۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
تغییر در چهره بازار پوشاک اصفهان| حراج هایی که از مد نمی افتد
بازار گزارش می‌دهد؛

تغییر در چهره بازار پوشاک اصفهان| حراج هایی که از مد نمی افتد

اصفهان-توده هوای سردی که از مناطق شمالی آمد نه تنها نوع بارشها بلکه چهره بازار پوشاک اصفهان را نیز تغییر داد و این بازار که تا پیش از این با حراج های بی سابقه روبرو شده بود، وضعیتی جدید را تجربه کرد.

عارف اصفهانی؛ بازار: اواخر سال گذشته به علت گرمای بی سابقه در فصل زمستان، ویترین بسیاری از فروشگاه ها پر شده بود از کلمه حراج و تب جشنواره های مختلف و تخفیف ها همه جا را گرفته بود اما اکنون با گردشی کوتاه در سطح شهر به خوبی متوجه این موضوع می شوید که این حراج ها دیگر محلی از اعراب ندارد و سرمایی که با بهار همراه شده است دوباره رونق بازار پوشاک را در بر داشته است به ویژه اینکه پیش بینی ها حاکی از این است که قیمت ها در پاییز و زمستان امسال افزایش نجومی داشته باشد.

تا پیش از این هوای معتدل زمستان و قیمت بالای پوشاک گرم باعث شده بود که مردم قید خرید این نوع پوشاک را بزنند و ترجیح بدهند که لباس های سال های قبل خود را استفاده کنند. در این بین بسیاری از فروشگاه ها برای اینکه پوشاک روی دستشان نماند با حراج های ۴۰ تا ۵۰ درصدی سعی داشتند که ضررشان را به این شکل جبران کرده و قدری از پوشاکشان را بفروشند اما سرد شدن دوباره هوا از اواخر اسفندماه و همچنین در فروردین ماه،۱۴۰۳ گویا به آنها فرصت داد تا همراه با تقاضای بیشتر بازار آنها نیز برچسب های حراجشان را حذف کنند.

تغییر در بازار پوشاک اصفهان

چهره بوتیک های کوچک و بزرگ در شهر نیز تغییرات چشمگیری داشته است. مشاهدات میدانی از بازار پوشاک اصفهان نشان می دهد که پوشاک گرم که تا یکی دو هفته پیش با قیمت های ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان فروخته می شدند و به واسطه حراج ها، قیمت هایشان متعادل شده بود حالا دوباره با برچسب های جدید رونقی به فروشگاه ها داده اند و این سرما فروشندگان را خشنود کرده است.

سرمایی که بر اساس پیش بینی ها در فروردین و احتمالا اردیبهشت ماه ماندگار است و در این فرصت، فروشندگان نیز می خواهند با فروش بیشتر، زمستانی هایشان را تا قبل از پاییز بفروشند تا بتوانند بعد از آن به فکر پوشاک جدید زمستانی در سال جدید باشند.

جالب اینکه در این ارتباط فروشگاه های اینترنتی هم از قافله جا نمانده و زورشان را گذاشته اند تا ته مانده سرمای باقی مانده سهمی از این بازار را ازآن خود کنند؛ حال با این تفاسیر این سوال مطرح می‌شود که با برداشته شدن حراج ها و سرمای دوباره هوا آیا رونق بازار پوشاک مثل قبل خواهد شد؟.

در یکی از پاساژهای خیابان نظر شرقی این وضعیت به خوبی مشخص است؛ فروشنده ای که لباس های گرم می فروشد با سرد شدن هوا برچسب های حراج را از روی پوشاکش برداشته و قیمت ها به همان قیمت قبلی برگشته است.

تقریباً اکثر مغازه ها با این شکل و شمایل ویترین هایشان را عوض کرده اند و گرچه هنوز برخی از مغازه ها حراج هایشان را دارند اما خیلی ها هم از این فرصت استفاده کرده و با اتیکت های جدید سعی دارند که لباس هایی را که تا اکنون مشتری نداشت را به نحوی بفروش برسانند.

شهروند اصفهانی: وقتی روی اتیکت بیرون مغازه نوشته شده که قیمت پالتو ۷۰۰ هزار تومان است اما وقتی داخل می شوی بین یک میلیون تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده و فقط پالتوهای از مد افتاده چند سال گذشته با این قیمت به فروش می رسد، دیگر باید یا بنجل خرید یا عطای خرید کردن از فروشگاه ها را در این روزها به لقایش بخشید

در این میان با کمی دقت می توانی چهره های جوانی را ببینی که در جستجوی قیمت های از دست رفته، بازار را گز می کنند و جستجوگرانه از یک مغازه به مغازه ای دیگر گام می نهند.

به قول مینا که دانشجوی ارشد کامپیوتر است و مشتری پرو پا قرص حراجی هاست، این حراج ها غیر واقعی است: وقتی روی اتیکت بیرون مغازه نوشته شده که قیمت پالتو ۷۰۰ هزار تومان است اما وقتی داخل می شوی بین یک میلیون تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده و فقط پالتوهای از مد افتاده چند سال گذشته با این قیمت به فروش می رسد، دیگر باید یا بنجل خرید یا عطای خرید کردن از فروشگاه ها را در این روزها به لقایش بخشید.

وی می افزاید: گرچه در برخی اوقات می توانی اجناس خوبی را در بین حراجی های دستفروش ها پیدا کنی اما این اجناس بی کیفیت و ارزان مشتری ها را گول می زنند و حراج واقعی نیستند. به خصوص که دوباره هوا سرد شده و قیمت ها باز هم گران شده اند.

رضا، فروشنده لباس و کیف در خیابان خاقانی، تفسیری متفاوت از علت حراج دارد. او با این ادعا که حراج نیاز به مجوز رسمی اتحادیه دارد، می گوید: حراج کالا، به دلیل کسادی بازار، رقابت و کاهش توان مردم کم درآمد صورت می گیرد به این علت که نرخ اجاره و بهای مسکن، حمل و نقل و خورد و خوراک بالا رفته است و قدرت مالی اکثر مردم را پایین آورده مغازه دارها اجناسشان را حراج می کنند تا فروش بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: اجناس حراجی حداقل ۲۰ درصد و بیشتر ارزان تر از برچسب هایی که دارد فروخته می شود. در حراج گاه ممکن است یک جنس، زده دار، کثیف شده یا از مد افتاده باشد، این موارد احتمالی می توانند یکی دیگر از علل حراج باشند اما در هر حالتی حراج نیاز به مجوز رسمی اتحادیه دارد.

حراج هایی که از مد نمی افتد

نایب رئیس سابق اتحادیه پوشاک اصفهان در گفت و گو با بازار و در پاسخ به این سوال که این حراج ها باید به چه شکل انجام شود، می گوید: با پایین آمدن قدرت خرید مردم وضعیت بازار هم کمی تغییر کرده و به همین خاطر فروشنده ها ترجیح می دهند کالاهایشان را حراج کنند به این خاطر که پوشاک یک کالای مصرفی است و باید بلافاصله بعد از تولید به مصرف برسد وگرنه روی دست فروشنده ها می ماند و از مد می افتد و یا پوسیده می شود.

باطنی: مردم به خرید کالاهایی با درجه کیفی پایین ولی قیمت کم روی آورده‌اند و بعضی از فروشگاه‌داران نیز به سمت عرضه کالاهای فیک رفته‌اند؛ یعنی کالاهایی که انتظارات مردم را از نظر قیمتی و ارزانی برآورده می‌کند ولی از نظر کیفی چندان مقبول نیستند

رضا باطنی می افزاید: حراج های امسال به دلیل گرم بودن هوا از پاییز شروع شد اما با سرد شدن هوا با اینکه قیمت ها تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد گران تر شد اما به واسطه کاهش قدرت خرید مردم همچنان بازار پوشاک گرم زمستانی آن طور که باید و شاید رونق لازم را ندارد.

این فعال صنفی ادامه می دهد: متاسفانه مردم به خرید کالاهایی با درجه کیفی پایین ولی قیمت کم روی آورده‌اند و بعضی از فروشگاه‌داران نیز به سمت عرضه کالاهای فیک رفته‌اند؛ یعنی کالاهایی که انتظارات مردم را از نظر قیمتی و ارزانی برآورده می‌کند ولی از نظر کیفی چندان مقبول نیستند.

وی تاکید می کند: اکنون تعداد کمی از فروشگاه‌های فعال در این حوزه موفق هستند ولی مشکلات زیادی ازجمله کسادی و مالیات دامن‌گیر مابقی کسبه بازار پوشاک اصفهان است.

هر ساله بنا بر تقاضای بازار فروشگاه های پوشاک زیر نظر اتحادیه اقدام به حراج و پایین آوردن قیمت ها می کنند؛ تولیدکنندگان و توزیع کنندگان پوشاکی که به سبب رکود بازار خرید و فروش، برای باقی ماندن خود مجبور هستند قیمت ها را پایین بیاورند؛ امری که به گفته صنف فروشندگان پوشاک دست واسطه ها را به بازار پوشاک باز کرده است.

کد خبر: ۲۷۵٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha