۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
تقویت بنیه بانک مرکزی در مدیریت بازار با ارزهای بلوکه شده| راهنمایی دلار به پله های قیمتی پایین تر
«بازار» از اثرات مثبت گشایش های ارزی گزارش می دهد

تقویت بنیه بانک مرکزی در مدیریت بازار با ارزهای بلوکه شده| راهنمایی دلار به پله های قیمتی پایین تر

خبر گشایش هایی جدید برای آزاد سازی منابع مسدودی ایران در حالی مطرح است که به گفته کارشناسان، رفع موانع سد راه بازگشت ارزهای بلوکه ای، بنیه ذخائر ارزی را تقویت کرده و باعث ثبات در بازار ارز خواهد شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: این روزها قیمت ارز در پی بازگشت آرامش به بازار پس از رشد هیجانی و بی منطق آن درهفته های گذشته مسیر سراشیبی را می پیماید. دلاری که قیمت آن به دنبال التهاب و متشنج شدن بازار در بهبوحه تشدید تنش های منطقه بخصوص حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی در آستانه ۷۰ هزار تومان قرار گرفت و خیلی ها در شرایطی که نرخ ارز بی منطق در بازار سیر صعودی را طی می کرد اقدام به خرید چنین کالایی کردند ولی اکنون با فرو کش شدن التهاب در بازار و بازگشت قیمت ها، فروشنده دلار با قیمت ۶۰ هزار تومان هستند که البته خریداری ندارد.

حال در این شرایط خبرهای امیدوارکننده جدیدی از گشایش های ارزی به گوش می رسد و طبق اظهارات مسئولان بانک مرکزی مذاکرات و اقداماتی نتیجه بخشی برای بازگشت ارزهای بلوکه شده ایران که در برخی کشور مسدود می باشد، انجام شده است. آن طورکه معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرده است؛ در پی سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به عربستان برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی، خوشبختانه در حاشیه اجلاس مذاکرات خوبی با مقامات سازمان‌های بین المللی و بانک‌های مرکزی کشورهایی که طرف کاری ما هستند صورت گرفت و اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده کشورمان در برخی کشورها که سال‌هاست به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.

خبر خوب گشایش های ارزی و بازگشت منابع باعث می شود که به گفته کارشناسان دست بانک مرکزی برای مدیریت منابع ارزی بیشتر باز شود موضوعی که بی تردید منجر به تقویت پشتوانه ارزی کشور خواهد شد و تصمیم گیری ها برای تامین منابع ارزی با فراغ بال بیشتری انجام می شود

دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز بیشتر باز می شود

خبر خوب گشایش های ارزی و بازگشت ارزهای بلوکه ای به شیوهای مختلف باعث می شود که به گفته کارشناسان دست بانک مرکزی نیز برای مدیریت منابع ارزی بیشتر باز شود موضوعی که بی تردید منجر به تقویت پشتوانه ارزی کشور خواهد شد و تصمیم گیری ها برای تامین منابع ارزی در کشور با فراغ بال بیشتری انجام می شود. گشایش هایی ارزی که به صورت مستقیم غیر مستقیم کمک شایانی به روند تامین ارز مورد نیاز کشور برای تهیه کالاهای ضروری ارزبر وارداتی چون دارو، تجهیزات پزشکی، نهادهای دامی و ...خواهد کرد.

به طور مثال مطابق اظهارات معاون بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی از محل منابع مسدود شده تامین شده است که این مسئله باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد، چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملاً تامین مالی جدیدی صورت نمی گرفت. همچنین درخصوص تامین منابع ارزی برای سفر اخیر حجاج به سرزمین وحی نیز از محل منابع مسدودی کشورمان به بانک‌های عربستانی استفاده شده است. بنابراین بازگشایش منابع مسدودی کمک قابل توجه ای به تامین ارز مورد نیاز کشور می کند، نمونه آن همانطور که گفته شد تامین ارز حجاج بود که چنانچه گشایشی از قبل حاصل نمی شد، این منابع باید از ذخائر ارزی کشور تامین می شد.

هر گشایش ارزی بی شک کمک شایانی به تقویت منابع ارزی کشور می کند، چرا که از طریق آن منابع بخشی از نیازهای ارزی کشور برای خرید کالاهای ارز بر مورد نیاز وارداتی همچنین تامین ارز لازم چه در داخل و چه فراسوی مرزها بخصوص در بحث انجام مبادلات اقتصادی و ...تا حدی بر طرف می شود

تقویت منابع ارزی کشور برای تامین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به تاثیر خبرساز شدن گشایش منابع مسدودی کشورمان و اقدامات انجام شده برای بازگشت ارزهای بلوکه شده به ایران، گفت: هر گشایش ارزی بی شک کمک شایانی به تقویت منابع ارزی کشور می کند، چرا که از طریق آن منابع بخشی از نیازهای ارزی کشور برای خرید کالاهای ارز بر مورد نیاز وارداتی همچنین تامین ارز لازم چه در داخل و چه فراسوی مرزها بخصوص در بحث انجام مبادلات اقتصادی و ...تا حدی بر طرف می شود. تجربه بازگشت ارزهای مسدوی از کره جنوبی نیز به همین منوال بود. علاوه بر این موضوع اخباری از این دست همیشه اثر مثبتی را در بازار ارز برجای می گذارد و موجب خواهد شد که قیمت ها افزایشی نشود و حتی سیر نزولی به خود گیرد.

وی با بیان اینکه در شرایطی که شوک سیاسی در پی مناقشات منطقه، بازار ارز را در هفته های پیشین به هم ریخت و دلار با رشدی عجیب به ۷۰ هزار تومان رسید، هم اکنون هیجانات در بازار فروکش کرده و قیمت دلار در حال رسیدن به زیر ۶۰ هزار تومان در نوسان است. حال که موضوع گشایش های ارزی نیز خبرساز شده است این مسئله اثر مثبت خود را بر روی آرامش بیشتر بازار ارز و کاهشی شدن قیمت ها همچنین ثبات بخشی بازار بر جای می گذارد.

چنانچه بازگشت ارزهای بلوکه ای با مدیریت درست بانک مرکزی صرف تسهیل واردات برای فعالان اقتصادی شود و تامین کننده نیازهای ارزی برای واردات کالاها اساسی که مورد نیاز کشور است، اختصاص یابد بی تردید منفعت آن غیر مستقیم به همه میرسد

چگونگی تاثیر بازگشت ارزهای بلوکه ای بر سفره مردم و اقتصاد کشور

وی در پاسخ به اینکه گشایی های ارز و بازگشت منابع در گذشته تاثیر چندانی بر سفره مردم بر جای نگذاشت، آیا با بازگشت ارزهای بلوکه شده جدید تحولی در اقتصاد کشور و خانوارها ایجاد می شود؟ اظهار داشت: البته این موضوع بستگی به مقدار منابع ارزی که قرار است به کشور بازگردد و چگونگی برگشت آن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دارد. هر چند به هر شکلی ممکن بازگشت منابع ارزی به نفع کشور است اما از آنجایی که بانک مرکزی مدیریت آن را در اختیار دارد باید دید که استفاده از آن چگونه و به چه شیوه ای خواهد بود.

به گفته بغزیان چنانچه ارزهای بلوکه شده به کشور بازگردد و بانک مرکزی آن را به ریال تبدیل و به جامعه تزریق کند، احتمال رشد نقدینگی وجود دارد که چنین رویکردی می تواند تورم را تشدید نماید اما چنانچه این ارزها با مدیریت درست بانک مرکزی صرف تسهیل واردات برای فعالان اقتصادی شود و تامین کننده نیازهای ارزی برای واردات کالاها اساسی که مورد نیاز کشور است اختصاص یابد بی تردید منفعت آن غیر مستقیم به همه میرسد. در چنین شرایطی تصمیم گیرنده نهایی برای مدیریت منابع ارزی در کشور بانک مرکزی است تا بتواند با درایت ارز را چگونه تامین و در کجا به کار گیرد.

با بازگشت ارزهای مسدودی تقاضای غیر واقعی برای ارز در بازار بشدت کاهش می یابد و قیمت ها در مسیر کاهش قرار می گیرند به طوری که نرخ دلار ۶۲ هزار ۸۰۰ تومانی دیروز متاثر از خبر گشایش های ارزی جدید امروز در بازار آزاد افت کرد و اکنون دلار در آستانه ۶۱ هزار تومان قرار دارد

کاهش حدود ۲ هزار تومانی نرخ دلار در بازار

بنا به این گزارش، حال که این روزها آرامش به بازار ارز برگشته است و قیمت ها در حال کاهش هستند، از طرفی نیز خبرهای خوب و امیدوارکننده از گشایش های ارزی به گوش می رسد؛ کارشناسان می گویند؛ در چنین مواقعی تقاضای غیر واقعی برای ارز در بازار بشدت کاهش می یابد و افت میزان تقاضا در کنار جو آرام بازار موجب خواهد شد قیمت ها نه تنها رشدی نداشته باشند بلکه در مسیر کاهش قرار گیرند به طوری که نرخ دلار حدود ۶۳ هزار تومانی دیروز، متاثر از خبر گشایش های ارزی جدید امروز در بازار افت کرد و اکنون دلار در آستانه ۶۱ هزار تومان قرار دارد.

کد خبر: ۲۸۵٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha