۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
طراحی، ساخت و نصب دوربین کوره برای نیروگاه‌ها محقق شد

طراحی، ساخت و نصب دوربین کوره برای نیروگاه‌ها محقق شد

طراحی و ساخت دوربین کوره برای نیروگاه‌ها، با همکاری پژوهشگاه نیرو و حمایت شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، برای اولین بار در کشور توسط یک شرکت دانش‌بنیان با موفقیت انجام شد.

به گزارش بازار، وحید حمیتی واقف عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو با اشاره به ساخت و استفاده از این دوربین در نیروگاه، گفت: ارزش افزوده و اثربخشی ایجاد شده دراثر به‌کارگیری این تجهیز در نیروگاه شامل صرفه‌جویی ارزی به میزان ۱۰۰ هزار دلار و ارتقاء پایش وضعیت گردابه آتش و کاهش تنش حرارتی است.

مدیر طرح توسعه فناوری تجهیزات اندازه‌گیری پژوهشگاه نیرو عنوان کرد: این محصول در مقایسه با نمونه خارجی، با هزینه کمتر از ۲۰ درصد ساخته شده است. قیمت تقریبی نمونه خارجی این محصول در حدود ۵۰ هزار دلار است و با توجه به اینکه تقریبا همه واحدهای نیروگاه‌های بخار به این تجهیز نیاز دارند، بومی‌سازی این محصول، مانع از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور خواهد شد.

واقف ادامه داد: دوربین کوره نیروگاهی یکی از تجهیزات ضروری برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از کوره بویلر است و در نیروگاه‌های حرارتی به منظور پایش و حفاظت گردابه آتش بویلر به کار می‌رود و از تجهیزات حساس و حیاتی نیروگاه است.

وی همچنین به مزیت استفاده از این دوربین اشاره کرد و افزود: استفاده از این دوربین و حفاظت گردابه آتش بهره‌بردار را قادر به تشخیص تشکیل گردابه آتش در وسط بویلر می‌کند که با نمایش پروفایل صحیح گردابه آتش توسط این دوربین، عملیات عیب‌یابی و اصلاحات لازم انجام می‌شود.

واقف ادامه داد: در صورت عدم عملکرد این دوربین‌ها، خوردگی زودهنگام و در نتیجه نیاز به تعویض زودهنگام لوله‌های بویلر و نیز کاهش بازدهی واحدها اتفاق می‌افتد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو همچنین به اهمیت استفاده از این دوربین در نیروگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: در هنگام راه‌اندازی واحد، وجود دوربین کوره موجب اطمینان بهره‌بردار از وجود و کیفیت شعله داخل بویلر شده و به نوعی نقش حفاظتی و جلوگیری از انفجار در داخل بویلر دارد. همچنین پس از بهره‌برداری و در شرایط بهره‌برداری نرمال نیز وجود دوربین موجب مشاهده گوی آتش تشکیل شده و بازرسی وضعیت شعله مشعل‌ها خواهد شد.

وی تصریح کرد: حضور دوربین کوره تاثیر مستقیمی بر جلوگیری از آسیب دیدن لوله‌های بویلر دارد. در واقع چنانچه الگوی توزیع حرارتی در محوطه داخلی بویلر صحیح و متوازن نباشد، سبب تغییر دمایی بخشی از بویلر نسبت به بخشی دیگر شده و آسیب دیدن بخشی که در معرض دمای بیشتر است را در پی خواهد داشت.

شایان ذکر است طراحی، ساخت و نصب دوربین کوره برای نیروگاه‌ها، با همکاری پژوهشگاه نیرو و حمایت شرکت برق حرارتی توسط شرکت آریا فرتاک نویان انجام شده است.

کد خبر: ۲۸۷٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha