۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
معرفی و تحلیل بنیادی بانک های در معرض انحلال
تحلیل بانک های ورشکسته

معرفی و تحلیل بنیادی بانک های در معرض انحلال

بانک های آینده، دی، سرمایه، ایران زمین و ملل با زیان سنگین و انباشت سال به سال آن در معرض انحلال هستند که متاسفانه تبعات سنگینی برای سهامداران و سپرده گذاران خواهد داشت.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت بانکداری بزرگ ترین مرکز نقل و انتقال پول، گردش نقدینگی و یکی از پایه های اساسی اقتصاد کشور میباشد. به همین دلیل باید وضعیت آنرا در دوره های حداقل سالانه به صورت کامل بررسی کرد و در اختیار عموم مردم و سرمایه گذاران قرار داد تا به وضعیت واقعی شرکت ها پی ببرند. از گذشته تاکنون به تحلیل بنیادی و تکنیکال بسیاری از بانک ها پرداختیم تا برخلاف جریانات فکری و تحلیلی اشتباه برخی منابع و افراد، وضعیت بانک های ورشکسته و رفتار های مدیریتی غلط را یافته و به شرح آن بپردازیم. در این مقاله نیز بانک های ورشکسته تحلیل شده در گذشته را معرفی خواهیم کرد تا سرمایه گذران، سپرده گذاران و سهامداران با آگاهی بیشتری اقدام به فعالیت های مالی مرتبط با آنها کنند.


۱- بانک آینده
بانک آینده از ادغام بانک تات، ‌موسسه اعتباری صالحین و ‌موسسه اعتباری آتی، با سرمایه‌ پایه هشت ۸۰۰ میلیارد تومان؛ در تیرماه سال ۱۳۹۱ شکل گرفت و در حال حاضر با ۲۷۱ شعبه در سراسر کشور، مشغول فعالیت است. زیان خالص بانک آینده در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۲۹ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۴ درصد افزایش یافته و در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نیز به مبلغ ۷۷ هزار میلیارد تومان زیان را به همراه داشته است. نسبت نقدینگی جاری موسسه ۰.۲ میباشد که وضعیت بسیار بدی دارد و آنرا باید منحل شده در نظر گرفت.
(عدم نمایش اطلاعات سهام وآیند در سایت رسمی)


۲- بانک دی
بانک دی یک بانک ایرانی در قالب شرکت سهامی عام است که در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد و در حال حاضر دارای ۹۱ شعبه و حدود ۱۲۰۰ کارمند در سراسر کشور است. زیان خالص بانک دی در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۴ هزار ۳۷۱ میلیارد تومان به ثبت رسید؛ در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۳ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان سود شناسایی شده بود و در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نیز به مبلغ ۸ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان زیان را به همراه داشته است. نسبت نقدینگی جاری موسسه ۰.۳۷ میباشد که وضعیت نامطلوب شرکت را در توانایی پرداخت بدهی نشان می دهد.

نسبت p/e سهم: منفی ۱.۲
نرخ eps سهم: ۷۲ تومان زیان
حمایت معتبر قیمت: ۷۶ تومان
بازدهی یکساله سهم: منفی ۴۱ درصد


۳- بانک سرمایه
بانک سرمایه فعالیت خود را از دی ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران آغاز کرد و هم‌ اکنون مالک شبکه‌ ای از ۱۶۵ شعبه بانک، در سراسر ایران میباشد. زیان خالص بانک سرمایه در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۸ هزار و ۸۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۷ درصد افزایش یافته و در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نیز به مبلغ ۴ هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان زیان را به همراه داشته است. نسبت نقدینگی جاری موسسه ۰.۱۳ میباشد که اصلا وضعیت قابل تعریفی ندارد و حتی از سایر بانک های زیان ده هم اوضاع وخیم تری در گردش نقدینگی از لحاظ توانایی پرداخت بدهی دارد.

نسبت p/e سهم: منفی ۰.۳۲
نرخ eps سهم: ۱۶۲۰ تومان زیان
حمایت معتبر قیمت: ۴۴۰ تومان
بازدهی یکساله سهم: منفی ۲۲ درصد


۴- بانک ایران زمین
بانک ایران ‌زمین، بانک ایرانی است که در دوم اسفند ۱۳۸۹ از دارایی‌ های موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین تأسیس شد و در حال حاضر زیان سنگینی هم دارد. زیان خالص بانک ایران زمین در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۲ هزار ۳۷۴ میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۸ درصد افزایش یافته و در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نیز به مبلغ ۷ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان زیان را به همراه داشته است. نسبت نقدینگی جاری موسسه ۰.۴۵ میباشد که وضعیت خوبی ندارد؛ اما باز هم در کل نسبت به سایر بانک های زیان ده بهتر است.

نسبت p/e: منفی ۰.۱۴
نرخ eps سهم: ۲۹۰۰ تومان زیان
حمایت معتبر قیمت: ۳۱۵ تومان
بازدهی یکساله سهم: منفی ۴۵ درصد


۵- موسسه اعتباری ملل
موسسه اعتباری ملل در سال ۱۳۶۶ با نام صندوق قرض ‌الحسنه عسکریه فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر شامل مجموعه ای از خدمات بانکی، مالی و رفاهی میباشد که ۳۲۲ شعبه در سراسر کشور دارد. زیان خالص موسسه اعتباری ملل در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱ هزار و ۷۷۹ میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۸۳۰۰ درصد افزایش یافته است و در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نیز به مبلغ ۳ هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان زیان را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورد. نسبت نقدینگی جاری موسسه ۰.۷ میباشد که عدد نا مطلوبی به حساب می آید و این مسئله در بلند مدت میتواند مشکل ساز شود و در نتیجه، همه آمار و ارقام به ما نشان میدهد که بانک ملل با همه تبلیغات در معرض ورشکستگی قرار دارد.

نسبت p/e سهم: منفی ۱.۴۴
نرخ eps سهم: ۱۶۶ تومان زیان
حمایت معتبر قیمت: ۲۱۰ تومان
بازدهی یکساله قیمت: منفی ۱۹ درصد


سخن پایانی
شرایط اقتصادی نابسامان، عدم مدیریت صحیح بانک ها و نبود نظارت توسط نهاد ها منجر به زیان دهی، ورشکستگی و در نهایت انحلال بانک ها میشود که علاوه بر آسیب به صنعت، میتواند به کل اقتصاد ضربه مهلک وارد کند. عجیب است که به راحتی از کنار اخبار ورشکستگی و انحلال برخی بانک ها میگذریم و بدون هیچ نظارت و مدیریتی، زیان این موسسات به سرعت روی هم انباشت شده و سال به سال هم به سهامداران و سپرده گذاران به جای بازدهی متناسب با نرخ تورم، ضرر وارد میشود. چرا باید سرمایه گذار، سهام یک بانکی را با امید و آرزوی کسب سود بخرد ولی بازدهی سهام در جواب به کمک و فعالیت اقتصادی منفی باشد؟ به عنوان نمونه، بانک آینده با زیان ۷۷ هزار میلیارد تومانی چرا باید به فعالیت خود ادامه دهد و هیچ یک از دارایی های ثابت خود را جهت پرداخت بدهی ها و جبران زیان انباشته نفروشد!؟ به این دلیل که مدیریت درست و نطارت دقیق بر کار های عملیاتی آنها وجود ندارد و این مشکلات هر چه سریع تر باید حل شوند و حتی باید بازدهی رضایت بخشی را از آن سهامداران و سپرده گذاران کند.

کد خبر: ۲۸۶٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha