۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
قلدری تجاری آمریکا توسعه چین را متوقف نمی کند| مقامات آمریکایی عقل خود را ازدست داده اند
وزیر امور خارجه چین:

قلدری تجاری آمریکا توسعه چین را متوقف نمی کند| مقامات آمریکایی عقل خود را ازدست داده اند

دولت بایدن روز سه‌شنبه افزایش تعرفه‌ها بر مجموعه‌ای از محصولات چینی از جمله خودروهای الکتریکی، باتری‌ها، تراشه‌های کامپیوتری و تجهیزات پزشکی را اعلام کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «وانگ کنگ» در مورد اظهارات وزیر امور خارجه چین در زمینه افزایش تعرفه ها بر کالاهای چینی توسط ایالات متحده امریکا منتشر نمود. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه از اقدام آمریکا جهت افزایش قابل توجه تعرفه ها بر مجموعه ای از کالاهای چینی از جمله خودروهای الکتریکی (EVs) انتقاد کرد. وی در این ارتباط گفت: اقدامات سرکوب گرایانه بی امان ایالات متحده آمریکا در واقع قلدری معمولی است، بی اعتمادی واشنگتن را به جای قدرت آشکار می کند و توسعه چین را متوقف نخواهد کرد.
وزارت خارجه چین ازایالات متحده آمریکا خواست قوانین سازمان تجارت جهانی را رعایت کند و بلافاصله تعرفه های جدید بر محصولات چینی را لغو کند و بار دیگر متعهد شد که تمام اقدامات لازم را برای دفاع از منافع چین انجام دهد. اعلامیه واشنگتن اقدام جدی دیگری در کارزار سرکوب آن علیه چین بود و نگرانی های گسترده ای را در سراسر جهان از جمله در میان متحدان آمریکا در اروپا برانگیخت، زیرا بسیاری از کشورها و شرکت های بین المللی نگران پیامدهای جهانی تشدید تنش تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان هستند. در همین حال، برخی از شرکت‌های آمریکایی نیز از اقدام واشنگتن به دلیل افزایش احتمالی هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی انتقاد کردند و نسبت به اقدامات متقابل احتمالی چین ابراز نگرانی کردند.
پس از ماهها تلاش، دولت بایدن روز سه‌شنبه افزایش تعرفه‌ها بر مجموعه‌ای از محصولات چینی از جمله خودروهای الکتریکی، باتری‌ها، تراشه‌های کامپیوتری و تجهیزات پزشکی را اعلام کرد. این کشور همچنین تعرفه های اضافی را بر محصولات چینی که توسط رئیس جمهور سابق آمریکا «دونالد ترامپ» وضع شده بود، حفظ کرد. سازمان تجارت جهانی حکم داده است که تعرفه های به اصطلاح بخش 301 ایالات متحده آمریکا قوانین تجارت جهانی را نقض می کند.

اقدامات سرکوب گرایانه تقریباً دیوانه وار ایالات متحده آمریکا علیه فعالیت های عادی اقتصادی، تجاری و فناوری چین معمول ترین شکل است و قلدری در جهان امروز نشان می دهد که برخی از مقامات در ایالات متحده آمریکا برای حفظ هژمونی تک قطبی خود تا مرز از دست دادن عقل خود پیش رفته اند


وانگ در ادامه گفت: اقدامات سرکوب گرایانه تقریباً دیوانه وار ایالات متحده آمریکا علیه فعالیت های عادی اقتصادی، تجاری و فناوری چین معمول ترین شکل است و قلدری در جهان امروز نشان می دهد که برخی از مقامات در ایالات متحده آمریکا برای حفظ هژمونی تک قطبی خود تا مرز از دست دادن عقل خود پیش رفته اند. تلاش‌های بی‌وجدان آمریکا برای سرکوب چین قدرت آمریکا را ثابت نمی‌کند، بلکه نشان می‌دهد واشنگتن اعتمادش را از دست داده و سردرگم شده است. این اقدامات نمی تواند از توسعه و احیای چین جلوگیری کند، در عوض 1.4 میلیارد انسان در چین را تشویق می کند سخت تر کار کنند.
وانگ افزود: اقدامات یکجانبه و حمایت گرایی برخلاف روند توسعه جهان است و توسط چرخ های تاریخ درهم شکسته خواهد شد. در این برهه حساس بهبود اقتصاد جهانی، جامعه بین المللی باید به ایالات متحده آمریکا هشدار دهد مشکلات جدیدی برای جهان ایجاد نکند.
باید گفت ادامه سیاسی کردن مسائل تجاری و افزایش بیشتر تعرفه‌ها بر محصولات چینی، اشتباه دیگری برای ایالات متحده آمریکاست. این امر فقط هزینه کالاهای وارداتی را افزایش می دهد، ضرر بیشتری را به شرکت ها و مصرف کنندگان آمریکایی وارد می کند و باعث می شود مصرف کنندگان آمریکایی پول بیشتری بابت کالاهای چینی بپردازند.

آخرین اقدام ایالات متحده آمریکا ضربه بزرگ دیگری به اقتصاد جهانی وارد کرد. این ضربه نسبتاً بزرگی به اقتصاد جهانی، تجارت جهانی و حاکمیت اقتصادی بین‌المللی است

نگرانی های جهانی
اقدام ایالات متحده آمریکا همچنین نگرانی های جدی را در اروپا برانگیخته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «اولف کریسترسون»، نخست وزیر سوئد در پاسخ به این سوال که آیا از اعمال تعرفه بر خودروهای الکتریکی چینی حمایت می کنند یا خیر گفتند: تا آنجا که به تعرفه‌ها مربوط می‌شود، ما موافق هستیم که برچیدن تجارت جهانی ایده بدی است.
صدراعظم آلمان در طی سفر به سوئد گفت: در واقع تولیدکنندگان اروپایی و آمریکای شمالی هستند که در بازار چین موفق هستند و خودروهای خود را در چین می فروشند، ما باید این مهم را به خاطر بسپاریم.
لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا تحقیقاتی به اصطلاح ضد یارانه ای را در مورد خودروهای برقی چینی آغاز کرده است، پس از آن اتحادیه ممکن است تصمیم بگیرد که آیا تعرفه وضع کند یا اقدامات دیگری علیه چین انجام دهد. مقامات و کارشناسان چینی تحقیقات اتحادیه اروپا را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. برخی از رهبران و شرکت های اروپایی، به ویژه خودروسازان اتحادیه اروپا که به شدت به بازار چین متکی هستند، نیز مخالفت خود را اعلام کرده اند.
ژو می، محقق ارشد آکادمی تجارت بین‌الملل و همکاری اقتصادی چین گفت: در حالی که اقدام ایالات متحده آمریکا الگوی بسیار بدی برای جهان بوده که در حال حاضر شاهد موج فزاینده حمایت‌گرایی است، سایر کشورها ممکن است محتاط‌تر باشند - با توجه به اینکه منافع بزرگ در خطر است. در زمانی که اقتصاد جهانی هنوز در حال بهبود بوده و با فشار زیادی مواجه است، ارسال چنین سیگنال بدی برای ثبات اقتصادیو سرمایه گذاری صنعتی مضر است.
تعرفه های ایالات متحده آمریکا برای مشاغل چینی که تحت کارزار سرکوب چند ساله واشنگتن قرار گرفته اند، تأثیر محدودی خواهند داشت. بسیاری از کسب‌وکارهای چینی از جمله رهبران صنعت سلول‌های خورشیدی و باتری روز چهارشنبه گفتند اعمال تعرفه های ایالات متحده آمریکا هیچ تاثیر عمده‌ای بر کسب و کار آنها نخواهد داشت.
به گفته فعالان صنعت چین، تعرفه‌های ایالات متحده آمریکا می‌تواند بر هزینه‌های کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی بیفزاید و اهداف کربن‌زدایی آن را تضعیف کند.
«مانوئل سی. منندز»، موسس و مدیر عامل هلدینگ MCM Group، که یکی از اولین تاجران آمریکایی بود، گفت: تاریخ نشان می‌دهد که تعرفه‌های تنبیهی در نهایت کارساز نیستند. مصرف‌کنندگان آمریکایی پول بیشتری پرداخت خواهند کرد و تعرفه‌های سنگین واردات به تورم در آمریکا کمک می‌کند. این اعلامیه امروز زمینه را برای پاسخ گویی از سوی چین و یک جنگ تجاری تهاجمی‌تر فراهم می‌کند.
مطالعات مختلف نشان داده است که جنگ تجاری آغاز شده توسط ایالات متحده آمریکا عمدتاً علیه چین، به اقتصاد جهانی آسیب وارد کرده است و تشدید بیشتر می تواند چنین آسیبی را تشدید کند. «چن فنگینگ»، اقتصاددان و مدیر سابق مؤسسه مطالعات اقتصاد جهانی در مؤسسه روابط بین‌الملل معاصر چین گفت: آخرین اقدام ایالات متحده آمریکا ضربه بزرگ دیگری به اقتصاد جهانی وارد کرد. این ضربه نسبتاً بزرگی به اقتصاد جهانی، تجارت جهانی و حاکمیت اقتصادی بین‌المللی است.

کد خبر: ۲۸۷٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha