۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
بیمه حکمت صبا از ۲۱ میلیارد تومان سود به ۲۲۰ میلیارد تومان زیان رسیده است!
در بیمه حکمت چه خبر است؟

بیمه حکمت صبا از ۲۱ میلیارد تومان سود به ۲۲۰ میلیارد تومان زیان رسیده است!

شرکت بیمه حکمت صبا از ۲۱ میلیارد تومان سود در سال ۱۴۰۰ به ۲۲۰ میلیارد تومان زیان خالص در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رسیده است که وضعیت نابسامان درآمد شرکت را نشان میدهد.

هادی بهرامی؛ بازار: در زندگی عصر نوین، استفاده از وسایل نقلیه و خودروها گسترش یافته است؛ همواره شاهد تردد خودروها و موتورها به صورت شبانه روز در کوچه و خیابان ها هستیم. به علاوه خطر تصادفات، با رشد روزافزون صنایع مختلف در جای جای کشور، انواع بیماری ها و رخ دادن حوادث غیرمترقبه بسیار در هر کوی و برزن، نیاز به صنعت بیمه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای روز بشر محسوب میشود. با تلاش‌ های شرکت‌ های بیمه، اقتصاد افراد و به طور کلی اقتصاد کشور در جریان حوادث خدشه دار نخواهد شد و همانند سایر صنایع، ورود شرکت های بیمه ای به بورس اوراق بهادار به گردش بیشتر نقدینگی و افزایش تقاضا در بازار کمک شایانی میکند؛ لذا توجه به تحرکات این صنعت و بررسی سهام شرکت های آن، حائز اهمیت میباشد که در ادامه به تحلیل مختصری از تکنیکال و بنیادی شرکت بیمه حکمت صبا میپردازیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به خرید سهام وحکمت کنند.


معرفی شرکت
شرکت بیمه حکمت با پشتوانه ای عظیم و سهامدارانی بزرگ در کلیه رشته ‌های بیمه ای اعم از بیمه‌ های زندگی، اتومبیل، مسئولیت، مهندسی، آتش سوزی، حوادث گروهی و انفرادی و درمان تکمیلی فعالیت میکند. ارزش بازار بیمه حکمت صبا در بورس، مبلغ ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۶۸۰ میلیون تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران عمده
شرکت خدمات هوایی کاسپین با مالکیت ۶۲۳ میلیون سهم و با ۲۰ درصد از کل ۳.۱۱ میلیارد سهم، بزرگ ترین سهامدار شرکت بیمه حکمت صبا است. پس از آن، بانک سپه با مالکیت ۵۹۴ میلیون سهم و با ۱۹.۱ درصد در جایگاه دوم، شرکت یک شخص حقیقی با مالکیت ۱۶۹ میلیون سهم و با ۵.۴ درصد در جایگاه سوم و شرکت رسام فناوری پایا با مالکیت ۶۶ میلیون سهم و با ۲.۱ درصد در جایگاه چهارم سهامداران عمده شرکت بیمه حکمت صبا قرار دارد.


تحلیل سود و زیان
جمع درآمد های عملیاتی شرکت در دوره یکساله ۱۴۰۱ به مبلغ ۶۴۳ میلیارد تومان، خسارت پرداختی ۴۵۰ میلیارد تومان، هزینه های اداری ۱۲۳ میلیارد تومان و در نهایت، زیان خالص به مبلغ ۵ میلیارد تومان میباشد. جمع درآمد های شرکت نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۸۶ درصد، خسارت پرداختی ۷۸ درصد، هزینه های اداری ۳۷ درصد افزایش یافته است. در نهایت، سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیارد تومان زیان رسیده و این نشانه خوبی برای رشد سودسازی شرکت نیست. درآمد حق بیمه صادره شرکت حکمت صبا در ۹ ماهه ۱۴۰۲ به مبلغ ۶۰۳ میلیارد تومان، خسارت پرداختی ۵۹۲ میلیارد تومان، هزینه های اداری ۱۰۵ میلیارد تومان و زیان خالص ۲۲۰ میلیارد تومان میباشد که نشان دهنده زیان ده بودن این شرکت بیمه ایست و باید نرخ رشد هزینه ها را نسبت به درآمد کنترل کنند.


نسبت قیمت به درآمد
وحکمت در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۱.۷ تومان زیان خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن نیز در سال جاری منفی ۵.۶ است. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ منفی ۱.۷ تومان و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ منفی ۷۱ تومان زیان را به ثبت رساند! نرخ سودسازی شرکت طی ۳ سال اخیر خوب نبوده و اگر به همین روال پیش برود، وضعیت نابسامانی خواهد داشت.


تحلیل تکنیکال سهام
قیمت در آبان ماه ۱۴۰۱ به دنبال رشد بازار از محدوده ۱۴۰ تومان با افزایش ۲۵۰ درصدی به سقف تاریخی ۵۰۰ تومان رسید که پس از آن ۱۸ درصد کاهش یافت و در حال حاضر در محدوده ۴۱۰ تومان قرار دارد. قیمت بر روی حمیت داینامیکی ۴۰۰ تومان قرار دارد و با حفظ آن میتواند به اهداف ۵۰۰، ۶۰۰ و ۷۵۰ تومان برسد؛ در غیر اینصورت، اگر حمایت ۴۰۰ تومان از دست برود، حمایت معتبر ۳۶۰ و سپس ۳۰۰ تومان در دسترس خواهد بود.

بیمه حکمت صبا از ۲۱ میلیارد تومان سود به ۲۲۰ میلیارد تومان زیان رسیده است!

کد خبر: ۲۸۷٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha