۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
خون دل خوردن سهامداران شرکت کارخانجات مخابراتی ایران!
تحلیل جامع سهام لکما

خون دل خوردن سهامداران شرکت کارخانجات مخابراتی ایران!

شرکت کارخانجات مخابراتی ایران با نماد لکما وضعیت سودسازی خوبی ندارد و اگر هزینه های مستقیم کنترل نشود، زیان شرکت سنگین تر و رو به رشد خواهد بود که اصلا به نفع سهامداران متضرر نخواهد بود.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت مخابرات یکی از صنایع کلیدی کشور است و میتواند موتور محرک بسیاری از فناوری ‌های پیشرفته دیگر در کشور باشد؛ بنابراین تقویت توانمندی داخلی در این زمینه و جذب اعتبارات بیشتر در این حوزه تاثیر بسزایی در تحقق توسعه اقتصادی پیش ‌بینی شده کشور خواهد داشت. گروه مخابرات به لحاظ تعداد شرکت های فعال در آن، به عنوان یکی از کوچک ترین گروه های بازار سرمایه شناخته میشود؛ چرا که فقط معاملات شرکت های انگشت شماری در این گروه انجام میشود. در ادامه به تحلیل مختصر بنیادی و تکنیکال سهام لکما به صورت یکجا خواهیم پرداخت.


معرفی شرکت
شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، اولین و بزرگ ترین تولید کننده مراکز تلفن ثابت و سیّار کشور در سال ۱۳۴۵ در زمینـی به مساحت حدودا ۱۰۰ هزار متر مربع به منظـور تولید تجهیزات مورد نیاز شبکه مخابراتی کشور و با ظرفیت اسمـی سالانه ۴۵ هزار خط تلفن EMD و ۶۰ هزار دسـتگاه تلفن رومیزی تأسیس و در سال ۱۳۴۸ به بهره برداری رسید. ارزش بازار شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در بورس، مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر ۲۹۴ میلیون تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند با مالکیت ۶۵۰ میلیون سهم و با ۷.۱ درصد از کل ۹.۱ میلیارد سهم، بزرگ ترین سهامدار شرکت کارخانجات مخابراتی ایران است. پس از آن، یک شخص حقیقی با مالکیت ۱۸۳ میلیون سهم و با ۲ درصد در جایگاه دوم، شرکت سرمایه گذاری استان تهران با مالکیت ۱۸۳ میلیون سهم و با ۲ درصد در جایگاه سوم و شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی با مالکیت ۱۷۶ میلیون سهم و با ۱.۹ درصد در جایگاه چهارم سهامداران عمده شرکت کارخانجات مخابراتی ایران قرار دارد. مسئله دردناک ماجرا اینست که حتی بزرگ ترین سهامدار شرکت هم نتوانسته بیش از ۷ درصد کل سهم را از آن خود کند و شرکت صاحبان ثابت شده ای ندارد؛ از طرفی مدیریت شرکت به لحاظ اخلاقی و علمی بدون مسئولیت است که همین عامل باعث ضرر و زیان شرکت و بخصوص بازی با سرمایه و اعتماد و استرس سهامدارن شده است!


تحلیل سود و زیان
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۴۰۹ میلیارد تومان میباشد که ۳۵۶ میلیارد تومان آن صرف بهای تمام شده محصولات و ۶۱ میلیارد تومان نیز صرف هزینه های اداری و عمومی شده و در نهایت، زیان خالص به مبلغ ۲۶ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. جمع درآمد های عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۲ ۴۰۹ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۵۴ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲۶۳ درصد افزایش یافته است که رقم بسیار خوبی بنظر میرسد؛ اما مشکل بزرگ اینست که بهای تمام شده بیشتر از درآمد ها رشد کرده و نرخ آن جلوتر حرکت میکند. از طرفی هزینه های اداری نرخ رشد معقول و همراه با تورم دارد ولی مبلغ آن نسبت به اندازه درآمد ها بسیار بیشتر است که این نشان میدهد شرکت در کنترل هزینه ها بخصوص هزینه های مستقیم (بهای تمام شده) عملکرد خوبی ندارد و همچنین فقط بر روی رشد درآمد ها تمرکز کرده است که به تنهایی بدرد نمیخورد.

مشکل بزرگ اینست که بهای تمام شده بیشتر از درآمد ها رشد کرده و نرخ آن جلوتر حرکت میکند. از طرفی هزینه های اداری نرخ رشد معقول و همراه با تورم دارد ولی مبلغ آن نسبت به اندازه درآمد ها بسیار بیشتر است که این نشان میدهد شرکت در کنترل هزینه ها بخصوص هزینه های مستقیم (بهای تمام شده) عملکرد خوبی ندارد و همچنین فقط بر روی رشد درآمد ها تمرکز کرده است که به تنهایی بدرد نمیخورد.


نسبت قیمت به درآمد
لکما در پایان سال ۱۴۰۲ به ازای هر سهم ۳ تومان زیان خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن نیز در سال جاری منفی ۳۴.۲ است. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷ تومان، در سال ۱۴۰۰ مبلغ منفی ۶.۶ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ منفی ۹ تومان و در سال ۱۴۰۲ منفی ۳ تومان به ثبت رسیده است که روند زیان دهی باید کنترل شود تا رو به رشد نباشد و زیان انباشته گریبان شرکت را نگیرد.


تحلیل تکنیکال لکما
قیمت سهام لکما از سال ۱۳۹۹ با ریزش ۸۹ درصدی مواجه شد و تا آبان ماه ۱۴۰۱ به عمیق ترین کف خود در محدوده ۶۱ تومان رسید که پس از آن به دنبال رشد بازار توانست با افزایش ۲۵۰ درصدی به محدوده ۲۲۰ تومان برسد و در آنجا یک سقف ایجاد کند. در حال حاضر قیمت در محدوده ۹۷ تومان و بر روی حمایت ۹۵ تومان قرار دارد که تحت هر شرایطی نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت با ریزش بیشتری مواجه خواهد شد و به سرمایه سهامداران ضرر بیشتری را وارد خواهد کرد. در مقابل، قیمت با حفظ حمایت گفته شده میتواند تا اهداف ۲۲۰ و ۵۴۰ تومان که میشود سقف تاریخی (ATH) صعود داشته باشد. اوسیلاتور rsi نیز در حال نزدیک شدن به حمایت معتبر چند ساله است که شاید نشانه ای باشد برای رشد قیمت سهم و البته ابر کومو نیز با سقف کانال داینامیکی در محدوده ۱۲۰ تومان هم پوشانی دارد که قیمت برای رشد بیشتر باید آنرا شکسته و بر روی آن تثبیت دهد.

خون دل خوردن سهامداران شرکت کارخانجات مخابراتی ایران!

در حال حاضر قیمت در محدوده ۹۷ تومان و بر روی حمایت ۹۵ تومان قرار دارد که تحت هر شرایطی نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت با ریزش بیشتری مواجه خواهد شد و به سرمایه سهامداران ضرر بیشتری را وارد خواهد کرد.


سخن پایانی
همانطور که قبلا گفته شد، صنعت مخابرات یکی از صنایع کلیدی کشور است و میتواند موتور محرک بسیاری از فناوری ‌های پیشرفته دیگر در کشور باشد؛ بنابراین شاید زیان دهی، ورشکستگی و یا حتی بازدهی منفی قیمت سهام با roi منفی شرکت های مخابرات و ارتباطات همانند سایر صنایع بزرگ کشور (بانک و بیمه و پتروشیمی) تاثیر زیادی بر کل اقتصاد نگذارد ولی ممکن است به عنوان یکی از چرخ دنده های صنعت علم و فناوری ضربه وارد کند. شرکت کارخانجات مخابراتی ایران با نماد لکما در بورس، وضعیت سودسازی خوبی ندارد؛ گرچه زیان ۳ سال قبل در سال ۱۴۰۲ کم شده است ولی هنوز هم جای نگرانی وجود دارد و به دلایل گفته شده در تحلیل سود و زیان ممکن است زیان در سال های آتی بیشتر شود.

کد خبر: ۲۸۸٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha