۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
قیمت کمتر از ۶۰ دلار، روند تازه بازار نفت
قیمت نفت دیگر سه رقمی نمی شود

قیمت کمتر از ۶۰ دلار، روند تازه بازار نفت

در شرایطی که کشورهای نفت خیز منتظر افزایش قیمت نفت در بازار جهانی هستند، کارشناسان و تحلیل گران بازار نفت پرده از رازی تازه برداشته اند. مطالعات نشان داد تا ۱۸ ماه آینده، قیمت نفت حداکثر به ۶۰ دلار می رسد.

بازار؛ گروه بین المللنوسان قیمت نفت یکی از موضوعات بسیار مهمی است که از ابتدای همه گیری کرونا تا کنون در تمامی رسانه ها مورد بحث قرار می گیرد. سوال اصلی این است که چه زمانی ما می توانیم شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باشیم. مرکز مطالعاتی موسسه سیتی گروپ اخیرا مطالعه ای در این زمینه انجام داد و اعلام کرد برای رسیدن به قیمت ۶۰ دلاری نفت باید ۱۸ ماه انتظار کشید.

طبق این گزارش بدون شک  از نیمه دوم امسال قیمت نفت در بازار جهانی رشد می کند که دلیل آن را می توان کاهش عرضه نفت توسط کشورهای اوپک پلاس و کاهش تولید نفت شیل امریکا به دلیل افت قیمت نفت در بازارهای جهانی دانست. اما این روند افزایشی بسیار کند خواهد بود و رشد ناگهانی قیمت محقق نمی شود.بر مبنای این مطالعه در فصل چهارم امسال متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برابر با ۴۸ دلار امریکا خواهد بود  و تا فصل آخر سال ۲۰۲۱ این روند افزایشی ادامه دارد تا اینکه هر بشکه نفت در بازار جهانی با قیمت ۶۱ دلار مبادله خواهد شد.

قیمت تعادلی نفت کمتر از ۶۰ دلار است
سیتی گروپ متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی را به ترتیب ۵۹ دلار و ۵۵ دلار اعلام کرد و تاکید کرد که روزهای فروش نفت صد دلاری به پایان رسیده است و تا  نیمه دهه جاری میلادی این تجربه در دنیا تکرار نمی شود.یک دلیل مهم برای باقی ماندن قیمت نفت در سطح ۶۰ دلار طی دو سال آینده را می توان ثبات هزینه های تولید نفت دانست که در این روزهای رکود اقتصادی این مساله ادامه خواهد داشت.

اولیور مورس یکی از تحلیل گران بازار نفت در موسسه اس اند پی گلوبال در این مورد به ورلد اویل گفت:« ما با شرایط تازه ای در بازار نفت روبرو هستیم و باید به این وضعیت تازه عادت کنیم.در این شرایط تازه متوسط قیمت نفت در بازار جهانی پایین تر است و اقتصادهای صادر کننده باید سیاستهای اقتصادی خود را  متناسب با این وضعیت تنظیم کنند. مطالعات ما نشان داده است که بازار نفت دنیا در قیمتی زیر ۶۰ دلار به تعادل خواهد رسید و حداقل تا سال ۲۰۲۵ میلادی قیمت نفت در همین سطح باقی می ماند. »

وی ادامه داد:« نمی توان به درستی گفت سطح قیمت تعادلی نفت در بازه سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ میلادی برابر با ۵۵ دلار است یا ۴۰ دلار، ولی با اطمینان می توان گفت که این قیمت کمتر از ۶۰ دلار است و احتمال اینکه بالاتر از ۴۵ دلار باشد بیش از ۸۰ درصد است.»

 سناریوی دیگری هم وجود دارد
سایت اویل پرایس از یک سناریوی دیگر در بازار نفت پرده برداشته است. طبق این سناریو تنها در یک صورت ما شاهد افزایش قیمت نفت تا مرز ۷۰ دلار خواهیم بود و این سناریو در صورتی محقق می شود که کاهش هزینه های مصرفی دولتهای نفت خیز در کشورهای آسیب پذیر خاورمیانه مانند عراق و لیبی ، زمینه را برای نا آرامی های مدنی و اجتماعی فراهم کند. این مساله می تواند تولید و صادرات این کشورها را مختل کند و باعث افزایش قیمت نفت شود. 

اویل پرایس در این زمینه نوشت:«مطالعات نشان داده است که در کشورهای بزرگ تولید کننده نفت در دنیا بی ثباتی ها و ناآرامی هایی وجود دارد. مثلا در کشور عراق درگیری های داخلی تمام نشده است و در لیبی و  ونزویلا بحران های زیادی دیده می شود. این بحران ها یا به دلیل ضعف مدیریتی در کشورها است یا به دلیل کمبود نقدینگی در دست دولتها برای اجرای پروژه های زیرساختی و اجرایی نفتی است.»

 بخشی از این کمبود نقدینگی به دلیل سیاست تحریم های اقتصادی امریکا است که در کشورهایی از قبیل ونزویلا مانع بزرگی در جهت توسعه صنعت نفت شده است.همچنین نا آرامی های داخلی در کشورهایی از جمله لیبی و عراق، سود سرمایه گذاری در پروژه های نفتی را تنزل می دهد  و توان تولید این کشورها را بیشتر کاهش خواهد داد.

تقاضا از سال آینده احیا می شود
یک دلیل مهم برای  افت قیمت نفت در بازار جهانی در سال ۲۰۲۰، افت تقاضا به دلیل همه گیری ویروس کرونا بود. مساله ای که به پیش بینی آژانس بین المللی انرژی  از آینده حل می شود. آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه ژوین خود اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ میلادی میزان تقاضای نفت در بازار جهانی ۴ میلیون بشکه در روز بیش از میزان عرضه خواهد بود و در این سال بخش زیادی از ذخایر نفتی موجود در انبارهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. 

کریس میدگلی، تحلیل گر بازار نفت در مرکز مطالعات گلوبال  بر این باور است که بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه در سال ۲۰۲۱ نشانه خوبی برای بازار نفت است. وی در این مورد گفت:«بازار از سال ۲۰۲۱  روند احیا را آغاز می کند و اگر موج دوم همه گیری وجود نداشته باشد از سال ۲۰۲۲ بازار نفت دنیا به شرایط عادی باز خواهد گشت.»

وی ادامه داد:« مهمترین مساله برای تجربه این وضعیت هماهنگی تولید کنندگان اوپکی و غیر اوپکی است تا با مازاد عرضه، این تعادل اولیه را بر هم نزنند.شمار زیادی از تولید کنندگان دنیا در قیمت سر بسری نفت ۴۵ تا ۵۰ دلار می توانند به فعالیت بپردازند و سود بدست آورند. حال آنکه عرضه بیش از حد نفت به بازار، باعث بر هم خوردن تعادل و کاهش دوباره قیمت نفت می شودو آسیب بزرگتری به اقتصاد دنیا وارد می کند.»

در پایان باید در نظر داشت وضعیت بازار نفت در دنیا، تصویری از وضعیت  اقتصاد است و  اختلال در هر یک از آنها می تواند دیگری را درگیر بحران بزرگتری بکند.

کد خبر: ۲۶٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha