۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
چین؛ مهم ترین مرکز تولیدی جهان و بازار صادراتی مهم
گلوبال تایمز بررسی کرد:

چین؛ مهم ترین مرکز تولیدی جهان و بازار صادراتی مهم

افزایش قدرت مصرف کننده به تقویت ابتکار چین در مدیریت اقتصاد جهانی کمک می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: اخیرا وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که پکن می خواهد تعرفه های موقت ضد دامپینگ بر واردات گوشت خوک از اتحادیه اروپا اعمال کند. این رویداد نشان می دهد که روابط تجاری چین و اتحادیه اروپا در مقطعی حیاتی قرار دارد و بازار مصرف چین اکنون جایگاه قابل توجهی در اقتصاد و تجارت جهانی دارد. در یک دوره حیاتی که کشورهای غربی در حال کار جهت سازماندهی مجدد زنجیره های تولید و تامین هستند، تقویت بازار مصرف چین به عنوان یک هدف حیاتی برای تقویت تولید و اهرم مذاکره چین در تجارت جهانی ظاهر شده است.
چین بزرگترین مصرف کننده گوشت خوک در جهان است. داده ها نشان می دهد که واردات گوشت خوک چین از اتحادیه اروپا در سال های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است. در سال 2020، واردات گوشت خوک چین از اتحادیه اروپا به اوج خود رسید و بیش از 50 درصد از کل صادرات گوشت خوک اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داد. اگرچه در سال‌های 2021 و 2022 کاهش جزئی مشاهده شد، اما حجم کلی واردات در سطح بالایی باقی ماند.
از نظر ارزش کلی، در حالی که صادرات گوشت خوک به چین برای اتحادیه اروپا مهم است، بخش نسبتا کمی از کل صادرات اتحادیه اروپا به چین را نشان می دهد. داده های سال 2022 نشان می دهد که کل واردات چین از اتحادیه اروپا حدود 230.5 میلیارد یورو (246.5 میلیارد دلار) بوده است که واردات گوشت خوک حدود 3.3 میلیارد یورو (3.53 میلیارد دلار) بوده که کمتر از 2 درصد از کل واردات است.

امروزه چین مهم ترین مرکز تولیدی جهان و بازار صادراتی مهم برای بسیاری از کشورها است

با وجود درصد کمی، صادرات گوشت خوک همچنان برای صنایع کشاورزی و غذایی کشورهای خاص اتحادیه اروپا مانند اسپانیا و آلمان حیاتی است زیرا چین یکی از بزرگترین بازارهای مصرف گوشت خوک در جهان است و تقاضای آن به طور قابل توجهی بر شرکت های صادراتی گوشت و صنایع پرورش خوک در این کشورها تأثیر می گذارد. اهمیت چین در بازار جهانی گوشت خوک در تأثیر آن بر قیمت گوشت خوک بین المللی نیز منعکس شده است. گوشت خوک تنها یک عالم کوچک از قدرت مصرف کننده در حال افزایش مداوم چین از زمان اصلاحات و بازگشایی آن است. امروزه چین مهم ترین مرکز تولیدی جهان و بازار صادراتی مهم برای بسیاری از کشورها است.
در عصری که مصرف حرف اول را می زند، ظرفیت واردات بیشتر به معنای قدرت چانه زنی بیشتر در تجارت بین المللی است که به ویژه برای چین به عنوان یک قدرت تولیدی مهم است. با این حال، در مقایسه با کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده آمریکا، تضاد در خرده فروشی کالاهای مصرفی قابل توجه است.

در سال 2022، ایالات متحده کل فروش خرده فروشی بالغ بر 7.04 تریلیون دلار را گزارش کرد. در مقابل، کل خرده فروشی کالاهای چین به 39.58 تریلیون یوان (5.88 تریلیون دلار) رسید. در حالی که این ارقام به دلیل عوامل مختلف اقتصادی به طور مستقیم قابل مقایسه نیستند، با این وجود شکاف قابل توجه در مصرف کل و قدرت خرید فردی بین دو کشور را نشان می دهند.


ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین بازار مصرف کننده جهان، می تواند از قدرت مصرف کننده قوی خود در اقتصاد جهانی استفاده کند و قدرت جهانی خود را تحکیم بخشد


در جنگ تجاری که توسط دولت ترامپ آغاز شد، تمایل ایالات متحده آمریکا برای اعمال تعرفه های تهاجمی تا حد زیادی به دلیل قدرت خرید قوی آن به عنوان بزرگترین خریدار محصولات چینی است. تلاش های ایالات متحده برای جدا شدن و قطع ارتباط با چین، که بسیاری از شرکت های کشورهای ثالث را مجبور به نقل مکان یا قطع روابط با چین می کند، ناشی از موقعیت این کشور به عنوان بزرگترین خریدار است.
اینکه آمریکایی‌ها چه چیزی می‌خرند یا نمی‌خرند، چقدر از کالاهای خاص می‌خرند و از کدام کشورها می‌خرند، نه تنها تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی دارد، بلکه پیامدهای مهمی برای سیاست و دیپلماسی جهانی نیز دارد. اگرچه چین مهم‌ترین کشور تجاری و نیروگاه تولیدی جهان است، اما هنوز مهم‌ترین کشور مصرف‌کننده جهان نیست، که اغلب توانایی آن را برای ورود به بازارهای جهانی ضعیف می‌کند.
افزایش قدرت مصرف‌کننده به چین کمک می‌کند تا مزیتی را در بازسازی زنجیره‌های تامین و صنعتی ایالات متحده و اتحادیه اروپا حفظ کند و ابتکار عمل خود را در مدیریت اقتصاد جهانی تقویت کند. اگر بازار متنوع آن بتواند به یک مرکز صادراتی حیاتی برای مجموعه ای از محصولات از کشورهای متعدد تبدیل شود، آنهایی که قصد دارند مانع پیشرفت تولید چین شوند، باید در مورد عواقب آن فکر کنند.

کد خبر: ۲۹۳٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha