۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
۴۰ درصد تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می‌شود
وزیر بهداشت:

۴۰ درصد تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می‌شود

وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه بهداشت و درمان در دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: در بحث دانش بنیان در شروع دولت ۷۰۰ شرکت داشتیم اما اکنون به ۱۴۰۰ شرکت رسیده است.

به گزارش بازار، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنجمین نشست پاسخگویی برخط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در دولت مردمی کارهای بسیار بزرگی انجام شده و رسانه ها باید بیشتر آن را تبلیغ کنند، اظهار کرد: برخی اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در طول تاریخ سلامت کشور بی نظیر است حدود ۱۶ هزار تخت بیمارستانی افتتاح شده و ۱۵ هزار تخت تا پایان امسال افتتاح می‌شود که مجموعا در این دولت۲۰ درصد به تخت های بیمارستانی کشور افزوده شده است.

وی در ادامه بیان کرد: ۲ هزار و ۸۰۰ متخصص و ۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک در سراسر کشور مشغول به کار هستند و ۱۵۰ مرکز آموزشی افتتاح شده و ۱۲۰ مرکز دیگر در دست ساخت داریم. ۶۵ درصد به ظرفیت دستیاری، ۵۰ درصد فوق تخصص و ۲۵ درصد فلوشیپ اضافه شده است و ۱۲ هزار پزشک در سال فارغ التحصیل می شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بالای ۹۰ درصد نسخه ها و پرونده های پزشکی الکترونیک شده اند، خاطر نشان کرد: درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در دنیا مورد تقدیر است اما رسانه ها آن را خوب انعکاس نداده اند کودک سرمایه آینده است این سلول های کودکان است که باید در کودکی رشد پیدا کند و تکامل یابد لذا این کار سرمایه گذاری برای سال های آینده است و نتایج این کار در ۷۰ سال آینده دیده می شود.

عین اللهی با اشاره به درمان بیماران صعب العلاج در طی دو سال گذشته، تشریح کرد: بیماران صعب العلاج در ۱۴۰۱ رقم ۵ و سال گذشته ۷ همت از سوی صندوق بیماران صعب العلاج اختصاص یافت؛ برخی دهک‌های نخست جامعه رایگان درمان می شوند؛ مراکز ناباروری رایگان یا با هزینه های کم در حال درمان ناباروری هستند.

وی با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه بهداشت و درمان در دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: در بحث دانش بنیان در شروع دولت ۷۰۰ شرکت داشتیم اما اکنون به ۱۴۰۰ شرکت رسیده است. ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی را در داخل تولید می کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: شاهد بودیم که در پویش ملی سلامت برای دو بیماری فشار و دیابت ۴۶ میلیون نفر شرکت کردند، برخی مردم از بیماری خود اطلاع ندارند ۸۸۰ هزار نفر دیابت و ۴۴۰ هزار نفر فشار قطعی داشتند و نمی دانستند؛ امسال پویش ملی سرطان داریم برخی خانمها به دلیل سرطان سینه فوت می کنند که نباید این اتفاق بیفتد یا در آقایان سرطان های قابل پیشگیری را داریم همچنین پویش ملی سلامت کودکان را اجرائی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به انتقادِ رییس یکی از تشکل های بیماران نادر از پوشش بیمه ای درمان این بیماران اظهار کرد: در برخی بیماری های خاص به دلایل ژنتیکی امکان درمان نیست مثلا عضلات آتروفی شده یا انگشتان تشکیل نشده است این کمیته علمی است که باید تصمیم بگیرد که آیا به بیماران خاص وصعب العلاج هزینه داده شود یا خیر؟

عین اللهی با اشاره به نگاه ویژه دولت به بیماران اس ام ای بیان کرد: تا قبل از این دولت ریالی برای اس ام اِی ها داده نشده بود اما در این دولت به دستور رییس‌جمهور اقدامات خوبی را در این زمینه شاهد بودیم، سالانه هر بیمار اس ام ای یک و نیم میلیارد تومان هزینه دارد. گروه اول این بیماران را زیر ۱۰ سال انتخاب کردیم که ۱۰ درصد افراد از ۲۳۰ بیمار، فوت کردند مابقی هم بهتر نشدند بنابراین با توجه به تصمیمات کمیته علمی، دارو یا تجهیزات را انتخاب می کنیم؛ از امکانات شرکت های دانش بنیان به جای واردات بهره می بریم؛ برای کودکان زیر ۷ سال، درمان بیماران صعب العلاج یا خاص مشخص و رایگان است؛ مابقی در شورای عالی بیمه تصمیم گیری می شود و در اختیار وزارت بهداشت نیست که دارویی زیر پوشش بیمه برود یا نه؛ اما در این دولت ۳۳۰ قلم داروهایی که در بیمه نبودند، مشمول بیمه شدند در صندوق بیماران خاص محدودیتی برای پذیرش مخارج بیماران نادر نداریم.

کد خبر: ۲۸۵٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha