۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
آغاز روند صعودی احتمالی در بازار نفت| نوسان بیشتر قیمت در انتظار نفتی ها
بازار گزارش می دهد؛

آغاز روند صعودی احتمالی در بازار نفت| نوسان بیشتر قیمت در انتظار نفتی ها

افزایش تنش های ژئوپولیتیک در خاورمیانه به ویژه افزایش احتمال آغاز عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در گذرگاه رفح می تواند آغازگر دور جدیدی از روند صعودی قیمت ها در بازار نفت شود.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت جهانی نفت خام پس از یک دوره یک ماهه ریزش، بار دیگر در حال بازگشت به مسیر صعودی خود است. قیمت هر بشکه نفت خام دریای برنت در روز ۱۷ اردیبهشت، حدود ۸۳.۷۰ دلار و نفت WTI نیز حدود ۷۹ دلار اعلام شد. اما سوال اینجاست که دلیل افزایش مجدد قیمت نفت طی روزهای گذشته چه بوده و آیا این افزایش قیمت آغازی برای یک روند صعودی در کوتاه مدت محسوب می شود و یا باید به چشم نوسان طبیعی بازار به آن نگریست؟

در پاسخ به این سوال، باید چند فاکتور تاثیر گذار بر شرایط کنونی بازار نفت را مورد بررسی قرار داد که در ادامه به مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

آغاز روند صعودی احتمالی در بازار نفت| نوسان بیشتر قیمت در انتظار نفتی ها

علیرغم تلاش آمریکا برای پر کردن جای خالی نفت اوپک در سبد جهانی، به نظر می رسد در صورت قطعی شدن تصمیم اوپک برای ادامه کاهش تولید و صادرات نفت خام، شوک روانی چنین اقدامی به طور حتم در کوتاه مدت بر روند بازار و افزایش قیمت تاثیرگذار خواهد بود

تصمیم احتمالی اوپک پلاس برای کاهش فروش نفت

خبرگزاری رویترز صبح روز دوشنبه با انتشار گزارشی مدعی شد که اعضای اوپک پلاس به احتمال زیاد از ابتدای ماه ژوئن، میزان تولید و صادرات نفت خود را برای سومین ماه متوالی در میزان فعلی ادامه داده و قصد افزایش میزان تولید خود را ندارد. این در حالیست که اوپک در ماه گذشته، روزانه ۲۶ میلیون و ۴۹۰ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که این میزان به نسبت ماه مارس کاهشی ۵۰ هزار بشکه ای را تجربه کرده است. به نظر می رسد این اقدام اوپک، تاکتیکی برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت در بازارهای جهانی و معکوس ساختن روند نزولی قیمت طی یک ماه گذشته باشد.

با اینحال، باید این نکته را نیز در نظر داشت که میزان تولید نفت کشورهای نفتی غیر عضو اوپک مانند آمریکا، گویانا و برزیل طی همین بازه زمانی سه ماهه افزایش یافته است. علیرغم تلاش آمریکا برای پر کردن جای خالی نفت اوپک در سبد جهانی، به نظر می رسد در صورت قطعی شدن تصمیم اوپک برای ادامه کاهش تولید و صادرات نفت خام، شوک روانی چنین اقدامی به طور حتم در کوتاه مدت بر روند بازار و افزایش قیمت تاثیرگذار خواهد بود.

حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح و افزایش دامنه جنگ

خبرهای منتشر شده از مذاکرات میان حماس و تل آویو حاکی از عدم کاهش تنش میان دو طرف است. ارتش رژیم صهیونیستی روز ۱۶ اردیبهشت ماه مدعی شد که حماس با حمله راکتی به جنوب غزه، دستکم سه سرباز ارتش اسرائیل به از پای در آورده است. در ادامه افزایش روند تنش ها میان دو طرف، خبرها حاکی از هشدار نظامیان صهیونیست به ساکنین شرق رفح برای تخلیه محل زندگی خود است.

در چنین شرایطی و با توجه به اهمیت گذرگاه رفح به عنوان کانال اصلی امدادرسانی سازمان های بین المللی به مردم غزه و تنها راه ارتباطی آنها با مصر، به نظر می رسد حمله احتمالی اسرائیل به این گذرگاه، آغاز صحنه جدید از نبرد در سرزمین های اشغالی باشد؛ نبردی که می تواند در ادامه، منجر به واکنش گروه های مقاومت در لبنان، یمن و عراق شود. افزایش درگیری ها به ویژه در دریای سرخ، می تواند عبور و مرور نفتکش های بزرگ شرکت های نفتی جهان را با تهدیدات جدی تری مواجه نموده و احتمالا بسیاری از این شرکت ها نیز حاضر به عبور از دریای سرخ نخواهند شد. این به معنای کاهش عرضه جهانی نفت در بازارهای جهانی آن هم در بحبوحه بهبود اوضاع تورم و برخی شاخص های اقتصادی مهم مانند CPI و PMI در کشورهای صنعتی به ویژه ایالات متحده بوده و نتیجه رخداد چنین وضعیتی، چیزی جز افزایش احتمالی قیمت نفت نخواهد بود.

تعطیلات تابستانی آمریکا و اروپا از اوایل ماه می آغاز شده و تا اوایل ژوئن نیز ادامه خواهد یافت. با توجه به حجم سفرهای تابستانی در غرب، همه ساله قیمت جهانی نفت در این فصل سال افزایشی قابل توجه خواهد داشت

آغاز تعطیلات تابستانی در غرب و افزایش تقاضا برای سوخت

در ادامه مشکلات و پیچیدگی های ایجاد شده در بازار نفت، باید به این نکته نیز توجه داشت که تعطیلات تابستانی آمریکا و اروپا از اوایل ماه می آغاز شده و تا اوایل ژوئن نیز ادامه خواهد یافت. با توجه به حجم سفرهای تابستانی در غرب، همه ساله قیمت جهانی نفت در این فصل سال افزایشی قابل توجه خواهد داشت.

آغاز روند صعودی احتمالی در بازار نفت| نوسان بیشتر قیمت در انتظار نفتی ها

در حقیقت، همانطور که در چارت بالا مشاهده می فرمایید، در دو فصل تابستان و زمستان به دلیل افزایش تقاضا برای سوخت در بازارهای جهانی، شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود. این روندی مرسوم در همه سال ها بوده و تنها میزان نوسان بسته به شرایط فاندامنتال بازارهای جهانی متغیر خواهد بود. مجموع شرایط مطرح شده در بالا، نشانگر این حقیقت است که به احتمال زیاد و در صورت عدم تغییر شرایط ژئوپولیتیک و دیگر عوامل فاندامنتال تاثیرگذار بر بازارهای جهانی، قیمت نفت می بایست روند صعودی جدیدی را دستکم تا پایان ماه می آغاز نماید.

کد خبر: ۲۸۵٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha