۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
۹۹درصد مردم مشمول مصوبه مالیات بر سوداگری نمی شوند| نگرانی محتکران مسکن، ارز، طلا و خودرو از اجرای
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

۹۹درصد مردم مشمول مصوبه مالیات بر سوداگری نمی شوند| نگرانی محتکران مسکن، ارز، طلا و خودرو از اجرای

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره محتوای طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و برخی نگرانی‌های مردمی در قبال این طرح، توضیحات مفصلی ارائه کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سرنوشت «طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی» که با هدف مقابله با بازار دلالی کاذب نوشته و راهی مجلس شده بود، پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به اتمام رسید تا مجلس یازدهم که چند هفته ای به پایان عمر فعالیتش باقی است، مبارزه با سوداگری را در کارنامه کاری خود ثبت کند.

پس از بررسی این طرح در مجلس، برخی از محافل رسانه ای این طرح را طرحی برای اخذ مالیات از تمام معاملات مردم در بازارهای، ملک، خودرو، ارز و طلا و جواهرات معرفی کردند. این در حالی است که معافیت های متعددی برای املاک و خودرو در این طرح دیده شده و خرید و فروش طلا و ارز از طریق مبادی شفاف اقتصاد أساساً مشمول مالیات نمی شود. همچنین عده ای این طرح را طرحی برای اخذ مالیات از تورم عنوان کردند در صورتی که عایدی ناشی از تورم در این طرح مشمول مالیات نخواهد شد.

به واقع آنچه در رابطه با این طرح در محافل اقتصادی به آن اشاره نمی شود تمرکز آن بر معاملات سوداگرانه که در کنار سایر عوامل ایجاد تورم منجر به نوسانات قیمتی در دارایی ها شده و نیز وجود معافیت های گسترده برای عدم درگیری با عموم مردم است. ضمن آنکه به طور کلی مردم عادی خارج از دایره شمول این مالیات هستند و به لحاظ معافیت های گسترده در این طرح، هدف اصابت این مالیات، سوداگران و سفته بازان قرار گرفته است.

تشریح جز به جز طرح مالیات بر سوداگری
محمدرضا پورابراهیمی، ریس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی توضیحاتی ارائه کرد.

مقداری درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی توضیح دهید؟

پورابراهیمی: یکی از دغدغه‌هایی که در طی سال‌های اخیر مردم با آن روبرو بوده، شکل گیری بازار سفته بازی است؛ این بازار باعث شده تا قیمت برخی از دارایی‌ها از جمله ارز، طلا، مسکن و خودرو، به دلیل ورود به بازار سفته بازی، افزایش پیدا کرده و آثار تورمی آن به شدت بر معیشت مردم اثر منفی گذارد. برای اینکه این موضوع برطرف شده و مشکلات در این بخش از جلوی راه برداشته شود، موضوع بحث مالیات بر سوداگری و سفته بازی در دستور کار مجلس قرار گرفت. مفاد این طرح و قانون هیچ ارتباطی با آحاد مردم ندارد. بنده این موضوع را به صراحت اعلام می‌کنم که اساس این مالیات، بر رویکرد سفته بازی و سوداگری است و حتی یک درصد مردم هم شامل این قانون نخواهند شد.

خانه ملت: گویا در طرح مالیات بر سوداگری معافیت و دوره تنفسی برای فروش دارایی ها دیده شده است؛ مقداری در این زمینه توضیح دهید.

پورابراهیمی: بله. در ابتدای اجرا این طرح معافیتی دیده شده که اصطلاحاً به آن دوره تنفس گفته می شود و در این دوره فروش دارایی های ملک و خودرو بدون محدودیت مشمول مالیات نخواهد بود.

پس از این دوره تنفس فروش دارایی هایی از جمله ملک و خودرو سواری به چه نحوی خواهد بود؟

پورابراهیمی: پس از دوره تنفس پیش بینی شده، به عنوان مثال فروش یک ملک مسکونی و یک خودرو سواری شخصی برای هر شخص معاف از مالیات است یعنی فروش ملک مسکونی و خودرو سواری شخصی به تعداد اعضای خانوار معاف خواهد بود. همچنین سرپرست خانوار از معافیت بیشتری نیز برخوردار است و فروش یک ملک مسکونی و یک خودرو سواری شخصی بدون مالیات به صورت اضافی به سرپرست خانوار تعلق میگیرد.

این طرح درباره ساخت و سازهای صورت گرفته در حوزه مسکن چه تصمیماتی گرفت است چراکه این ساخت و سازها به شکل انبوه صورت می گیرد.

پورابراهیمی: دراین بخش گفته شده؛ به جهت حمایت از تولید مسکن، ساخت و فروش املاک نوساز مشمول این مالیات نمی شود.

این طرح در زمینه طلا و ارز چه شرایطی را ایجاد کرده است؟

پورابراهیمی: در این طرح گفته شده؛ انواع طلا که به صورت رسمی خرید و فروش شده اند و دارای صورتحساب الکترونیکی هستند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند. همچنین انواع ارز که به صورت رسمی خرید و فروش شده اند و دارای صورتحساب الکترونیکی هستند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند.

این طرح در زمینه دارایی افراد در بازار اوراق بهادار چه تصمیماتی را اخذ کرده است.

پورابراهیمی: عایدی سرمایه حاصل از فروش کلیه دارایی ها در بازار اوراق بهادار (بورس و فرابورس) مشمول مالیات نیست؛ دارایی هایی که به صورت بلاعوض منتقل می شوند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

این طرح درباره دارایی هایی که به صورت ارث انتقال پیدا می کند، چه نوع تصمیم گیری کرده است؟

پورابراهیمی: در این طرح هرگونه انتقال دارایی ها به صورت ارث معاف از مالیات است. همچنین اراضی با کاربری کشاورزی معاف از این مالیات هستند.

ظاهرا این طرح مشوق هایی را برای اجاره املاک در نظر گرفته است، این مشوق ها چیست؟

پورابراهیمی: در این طرح جهت تشویق اجاره املاک، درآمد حاصل از اجاره از عایدی سرمایه املاک کسر می شود.

با در نظر گرفتن این قبیل معافیت ها، باید گفت معافیت های این طرح به صورت هدفمند بوده است؟

پورابراهیمی: بله. معافیت های ذکر شده تحت عناوین مختلف و با اهداف مختلفی در این طرح دیده شده است. از این رو تنفس معافیت مالیاتی جهت فروش دارایی های مازاد خریداری شده قبل از قانون دیده شده، معافیت فروش یک ملک مسکونی و یک خودرو سواری شخصی برای هر شخص بر اساس این منطق که نیاز مصرفی اشخاص مشمول مالیات نشود، دیده شده است.

همچنین تخفیف هایی برای ایجاد انگیزه اجاره دادن املاک و جلوگیری از خالی ماندن آن دیده شده و بر اساس آن درآمد حاصل از اجاره از کل عایدی سرمایه حاصل از انتقال ملک مسکونی اجاره داده شده، کسر می شود. همچنین در این طرح معافیت عایدی سرمایه حاصل از فروش کلیه داراییها در بازار (اوراق بهادار بورس و فرابورس) با هدف حمایت از بازار سرمایه لحاظ شده و معافیت فروش انواع طلا و ارز که به صورت رسمی خرید و فروش شده اند و دارای صورتحساب الکترونیکی هستند با هدف حمایت از توسعه شفافیت اقتصادی در نظر گرفته شده است.

با شفاف سازی صورت گرفته از این طرح، به نظر می رسد در این طرح مردم معافیت های گسترده ای مالیاتی دارند. شما با این گزاره موافق هستید؟

پور ابراهیمی: بله. معافیت های گسترده و هدفمند دیده شده در این طرح که از ابعاد مغفول مانده در فضای رسانه است نشان می دهد تلاش قانونگذار عدم درگیری آحاد جامعه با مفاد این طرح است و صرفاً اشخاصی که دارای فعالیت های سوداگرانه غیرمولد و آسیب رسان به اقتصاد هستند، مشمول این قانون خواهند شد و اساساً مردم عادی که فاقد این گونه فعالیت های اقتصادی هستند، از دایره شمول این طرح، خارج مانده اند.

قوانین سوداگرانه در بازارهای چهارگانه
گفتنی است رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان به سرانجام رسیدن طرح اخذ مالیات بر سوداگری و سفته بازی در مجلس، گفت: مجلس گام بلندی برای هزینه دار کردن فعالیت های سوداگرانه و دلالی برداشته است؛ این طرح به دنبال اخذ مالیات از سوداگران و دلالان است که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می زنند و از عرضه آن ها به بازار خودداری می کنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود؛ جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علیرغم ضرر اکثریت ۹۹ درصدی مردم بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال می کنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آن نبوده است. این قانون فقط حداکثر یک درصد از افراد جامعه را شامل می شود و آن ها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتکار حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند.

آرامش در بازارها و کند کردن تیغ سوداگران

رئیس نهاد قانون گذاری مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی یک مجموعه بانکی ۳ هزار واحد مسکونی را ساخته و خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیون ها دلار ارز می کند و منابع کشور را به قصد سودهای شخصی کلان حبس می کند باید از طریق مالیات، هزینه سوداگری و سفته بازی خود را شخصا چه فرد حقیقی باشد و چه حقوقی، پرداخت کند. این مالیات در اصل مالیات بر سوداگری و سفته بازی بوده و برای ایجاد آرامش در بازارها و کند کردن تیغ سوداگران است.

رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: این قانون به صورت هوشمند و دقیق نوشته شده و به هیچ وجه معاملات طبیعی و نیازهای روزمره مردم را شامل نمی شود .../

کد خبر: ۲۸۶٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha