۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
اولویت های اشتغال در استان سمنان| تسهیلات تبصره ۱۸ همچنان در خط مقدم! 
بازار گزارش می‌دهد؛

اولویت های اشتغال در استان سمنان| تسهیلات تبصره ۱۸ همچنان در خط مقدم! 

سمنان- اقدامات خوبی برای اشتغال در استان سمنان انجام شده اما کماکان کارشناسان عقیده دارند که باید دولت راه‌های دیگری جز اعطای تسهیلات را هم برای اشتغال زایی مد نظر قرار دهد. 

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان در دولت سیزدهم یکی از موفق ترین استان ها در زمینه اشتغال زایی بوده است اما چرا آمارهایی که مسئولان استان می دهند آنطور که باید و شاید در زندگی مردم نمود پیدا نمی کند؟ برای مثال مسئولان استانی می گویند که ۱۵۳ درصد از تعهد اشتغال زایی استان در سال ۱۴۰۲ محقق شده است.

یعنی نه تنها تمام تعهد استان سمنان در زمینه اشتغال زایی محقق شده بلکه ۵۳ درصد بیشتر از آنچه توقع می رفت دستگاه های اجرایی و دولتی استان اشتغال ایجاد کنندف در این استان فرصت شغلی ایجاد شده است از طرف دیگر مسئولان استانی عقیده دارند که نرخ بیکاری استان حدود شش درصد است اما مردم چرا این آمار را به چشم نمی بینند؟

برخی کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که ایجاد اشتغال های دولتی و اعطای تسهیلات بانکی در سال نهایتاً بتواند برای ۱۵ هزار نفر جوابگو باشد اما استان سمنان بیش از ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و احتمال می رود که جمعیت جویای کار آن همین حالا بیش از ۱۲۰ هزار نفر باشد لذا ایجاد شغل با وضعیت بیکاری جامعه هم خوانی ندارد.

دولت و همان سفارش قبلی!

یک کارشناس حوزه کار و کارگری در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه دولت محدودیت هایی دارد و در سال می تواند نهایتاً ۱۰ تا ۱۵ هزار فرصت شغلی را آن هم با آموزش یا اعطای تسهیلات و یا تسهیل گری ایجاد کند، گفت: اشتغال دولتی ها به شدت آمار زده است و برای همین کمتر در زندگی روزمره مردم استان سمنان نمود بارز پیدا می کند.

دبیر کارگروه اشتغال سمنان: : در آخرین نشست کارگروه اشتغال استان سمنان مقرر شد دستگاه های اجرایی تسهیلات تبصره ۱۸ را تا پایان اردیبهشت ماه تامین کنند

مهران محمدی با بیان اینکه دولت ها در دو الی سه دهه اخیر تلاش دارند تا با اعطای تسهیلات بانکی فرصت های شغلی ایجاد کنند اما نکته دقیقا همین جا است که این اقدام به ایجاد فرصت شغلی کمک می کند نه اشتغال؛ بیان کرد: به این معنی که ممکن است با یک تسهیلات سه جوان بتوانند کاری را ایجاد کنند و ممکن است در گیر و دار مشکلات نتوانند لذا این تسهیلات توانسته یک فرصت بالقوه برای اشتغال زایی ایجاد کند اما به زعم دولتی ها از لحظه ای که یک وام پرداخت می شود اشتغال آن به حساب شغل های ایجاد شده در استان واریز می شود و به همین دلیل است که امارهای بسیار زیاد از اشتغال ایجاد شده در سال ارائه می شود.

وی با بیان اینکه دولت ها به جای ایجاد شغل بهتر است فرصت های شغلی ایجاد کنند، افزود: امروز هر طرحی که مثلا در کمیته امداد با موضوع تعمیر موتور سیکلت با دو اشتغال وارد مجموعه می شود بلافاصله به بانک معرفی شده و در همان لحظه دو اشتغال ایجاد شده در استان سمنان گزارش می شود در صورتی که مشخص نیست این دو جوان با این تسهیلات توانستند کاری کنند یا خیر؟ آیا می توانند اقساط بدهند یا کارگاه شان سریعتر تعطیل می شود.

اولویت های اشتغال در استان سمنان| تسهیلات تبصره ۱۸ همچنان در خط مقدم! 

اعطای تسهیلات

این کارشناس حوزه کار و کارگری ادامه داد: شگفت اور اینجا است که اگر همین دو نفر که بعد از معرفی به بانک در زمره مشاغل ایجاد شده در استان محاسبه شدند به مشکل بر بخورند و مثلا نتوانند اقساط خود را پرداخت کنند سال آتی بدهی هایشان تقسیط و یا وام شان تمدید می شود و یا از تسهیلات دیگری بهره مند می شوند تا بتوانند مشکل شان را حل کنند و شگفت آور اینکه دوباره در آمار سال بعدی هم گنجانده می شوند! یعنی یک وام در دو سال می تواند هنوز هم شغل ایجاد کند!

محمدی بیان کرد: این میزان آمار زدگی اصلا نکته خوبی برای استان سمنان نیست و مسئولان را قدری تبل و بی تفاوت می کند لذا این نوع مسئولان تنها راه چاره اشتغال را تسهیلات می بینند و این مشکل را رفع نمی کند بلکه جوان مشکل دار را به جوان مشکل دار بدهکار تبدیل می کند.

دبیر کارگروه اشتغال: تعهد اشتغال استان سمنان در سال گذشته ۱۲ هزار فرصت شغلی بود

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان منکر تلاش های مسئولان نیستیم اما باید گفت که مدام نباید درب اشتغال زایی بر همان پاشنه همیشگی تسهیلات بچرخد بلکه باید حمایت از اشتغال، تامین اقلام اولیه، بازار فروش محصولات و تولیدات، برند سازی، آموزش، تسهیل گری در زمینه تعامل تولید گر با بازرگانان و ده ها مورد دیگر نیز لحاظ شود، افزود: همه مشکلات اشتغال استان سمنان مالی و نقدینگی نیستند.

تعهد اشتغال زایی

اما مسئولان استان سمنان در خصوص تعهدات اشتغال و شرایط ایجاد شغل در استان سمنان چه می گویند؟ دبیر کارگروه اشتغال و مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: اولویت فرصت سازی اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، مشاغل روستایی، بانوان در موضوع مشاغل خانگی و توسعه مشاغل دانش بنیان در دستور کار کارگروه اشتغال استان سمنان قرار دارد.

علی نورانی با اشاره به اقدامات انجام شده در کارگروه اشتغال استان سمنان افزود: در آخرین نشست کارگروه اشتغال استان سمنان مقرر شد دستگاه های اجرایی تسهیلات تبصره ۱۸ را تا پایان اردیبهشت ماه تامین کنند و مشاغل خانگی با اولویت طرح های پشتیبان از این تسهیلات بهره مند شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کارگروه اشتغال استان سمنان تلاش دارد تا در زمینه توسعه مشاغل خانگی و روستایی نیز اقدامات ویژه ای را در دستور کار قرار دهد، تاکید کرد: با همکاری دستگاه های عضو، اعطای تسهیلات، خدمات و پشتیبانی، آموزش و مهارت آموزی و ... در دست اجرا قرار دارد.

اولویت های اشتغال در استان سمنان| تسهیلات تبصره ۱۸ همچنان در خط مقدم! 

موفقیت استان سمنان در ایجاد اشتغال

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماهی استان سمنان با بیان اینکه تعهد اشتغال استان سمنان در سال گذشته ۱۲ هزار فرصت شغلی بود، تاکید کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده و همکاری دستگاه های عضو کارگروه اشتغال شاهد تحقق بیش از ۱۵۰ درصدی این میزان تعهد بودیم به نحوی که در سال قبل ۱۸ هزار شغل توسط دستگاه های اجرایی و دولتی استان ایجاد شد.

نورانی با اشاره به اینکه تعهد استان سمنان در زمینه اشتغال برای سال جاری بیش از ۱۴ هزار شغل است، بیان کرد: این اطمینان وجود دارد که با همکاری دستگاه های عضو کارگروه اشتغال امسال هم شاهد تحقق میزان قابل توجهی از اشتغال در استان سمنان باشیم.

کارشناس اقتصادی: پول باید در واحد تولیدی و اشتغال زا بچرخد که یک جوان بتواند اقساط وام دریافتی تبصره ۱۸ و ۱۶ را بپردازد

وی افزود: تفاوتی که امسال وجود دارد این است که باید طبق تکالیفی که دولت و مجلس بر عهده کارگروه های اشتغال استان سمنان گذاشته اند ۴۰ درصد از مشاغل ایجاد شده سال جاری در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی و مشاغل روستایی باشد که در این زمینه هم اقدامات موثری در دستور کار قرار خواهد داشت.

تسهیلات مسکن است نه درمان

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه تسهیلات بانکی می تواند به عنوان یک مسکن بخشی از مشکلات یک کارگاه اشتغال زا و یا ابتدای کار چند جوان را در بخش خدمات و یا تولید حمایت کند اما در دراز مدت تا وقتی که ما مشکلاتی عدیده مانند بازار فروش محصولات و خدمات داشته باشیم، نمی توانیم این سیاست را موفق بدانیم.

حسن همتیان با بیان اینکه پول باید در واحد تولیدی و اشتغال زا بچرخد که یک جوان بتواند اقساط وام دریافتی تبصره ۱۸ و ۱۶ را بپردازد، تاکید کرد: وقتی فروشی نباشد قطعاً جوان ما هم به مشکل بر می خورد از سوی دیگر جوان وقتی فکر می کند که به جای یک کارگاه تولیدی مثلا قطعه موتو سیکلت یک ساندویچی بزند بهتر می تواند کار کرده و اقساط را هم بپزدازد، تمایل به سمت خدمات پیدا می کند و نه تولید؛

وی با بیان اینکه ما باید کاری کنیم که اشتغال ما در زمینه تولید ارتقا پیدا کند و نه خدمات، تاکید کرد: بیش از۵۵ درصد الی ۶۰ درصد اشتغال استان سمنان از مسیر خدمات می گذرد و این خوب نیست، افزود: این یعنی تولید ما برای پیدا کردن کارگر به مشکل برخورده و نیاز دارد که از استان های مجاور کارگر بیاورد و این به اشتغال کاذب در استان دامن می زند.

کد خبر: ۲۸۴٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha