حراج شمش طلا که اول خرداد در مرکز مبادله ایران برگزار شد، ۷۱ کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار ۹۹۵ در هزار معامله شد. به طوری که طبق گزارش های موجود از مجموع ۱۱۰ کیلوگرم شمش طلای عرضه شده در حراج های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، ۷۱ کیلوگرم با میانگین قیمت چهار میلیارد و ۳۶۷ میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد. چنین معاملاتی نیز بی تردید تاثیر خود را بر کاهش طلا به جای می گذارد به طوریکه اکنون با وجود کاهش قیمت طلا، خریداران برای تهیه این کالا کمتر به واحدهای طلا فروشی مراجعه می کنند زیرا معتقدند افت بیشتر قیمت ها با توجه روند نزولی نرخ ارز محتمل است.

بنا به این گزارش، در پی برگزاری مراسم عزاداری وداع با شهید آیت الله رئیسی و هیئت همراه، بازار طلا و ارز نیز همچون سایر دستگاهها تعطیل است و داد و ستدی انجام نمی شود و از آنجایی که مردم به دلیل نوسان قیمت کمتر برای سرمایه گذاری به سمت بازار ارز و طلا می آیند و بهای این کالا نیز بر مدار نزول قرار دارد، بنابر این بعید است نرخ ها افزایشی داشته باشند. آخرین قیمتها در بازار طلا و سکه حاکی از آن است که قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۵۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۴۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون تومان، ربع‌سکه ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون تومان تعیین شده است. در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز هر اسکناس دلار آمریکا به‌نرخ ۴۴ هزار و ۸۱۱ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۸۴۰ تومان است.

کد خبر: ۲۸۸٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha