۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۹
صنعت مرغ گلستان بیمار است| سیاست‌های ناکارآمد جهاد کشاورزی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

صنعت مرغ گلستان بیمار است| سیاست‌های ناکارآمد جهاد کشاورزی

گرگان- فعالان صنعت مرغ بر این باورند که صنعت مرغ گلستان زخمی سیاست های ناکارآمد جهاد کشاورزی شده است.

بازار: گروه استان‌ها؛ استان گلستان قطب تولید گوشت مرغ کشور است و مرغداران گلستانی علاوه بر تامین مصرف داخل استان، تامین کننده بخشی از مصرف گوشت مرغ گرم ساکنان ۱۱ استان‌ کشور شامل تهران، اصفهان، مشهد، سمنان، قم، گیلان، مازندران، همدان، مرکزی، یزد و کرمان هستند.

در سال های گذشته مرغداران به دلیل کمبود نهاده با چالش های زیادی همراه بودند که موجب کمبود عرضه مرغ در بازار میشد و همین مساله سبب شد دولت برای تامین نهاده سیاست های خوبی را در پیش بگیرد و تامین نهاده به وفور انجام شد.

اما وفور تامین نهاده اگر چه مشکل کمبود مرغ و جوجه ریزی را از بین بُرد و منجر به افزایش انگیزه تولید در مرغداران شد اما عرضه بیش از تقاضا چالش های دیگری را به همراه داشت و همین مساله باعث شده که در حال حاضر مرغداران مخصوصا مرغداران مستقل تولید خود را همراه با ضرر به فروش برسانند.

خبرگزاری بازار به منظور بررسی بازار تامین مرغ گفت‌وگویی با «ساسان اسدی» معاونت مجتمع تولید گوشت مرغ سفید رزبال داشته تا چالش های پیش روی را مورد نقد و بررسی قرار دهد.

* وضعیت تولید گوشت مرغ در حال حاضر چگونه است؟

در حال حاضر ۱۷ میلیون و ۱۶۰ هزار قطعه مرغ در گلستان تولید شده و این عرضه بیش از تقاضا، قیمت را کاهشی کرده است و اکنون هزینه تولید و قیمت گذاری دستوری برای مرغداران زنجیره ای برابر است و مرغداران مستقل دچار ضرر هستند.

از آنجایی که مرغداران زنجیره ای امتیازاتی دارند که مرغداران مستقل از آن بی بهره هستند همین مساله سبب می شود که در وضعیت کنونی تولید مرغداران مستقل با ضرر همراه باشد.

صنعت مرغ گلستان بیمار است| سیاست‌های ناکارآمد جهاد کشاورزی

* سیاست کشتارگاه ها در تعیین قیمت مرغ چگونه است؟

متاسفانه همچنان قیمت‌گذاری دستوری پا برجاست، مخصوصا برای تامین مرغ تنظیم بازار که از گلستان تامین می شود؛ اما در حال حاضر بخاطر وفور تولیدات این مساله چندان مملوس نیست.

متاسفانه سیاست جهاد در تامین گوشت‌ مرغ به نوعی مانند سیاست اعمالی بر پیاز و سیب زمینی است. یعنی صرفا به تامین مرغ بازار توجه دارد و به هیچ عنوان توجه ای به مرغداران به عنوان تولید کننده اصلی نمی شود.

متاسفانه فضای ذخیره سازی و سردخانه برای نگهداری مرغ منجمد در گلستان موجود نیست و حتی شرکت پشتیبانی نیز از این مزیت بی بهره است

به دلیل نبود زیرساخت مناسب در کشتارگاه های گلستان، تمام مرغ تولیدی در استان کشتار نمی شود و به صورت مصوبه رسمی و یا غیر رسمی به استان های تهران مازندران صادر می شود.

متاسفانه فضای ذخیره سازی و سردخانه برای نگهداری مرغ منجمد در گلستان موجود نیست و حتی شرکت پشتیبانی نیز از این مزیت بی بهره است.

اگر مرغداران در این دوره دچار ضرر شوند از جوجه ریزی دوره بعدی امتناع خواهد کرد. اکنون در قله تولید هستیم و عرضه بیشتر از تقاضا است اما ممکن است در دوره آینده در دره تولید قرار بگیریم که مرغ به اندازه نیاز عرضه نشود.

در حال حاضر شرکت پشتیبانی در حد ظرفیت خرید انجام می دهد اما از آنجایی که زیرساخت های تولید چه از لحاظ امکانات و چه از لحاظ نقدینگی نمی تواند آنگونه که باید و شاید مرغداران را حمایت کند، چنانچه مرغداران مایوس شوند، دوره های بعدی با کمبود جوجه ریزی مواجه خواهیم بود.

* آیا در تامین نهاده با مشکل مواجه هستید؟

حال حاضر ۱۷ میلیون و ۱۶۰ هزار قطعه مرغ در گلستان تولید شده، این آمار نسبت به دوره های گذشته که ۱۳ میلیون قطعه بوده، افزایش چشم گیری داشته و بیش از نیاز بازار بود.

در دوره فعلی نهاده به وفور وجود دارد و همین مساله موجب افزایش تولید و در نهایت لطمه به تولید کننده شده است.

با توجه به افزایش تولید بایستی به دنبال یک راهکار اساسی باشیم تا در مواقعی که عرضه بیش از تقاضا است، دچار مشکل نشویم که یکی از این راهکارها ورود به بازارهای صادراتی است.

* چرا صادرات مرغ به خوبی انجام نمی شود؟

در حال حاضر کشور همسایه مخصوصا عراق به شدت تشنه مرغ پرورش یافته منطقه است و بسیار از این محصول استقبال می کند اما متاسفانه صادرات مرغ به صورت قطره چکانی انجام می شود.

در آخرین مصوبه وزارت جهاد کشاورزی با اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور با موضوع صادرات به این جمع بندی رسیدند که این مسیر با پیش شرط تعیین قیمت مرغ زنده باز باشد اما به دلیل عدم تعیین ضرب العجل برای این اقدام به زمانی می رسیم که دوباره با کمبود مرغ در کشور مواجه می شویم.

باید زمانی که در پیک تولید و عرضه هستیم این سیاست ها اعمال شود اما در حال حاضر سیاست ها به صورت کمرنگ اجرایی می شود و نمودی ندارد و این کم توجهی ها باعث می شود که مرغداران متضرر شوند.

مطمئنا با مایوس شدن مرغداران از پرورش در زنجیره تولید، دوره های بعد با کمبود مواجه خواهیم شد.

* در حال حاضر قیمت تعیین شده کشتارگاه ها مقرون به صرفه است؟

قیمتی مرغ تنظیم بازاری استان تهران به شدت دارای نوسان است، دولت برای حق ثبات قیمت دستوری خود نیز ورود پیدا نمی کند.

در مواقعی مرغداران را تحت فشار قرار می دهند که با قیمت پایین این مرغ را خریداری می کنند.

صنعت مرغ گلستان بیمار است| سیاست‌های ناکارآمد جهاد کشاورزی

* قیمت دستوری در زمان افزایش عرضه ثابت می ماند؟

قیمت مرغ میدان بهمن تهران کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شده با توجه به اینکه کشتارگاه های استان باید این مرغ را به این قیمت به تهران برسانند، متحمل هزینه افت راه می شوند. از طرفی عوامل تهیه مرغ استان تهران به دلیل عرضه زیاد با قیمت پایین آن را تهیه می کنند. اگر دولت شعار حمایت از تولید را سر می دهد باید به کشتارگاه ها هم نگاه حمایتی داشته باشد.

چنانچه بازار کنترل نشود مدام درگیر این مشکلات خواهیم بود و یک دوره وفور و دوره دیگر با کمبود عرضه مواجه می شویم

توقع داریم چنانچه عرضه افزایش یابد حداقل همین قیمت دستوری ۷۳ هزار تومان اعمال شود اما متاسفانه این مساله محقق نمی شود و ما مرغ را به قیمت ۶۴ الی ۶۶ هزار تومان هم به فروش رسانده ایم که این قیمت بسیار پایین تر از قیمت تمام شده تولید مرغ است.

عوامل تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی متعهد به قیمت تعیین شده از سوی خود نیستند. متاسفانه عوامل تنظیم بازار استان گلستان نیز بسیاری از مواقع که افزایش تولید وجود دارد خواهان خرید زیر قیمت مصرف کننده هستند و کشتارگاهی که تولید کرده و سهمیه استان را کنار گذاشته مجبور است زیر قیمت بازار مرغ را عرضه کند.

چنانچه بازار کنترل نشود مدام درگیر این مشکلات خواهیم بود و یک دوره وفور و دوره دیگر با کمبود عرضه مواجه می شویم.

* دولت برای تعدد سامانه تدابیری داشته است ؟

متاسفانه تعدد سامانه ها بسیار زیاد است اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها نمی توانند آنچه را که برای آن برنامه ریزی کردند اجرایی کنند و در عملیاتی کردن آن با چالش های بسیاری روبرو هستند.

سیاست های جهاد کشاورزی کارایی مناسب را ندارد و تمام این سامانه به شکل ناقص عمل می کنند.

کد خبر: ۲۸۶٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha