۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
چشم بازار نفت به نشست اوپک پلاس| طلای سیاه تحت تاثیر دورنمای نرخ‌های بهره بالا در آمریکا
نفت برنت به ۸۳ دلار و ۲۷ سنت رسید

چشم بازار نفت به نشست اوپک پلاس| طلای سیاه تحت تاثیر دورنمای نرخ‌های بهره بالا در آمریکا

قیمت نفت کاهشی شد. این کاهش در حالی است که سرمایه گذاران توجه زیادی به نشست آتی اوپک پلاس معطوف کرده اند. آنها در یک ژوئن برای تمدید کاهش ۲.۲ میلیون بشکه ای در روز، ملاقات خواهند کرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: قیمت طلای سیاه امروز نزولی بود. بهای معاملات نفت برنت با ۴۴ سنت معادل ۰.۵۳ درصد، به ۸۳ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۱ سنت معادل ۰.۶۴ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید.

این کاهش قیمت در شرایطی است که سرمایه گذاران توجه زیادی به نشست آتی اوپک پلاس معطوف کرده اند. آنها قرار است در تاریخ ۱ ژوئن برای تعیین سیاست تولید، از جمله تمدید کاهش ۲.۲ میلیون بشکه ای در روز برخی اعضا، ملاقات کنند. افراد آگاه پیش از این به رویترز گفته اند که اوپک پلاس می تواند در صورت عدم افزایش تقاضا، کاهش تولید داوطلبانه خود را تمدید کند.

بازار نفت تحت تاثیر دورنمای نرخ‌های بهره بالا در آمریکا

قیمت نفت در معاملات آغازین آسیایی در روز سه‌شنبه کاهش یافت.

سرمایه‌گذاران پیش‌بینی ‌کردند که تورم و نرخ‌های بهره بالاتر آمریکا موجب کاهش تقاضای صنعتی و مصرفی نفت خواهد شد. هر دو شاخص روز دوشنبه کمتر از ۱ درصد سقوط کردند زیرا مقامات فدرال رزرو ایالات متحده گفتند منتظر نشانه های بیشتری از کاهش نرخ تورم قبل از بررسی کاهش نرخ بهره هستند

سرمایه‌گذاران پیش‌بینی ‌کردند که تورم و نرخ‌های بهره بالاتر آمریکا موجب کاهش تقاضای صنعتی و مصرفی نفت خواهد شد. هر دو شاخص روز دوشنبه کمتر از ۱ درصد سقوط کردند زیرا مقامات فدرال رزرو ایالات متحده گفتند منتظر نشانه های بیشتری از کاهش نرخ تورم قبل از بررسی کاهش نرخ بهره هستند.

فیلیپ جفرسون، معاون فدرال رزرو، روز دوشنبه گفت هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا کاهش تورم طولانی مدت است یا خیر، در حالی که مایکل بار، دیگر معاون فدرال رزرو گفت که سیاست محدودکننده به زمان بیشتری نیاز دارد.

رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، گفت: "مدتی طول می کشد" تا بانک مرکزی مطمئن شود که کاهش رشد قیمت پایدار است. نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه‌های استقراض را کاهش می‌دهد و وجوهی را آزاد می‌کند که می‌تواند رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را تقویت کند. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که بازار جهانی نفت از تحولات سیاسی ایران و عربستان سعودی تاثیر چندانی نگرفته است.

تاثیر شهادت رییس جمهور ایران بر بازار نفت

در شرایطی که بازار نفت چشم به نشست آتی اوپک پلاس دوخته، سومین تولید کننده بزرگ اوپک سانحه دلخراشی را تجربه کرده است. متاسفانه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در سانحه سقوط هلیکوپتر در یکشنبه هفته جاری به شهادت رسید. از آن سو محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دلیل سلامتی پدرش، پادشاه، سفر به ژاپن را به تعویق انداخت.

تازاوا از فوجیتومی گفت: «به نظر نمی‌رسد که درگذشت رئیس‌جمهور ایران و مسئله سلامت پادشاه عربستان تأثیر چندانی بر بازار بگذارد، زیرا مشخص نیست که آیا آنها تأثیر فوری بر سیاست انرژی خواهند داشت یا خیر.

افزایش ۸ درصدی تولیدات روسیه

هم زمان با کاهش داوطلبانه اوپک اما تولیدات روسیه روند صعودی به خود گرفته است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در یک نشست تلویزیونی با مقامات ارشد که به مسائل انرژی اختصاص داشت، اعلام کرد: تولید گاز روسیه در چهار ماه نخست سال میلادی جاری، هشت درصد افزایش یافته و به ۲۴۶.۴ میلیارد مترمکعب رسیده است. پوتین همچنین گفت: تولید نفت روسیه از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۱.۸ درصد کاهش یافته و به ۱۹۵.۷ میلیون تن رسیده است که تا حدود زیادی، به دلیل کاهش تولید تحت پیمان اوپک پلاس بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، رئیس‌جمهور روسیه گفت: با وجود تحریم‌ها و نوسانات قابل‌توجه در بازارهای جهانی و منطقه‌ای انرژی، مجتمع سوخت و انرژی داخلی، به شکلی پایدار در حال توسعه بوده و حوزه‌های صادراتی جدیدی در حال گشایش است؛ آنچه برای ما بسیار مهم و در اولویت است، این است که نیازهای داخلی را به طور قابل اعتماد و کامل برآورده کند. اقتصاد روسیه رو به رشد است، نیازها در حال افزایش است و توسط مجتمع سوخت و انرژی تامین می‌شوند.

افزایش سهم مسکو از بازار پکن

لازم به یاد آوری است که بعد از تحریم های مسکو، روسیه به بزرگترین صادرکننده نفت به چین تبدیل شده است.

آنگونه که آمارها نشان می دهد که طی ۱۲ ماه گذشته مسکو بیشترین سهم از بازار طلای سیاه سرزمین اژدهای زرد را به خود اختصاص داده و حجم صادراتش، ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت

آنگونه که آمارها نشان می دهد که طی ۱۲ ماه گذشته مسکو بیشترین سهم از بازار طلای سیاه سرزمین اژدهای زرد را به خود اختصاص داده و حجم صادراتش، ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

واردات چین از روسیه، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده و به ۳۷.۷۹ میلیون تن معادل حدود ۲.۲۸ میلیون بشکه در روز رسیده و ۲۱ درصد از کل واردات پکن را به خود اختصاص داده است.

واردات از عربستان سعودی که آخرین بار در آوریل سال ۲۰۲۳، بزرگترین صادرکننده نفت به چین بود، ۶.۳۴ میلیون تن معادل ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز بود که ۲۵ درصد در مقایسه با آوریل سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

کد خبر: ۲۸۸٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha