۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
پرواز دوباره قیمت مرغ در همدان/ «کمبود نهاده‌های دامی» علت اصلی گرانی
بازار بررسی می‌کند؛

پرواز دوباره قیمت مرغ در همدان/ «کمبود نهاده‌های دامی» علت اصلی گرانی

همدان- کمبود نهاده‌های دامی باعث پرواز مجدد قیمت مرغ در همدان شده تا جایی که قیمت هر کیلو گوشت مرغ در همدان به ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده و سفره‌های مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: باز هم داستان مرغ و تخم مرغ و پرواز قیمت‌های این دو نیاز غذایی زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و سفره‌ها روز به روز کوچک‌تر می‌شوند به طوری که از ابتدای هفته جاری قیمت هر کیلو گوشت مرغ در همدان بیش از ۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده و مرغ از قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان به نزدیک به ۲۰ هزار تومان رسیده است.

طبق بررسی‌های انجام شده قیمت تخم مرغ نیز در حال حاضر در فروشگاه‌ها و مغازه‌های شهر همدان تا شانه‌ای ۳۵ هزار تومان هم به فروش می‌رسد و این در حالی است که حداکثر در یک ماه گذشته هر شانه تخم مرغ زیر ۲۸ هزار تومان عرضه می‌شد.

کارشناسان کشاورزی معتقدند علت اصلی گرانی گوشت مرغ کمبود و گرانی آن نبود نهاده‌های دامی از جمله کنجاله سویا است و برخی هم ابراز می‌کنند کشتار مرغ‌های تخم‌گذار در چند ماهه گذشته باعث گرانی تخم مرغ شده است.

اما رئیس سازمان جهادکشاورری استان همدان که اوایل هفته جاری نشستی خبری با خبرنگاران برگزار کرد علت این اتفاق را در موضوع دیگری می‌داند.

منصور رضوانی جلال در این نشست به موضوع نهاده‌های دامی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه کشتی حامل نهاده‌های دامی تا چند مدت قبل در بنادر پهلو گرفته بودند اما ترخیص آنها انجام نمی‌شد، ادامه داد: رئیس جمهور با برگزاری جلسه با مسئولان مربوطه وارد عمل شد و اکنون برای ترخیص نهاده‌ها مشکلی وجود ندارد اما مشکل کمبود ماشین است.

ماشین‌هایی که از بنادر به سمت استان همدان حرکت می‌کنند به دلیل اینکه برای برگشت بار ندارند تمایل کمتری به آوردن بار به همدان دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: ماشین‌هایی که از بنادر به سمت استان همدان حرکت می‌کنند به دلیل اینکه برای برگشت بار ندارند تمایل کمتری به آوردن بار به همدان دارند.

به هرحال منشأ مشکلات هر چه که باشد آسیب افزایش قیمت متوجه مردم و مصرف کنندگان است که بر همین اساس برای بررسی موضوع سری با بازار همدان زده ایم.

یکی از فروشندگان گوشت مرغ در همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مرغ‌داری‌ها از عرضه مرغ خودداری می‌کنند و هر روز با نوسان بسیار بالا مرغ عرضه می‌شود، اظهار کرد: در چند روز گذشته شاهد نوسان بسیار شدید قیمت مرغ در همدان هستیم و قیمت امروز نسبت به روز گذشته نزدیک به دو هزار تومان افزایش داشته است.

با کاهش عرضه مرغ در همدان مواجه هستیم به طوری که کشتار مرغ کم شده و همین موضوع خود باعث افزایش قیمت مرغ در همدان شده است

اکبر سنقری افزود: همچنین با کاهش عرضه مرغ نیز در همدان مواجه هستیم به طوری که کشتار مرغ کم شده و همین موضوع خود باعث افزایش قیمت مرغ در همدان شده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت بیش از این در توان خانواده‌ها نیست، گفت: متأسفانه قیمت مرغ بسیار سرسام‌آور افزایش پیدا کرده و با توجه به مشکلات اقتصادی مردم دیگر تاب و توان این قیمت‌ها را ندارند.

سنقری عنوان کرد: خانواده‌ای که در ماه چندین مرتبه گوشت مرغ خریداری می‌‎کرد امروز با توجه به افزایش سرسام آور اغلب کالاها به سختی می‌تواند یک کیلوگرم گوشت مرغ برای زندگی خود فراهم کند و همین موضوع سفره مردم را روز به روز کوچک‌تر می‌کند و کسی هم متأسفانه پاسخ‌گو نیست.

علت اصلی گرانی مرغ کمبود و گرانی نهاده‌های دامی است
محمدرضا همدانی یکی از تولیدکنندگان مرغ نیز در گفتگو با بازار با اشاره به دلایل گرانی مرغ گفت: علت اصلی گرانی مرغ کمبود و گرانی نهاده‌های دامی است چراکه قیمت کنجاله به یکباره از نزدیک به ۳ هزار تومان افزایش یافته و به ۷ هزار تومان در کیلوگرم رسیده و همین موضوع قیمت تمام شده مرغ را برای تولیدکنندگان افزایش داده است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ برای تولید کننده به بیش از ۱۵ هزار تومان رسیده است و چطور انتظار دارند که به ما اعلام کنند مرغ را با قیمت مصوب ۱۲ هزار تومان عرضه کنیم و این اتفاق رخ دهد چراکه به طور قطع این امر امکان‌پذیر نیست و باعث نابودی تولید کننده خواهد شد.

همدانی با بیان اینکه تولید داخلی کنجاله سویا جوابگوی کشور نیست، بیان کرد: ما در کشور کمبود کنجاله سویا داریم و نمی‌توانیم نیاز داخلی را برطرف کنیم و گرانی ارز نیز باعث شده تا شاهد گرانی این محصول باشیم.

این تولید کننده عنوان کرد: بسیاری از تولید کنندگان مرغ محصولات خود را صادر می‌کنند و یکی از دلایل گرانی باز شدن مبادی صادرات است چون تولید کننده‌ها نیز منافع شخصی را در نظر می‌گیرند.

علیرضا پوروهابی یکی از رستوران‌دارهای همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کمبود مرغ در همدان بیان کرد: در چند روز گذشته به سختی توانستیم به مقدار نیاز روزانه رستوران مرغ تهیه کنیم و به شدت با کمبود مرغ در همدان مواجه بوده‌ایم.

این رستوران‌دار همدانی عنوان کرد: همچنین گرانی مرغ کار ما را هم بسیار تحت تأثیر قرار داده و مجبور شده‌ایم قیمت غذاهای خود را حداقل یک هزار تا دو هزار تومان افزایش دهیم.

هیچ‌گونه کنترلی بر قیمت‌ها نیست
وی با بیان اینکه هیچ‌گونه کنترلی بر قیمت‌ها نیست و کاملاً افسارگسیخته با افزایش قیمت مواجه هستیم، بیان کرد: به هیچ وجه نظارتی روی بازار وجود ندارد و قیمت‌ها به طور لحظه‌ای در حال تغییر بوده و کسی هم نمی‌تواند سوال کند که چرا وضعیت اینگونه است.

پوروهابی عنوان کرد: بازار گوشت و مرغ همدان رها شده و همین موضوع شغل ما را هم تحت تأثیر قرار داده چراکه از طرف دیگر با وجود ویروس کرونا بعد از چندین ماه فعالیت خود را با نصف کارگران شروع کرده‌ایم و از طرفی گرانی‌ها و نوسان شدید بازار باعث افت شدید درآمدهای ما شده است.

این رستوران‌دار همدانی با بیان اینکه قدرت خرید مردم به صورت کامل کاهش پیدا کرده است، گفت: خانواده‌ای که هفته‌ای حداقل یک بار از بیرون از منزل غذا تهیه می‌کردند امروز توان ماهی یک بار را هم ندارند و این موضوع بر بدنه اقتصاد نیز ضربه خواهد زد و بسیاری از مشاغل را به تعطیلی می‌کشاند.

وی عنوان کرد: هر روز استرس داریم که آیا قیمت مرغ باز هم چه تغییری کرده و ما باید با مبلغ روز گذشته مقدار گوشت کمتری تهیه کنیم.

یک شهروند همدانی نیز با اعلام نارضایتی از وضعیت موجود بازار مرغ و تخم مرغ گفت: کوچک‌تر شدن سفره مردم برای کسی اهمیتی ندارد وگرنه چرا باید تا این میزان نوسان شدید قیمت در بازار وجود داشته باشد.

احسان علوی افزود: قیمت مرغ در بازار همدان به یک باره و طی چند روز افزایش قابل توجه داشته و گران شده و کسی نیز جوابگوی وضعیت موجود نیست.

قیمت مرغ در همدان هر روز افزایش داشته و امروز قیمت مرغ به نزدیک هر کیلو ۲۰ هزار تومان رسیده است

علوی با بیان اینکه هر لحظه شاهد تغییرات قیمت هستیم، بیان کرد: از ابتدای هفته جاری قیمت مرغ در همدان هر روز افزایش داشته و امروز قیمت مرغ به نزدیک هر کیلو ۲۰ هزار تومان رسیده است.

وی عنوان کرد: همچنین مرغ فروشی‌ها چند نوع مرغ عرضه می‌کنند که قیمت‌های آنها نیز تا ۳۰ هزار تومان با هم تفاوت دارند و دلایل غیر منطقی نیز برای این تفاوت‌ها اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به گرانی تخم مرغ نیز بیان کرد: تخم مرغ شاید به عنوان ساده‎‌ترین غذا و قوت غالب بسیاری از افراد جامعه مورد توجه باشد اما امروز شاهد آنیم که تهیه همین تخم مرغ نیز برای بسیاری از افراد سخت شده است.

علوی با بیان اینکه اوایل سال جاری تخم مرغ را شانه‌ای بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان خریداری می‌کردم اما هفته گذشته تخم مرغ را شانه‌ای ۲۶ هزار تومان خریده ام، گفت: امروز تخم مرغ در همدان به شانه‌ای بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده و هیچ نهادی هم نظارتی بر این قیمت‌ها ندارد.

وی که دو فرزند دارد و مستأجر هم هست با بیان اینکه مردم زیر بار گرانی‌ها در حال له شدن هستند، گفت: برای گذران زندگی یک خانواده ۴ نفره حتی اگر تمام اعضای خانواده هم اگر کار کنند باز هم جوابگوی این مخارج سنگین نیستند و روز به روز هم شاهد گرانی‌های بیشتر هستیم.

پیگیری های خبرنگار بازار برای گفتگو و مصاحبه با مسئولان دست اندرکار از جمله اتحادیه مرغداران گوشتی و جهادکشاورزی استان همدان نتیجه ای به همراه نداشت و با وجود تلاش های انجام شده مسئولان این بخش حاضر به مصاحبه و ذکر دلایل واقعی این افزایش قیمت ها نشدند.

کد خبر: ۲۵٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha