۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
کشورهای دنیا در حال ایجاد نسخه جایگزین برای دلار هستند
کارشناس مسائل بین الملل:

کشورهای دنیا در حال ایجاد نسخه جایگزین برای دلار هستند

کوهکن، کارشناس مسائل بین الملل گفت: دنیا متوجه شده دلار و ارتباطات بین بانکی به وسیله آن، یک قدرت افسارگسیخته در اقتصاد بین‌الملل است که در اختیار شخص وزیر خزانه‌داری آمریکا قرار دارد. به همین جهت بسیاری در حال تلاش برای ایجاد نسخه‌های جایگزین هستند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، علیرضا کوهکن، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل، با بیان اینکه ساختار نظام بین الملل پس از جنگ جهانی دوم بر اساس قدرت ایالات متحده آمریکا نوشته شده است و از ۱۹۹۰ به شدت تقویت شده است، گفت: به دلیل اینکه آمریکا ایران را تحریم کرده است، هر چقدر در این ساختار بازی کنیم، ضرر کرده‌ایم و شانس زیادی نداریم.

وی افزود: همه راه حل‌های جدید مبتنی بر شرایط جدید اقتصاد بین المللی است زیرا شرایط نظام بین الملل توسط دولت‌هایی به نگارش درآمده است که همگی تابع دولت آمریکا هستند. در حال حاضر اگر به لیست ۱۰ کشور نخست اقتصادی جهان نگاه کنیم شاهد چند کشور جدید هستیم و این مسئله ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند تا امیدوار به رفع برخی از تنگناهای بین المللی باشیم.

این استاد دانشگاه در عین حال بیان کرد: البته باید متوجه باشیم خیلی از راه حل‌های جایگزین در مراحل ابتدایی است؛ به عنوان مثال نرم افزاری که به عنوان جایگزین سوئیفت مطرح شده است تکامل ندارد و تعداد بانک‌هایی که از این نرم افزارها پشتیبانی می‌کنند نیز گسترده نیست.

کارشناس مسائل بین الملل همچنین از نگاه متفاوت دنیا و تغییرات جهانی خبر داد و اظهار کرد: دنیا متوجه شده دلار و ارتباطات بین بانکی به وسیله دلار یک قدرت افسارگسیخته و بی نهایت است که در اقتصاد بین الملل در اختیار شخص وزیر خزانه داری آمریکا قرار دارد. به همین جهت بسیاری از کشورها در حال تلاش برای ایجاد نسخه‌های جایگزین هستند.

کد خبر: ۲۵٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha