۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
چین مهم ترین بنادر اروپا را به پارکینگ خودرو تبدیل کرد| خودروسازان اروپایی خواهان حفاظت از مشاغل
بازار گزارش می دهد؛

چین مهم ترین بنادر اروپا را به پارکینگ خودرو تبدیل کرد| خودروسازان اروپایی خواهان حفاظت از مشاغل

بنادر مهم اروپا با انباشت حجم بسیار زیاد خودروهای چینی به پارکینگ وسیع خودروسازان شبیه شده است، برخی از خودروهای برقی چینی بیشتر از ۱۸ ماه است که در بنارد اروپا پارک هستند.

علی میرزایی؛ بازار: در بازار خودرو اروپا و آمریکا توسعه نوید بخش خودروهای برقی در حال کاهش سرعت است؛ زیرا بنادر اروپا مملو از هزار خودرو واراتی چین شده است. شاید در میان این حجم از خودرو دپو شده، محصولاتی بتوان یافت که از نظر کیفیت قابل رقابت با خودروهای اروپایی و از نظر قیمتی، بسیار ارزان تر هستند. هجوم محصولات برقی چینی به اروپا توام با کاهش رشد فروش خودروهای برقی در دنیا سبب شده دو بازیگر اصلی خودروهای برقی یعنی تسلا و بی وای دی وارد چالش جدیدی شوند. چرا که پیش بینی پیچیدگی بازار خودروهای برقی نسبت به گذشته سخت تر شده است.

چالش‌ بازار خودروهای برقی در غرب

رکود چند ماه اخیر فروش خودروهای برقی در بازار اروپا و آمریکا بخشی از راهبرد تدوین شده جهت مقابله با چینی ها نبوده است. بلکه یک مشکل موقت ناشی از ورود مدل های جدید به بازار است، برآوردها حاکی از آن است که در نیمه دوم سال میلادی جاری وضعیت فروش خودروهای برقی با افت قیمت، بهبود یابد. در این میان سرمایه گذاران تولید وسایل نقلیه الکتریکی بیش از گذشته نگران هستند، زیرا دولت های غربی در حال سوق خودروسازان به مسیرهای ناآشنا هستند، از همین رو زمان بازگشت سرمایه نسبت به گذشته فرآیند طولانی تر خواهد داشت.

چالش فروش خودروهای برقی در اروپا و آمریکا در حالی افزایش یافته که دولت ها و خودروسازان تلاش دارند که بازار را به سمت معامله بیشتر محصولات الکتریکی هدایت کنند. اروپای ها برنامه حذف تدریجی خودروهای سوخت فسیلی را تا پایان دهه میلادی جاری دنبال می کنند، با در نظر داشتن این موضوع و رشد هزینه های مختلف زندگی در این قاره، مشتریان خرید خودروهای برقی را به دلیل قیمت بالاتر نسبت به محصولات هیریدی یا سوخت فسیلی، منطقی نمی دانند. از سوی در اروپا نگرانی های مبنی بر کمبود زیرساخت شارژ قابل اعتماد و کارآمد همچنان وجود دارد. این نگرانی فقط به جاده های اروپا منوط نمی شود، بلکه به کل صنعت خودروسازی غرب سایه افکنده است.

پارامترهای بازار وسایل نقلیه برقی بیانگر آن است که مشتریان در اروپا و آمریکا با دو شرط تامین مشوق مالی از سوی دولت و ایجاد زیرساخت های مناسب حاضر به خرید محصولات الکتریکی هستند

گذار نیازمند مشوق

در ماهای اخیر ارزش بازار تسلا افت قابل توجهی داشته و شرکت‌هایی مانند فورد در توسعه خودروهای برقی تردید دارند، سایر خودروسازان نیز توسعه مدل‌ های هیبریدی را به عنوان یک گزینه مطمئن ‌تر انتخاب می‌ کنند. معضل هزینه تمام شده خودروهای برقی برای غرب این نگرانی را ایجاد کرده که خودروسازان اروپایی و آمریکایی ممکن است برای گذار سودآور به خودروهای برقی دچار مشکل شوند. در این صورت رقبای غربی خودروسازان چینی از توسعه محصولات الکتریکی باز خواهند ماند. پارامترهای بازار وسایل نقلیه برقی بیانگر آن است که مشتریان در اروپا و آمریکا با دو شرط تامین مشوق مالی از سوی دولت و ایجاد زیرساخت های مناسب حاضر به خرید محصولات الکتریکی هستند. کشور نروژ در توسعه خودروهای برقی و ارائه مشوق های مالی نسبت به سایر کشورهای غربی در مصرف خودروهای پیشتاز است، زیرا دولت این کشور بهترین بسته های حمایتی را جهت تشویق خریداران خودروهای برقی ارائه کرده است.

چین مهم ترین بنادر اروپا را به پارکینگ خودرو تبدیل کرد| خودروسازان اروپایی خواهان حفاظت از مشاغل

برخی از خودروهای برقی چینی بیشتر از ۱۸ ماه است که در بنارد اروپا پارک هستند

چالش نفوذ چینی ها به بازار اروپا

صنعت خودرو با کمبود ظرفیت لجستیکی به دلیل افزایش صادرات چین و تنش‌ های ژئوپلیتیکی مواجه شده است. هزینه حمل و نقل خودرو یا قطعات در ماه های اخیر میلادی رشد بی سابقه ای داشته است. چین به دلیل هزینه ‌های تولید پایین ‌تر، از مزیت رقابتی در فناوری خودرو برقی برخوردار است، اما نفوذ به بازار اروپا همچنان برای این کشور همچنان یک چالش بزرگ است. بنادر اروپا با انباشت تیراژ بسیار زیاد خودروهای چینی به پارکینگ وسیع تولیدکنندگان شبیه شده است. برخی از خودروهای برقی چینی بیشتر از ۱۸ ماه است که در بنارد اروپا پارک هستند.

مدیران بنادر اروپایی مشکل را تا حدی به تولیدکنندگان خودروهای برقی چین نسبت می دهند که شبکه های فروش قوی و لجستیک حمل و نقل کارآمدی در اروپا ندارند. این وضعیت حمل و نقل در بنادر مختلف اروپا را مختل کرده است، لیورنو، پیرئوس و آنتورپ بروژ بنادر مهمی هستند که عمده واردات خودرو به اروپا از آن ها انجام می شود. حجم بالای دپو خودروهای چینی سبب شده که خودروسازان این کشور بنادر مهم اروپا را به یک انبار تبدیل کنند.

کوی دونگشو، دبیر کل انجمن خودروهای مسافربری چین، گفته است؛ «حمل و نقل داخلی در بازارهای اروپا برای خودروسازان چینی که محصولات برقی صادر کردند، بسیار دشوار است» وی معتقد است که برندهای چینی باید خدمات پس از فروشخود را بهبود بخشند تا صادرات خودرو به اروپا بهبود یابد.

آمریکا و اروپا هر دو اخیرا اعلام کرده اند که چین بیش از حد نیاز بازار خودرو تولید می کند، این حجم از تولید متناسب با نیاز بازارهای جهانی نیست، چین قویا این نظر را رد کرده است. کارلوس تاوارس مدیر عامل شرکت استلانتیس به تازگی در مورد اجازه اروپا به یک خودروساز برقی چینی جهت فعالیت در ایتالیا هشدار جدی داده است. تاوارس معتقد است که خودروسازان چینی تهدید جدی برای خودروسازان غربی هستند.

اتحادیه خودروسازان اروپا اعلام کرده است که صنعت خودرو یکی از مهم ‌ترین بخش‌ های اقتصاد اتحادیه اروپا است که تولیدکنندگان و تامین کنندگان آن خواهان حفظ تولید در اروپا جهت حفاظت از مشاغل و سرمایه گذاری های انجام شده هستند

استراتژی قوی تر خودروسازی اروپا

به تازگی مدیران عامل شرکت های خودروساز اروپایی برای یک میزگرد خودرو در بروکسل گرد هم آمدند، محوریت این میزگرد بررسی نیاز فوری به یک استراتژی صنعتی قوی جهت تسهیل گذار به حمل و نقل سبز بود. آن ها اهمیت زیرساخت ها، تامین مالی و مشوق های بازار برای افزایش تقاضا وسایل نقلیه برقی را جزو اولویت ها معرفی کردند.

اتحادیه خودروسازان اروپا اعلام کرده است که صنعت خودرو یکی از مهم ‌ترین بخش‌ های اقتصاد اتحادیه اروپا است که تولیدکنندگان و تامین کنندگان آن خواهان حفظ تولید در اروپا جهت حفاظت از مشاغل و سرمایه گذاری های انجام شده هستند. آن ها در حال حاضر با یک هجمه رقابتی از سوی رقبای جهانی به ویژه چینی ها در زمینه دستیابی به مواد کمیاب، بودجه، سرمایه‌گذاری‌ و جذب مشتریان مواجه هستند. افزایش هزینه‌ های انجام کسب‌ و کار، چشم‌انداز ژئوپلیتیکی در حال تغییر جهانی و بازار خودروهای برقی که هنوز به بلوغ نرسیده است، برقی سازی را برای خودروسازان اروپایی سخت تر کرده است. با توجه به این چالش‌ های عمیق، مدیران عامل شرکت های خودروساز اروپا معتقد هستند که باید رقابت‌پذیری خود را تقویت کند. مدیران ارشد صنایع خودروسازی اروپا معتقد هستند جهت تقویت این موضوع نیز باید یک مزیت تجاری قوی‌ تر برای گذار به حمل و نقل پاک و دیجیتالی صنعت خودرو در سطح بین الملل ایجاد کنند.

چین مهم ترین بنادر اروپا را به پارکینگ خودرو تبدیل کرد| خودروسازان اروپایی خواهان حفاظت از مشاغل

لوکا دی میو، مدیرعامل گروه رنو گفته است که تولیدکنندگان خودرو اروپا به جدیت متعهد به کربن ‌زدایی هستند و بیش از ۲۵۰ میلیارد یورو جهت برقی سازی سرمایه ‌گذاری کردند. مدیرعامل رنو معتقد است که خودروسازان به تنهایی نمی‌توانند بار گذار به حمل و نقل پاک را به دوش بکشند. دولت های اروپایی باید شرایط را برای رقابت و ایجاد تقاضا در بازار برای خودروهای برقی را فراهم کنند. ماتیاس زینک، مدیر عامل شرکت فناوری ‌های خودرو در شافلر نیز در مورد برقی سازی در صنعت خودرو، گفته است؛ تامین‌کنندگان خودروی اروپا با ۳۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری سالانه تحقیق و توسعه توانستند ۱.۷ میلیون شغل مستقیم، نوآوری و پایداری را ایجاد کنند. با این حال، در یک برهه اقتصادی چالش برانگیز و رکود پذیرش خودروهای برقی توسط مشتریان قرار داریم که سبب کاهش سود در زنجیره تامین و تولید خودرو خواهد شد، از همین رو تامین مالی این گذار برای صنعتگران بسیار مهم است.

در مواجهه با کندی بازار خودروهای برقی و موانع لجستیکی، دولت ها باید با خودروسازان همکاری کنند تا موانع بر سر راه پذیرش را از بین ببرند. تنها از طریق تلاش ‌های هماهنگ، غرب می ‌تواند رقابت‌پذیری خود را تقویت و مسیری را به سوی آینده خودروهای سبزتر ایجاد کنند. در حال حاضر رقابت با خودروسازان چینی جهت تولید محصولات برقی برای غرب سخت تر از گذشته شده است.

کد خبر: ۲۸۵٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha