۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
آشنایی با استارلینک و فواید آن

آشنایی با استارلینک و فواید آن

احتمالاً شما هم تا کنون نام استارلینک و خبر فعال‌سازی آن در ایران را شنیده‌اید.

بازار: احتمالاً شما هم تا کنون نام استارلینک و خبر فعال‌سازی آن در ایران را شنیده‌اید. ایلان ماسک به عنوان کارآفرینی مشهور و ثروتمند، مدتی قبل اعلام کرد که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در ایران فعال خواهد کرد. این تصمیم در راستای هدف اصلی پروژه استارلینک گرفته شده است. هدفی که گسترش و ارائه اینترنت ماهواره‌ای به تمام نقاط جهان را در پی خواهد داشت.

اکنون کاربران زیادی در آمریکا و کانادا با خرید استارلینک جزو یکی از کاربران این پروژه عظیم شده‌اند و تعداد آن‌ها روزبه‌روز بیشتر خواهد شد. طبق ادعاهای ایلان ماسک تا کنون چیزی حدود ۱۰۰ هزار دیش ماهواره برای نصب استارلینک در مناطق مختلف به ۱۴ کشور ارسال شده است. این اعداد و ارقام بازتاب آینده روشن و امیدوارکننده‌ای برای این پروژه خواهد بود. مخصوصا که خرید استارلینک در تمام مناطق محروم مثل روستاهای دورافتاده نیز امکان‌پذیر است. در واقع استارلینک به عنوان پروژه‌ای موفق از اینترنت ماهواره‌ای قصد دارد، تمام جهان را از نعمت اینترنتی پرسرعت بهره‌مند کند.

مفهوم استارلینک

استارلینک (Starlink) نام پروژه شرکت اسپیس اکس (SpaceX) با مدیریت یکی از ثروتمندترین افراد جهان، ایلان ماسک (Elon Musk) است. این پروژه یک صورت فلکی ساختگی یا منظومه ماهواره‌ای است که با هدف فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای فعالیت می‌کند. پروژه استارلینک در مدت زمان کوتاهی توانست از سایر پروژه‌هایی که در زمینه ارائه اینترنت ماهواره‌ای فعالیت داشتند پیشی بگیرد.

شرکت اسپیس اکس تا کنون حدود ۲۰۰۰ ماهواره در مدار زمین مستقر کرده است و قصد دارد این تعداد را تا حدود ۱۲ هزار ماهواره برساند. وجود تعداد بیشتر ماهواره‌ها در فضا می‌تواند تاثیر مستقیمی در گسترش پوشش‌دهی اینترنت ماهواره‌ای در بخش‌های مختلف زمین داشته باشد. در حال حاضر کشورهایی مثل بریتانیا، نیوزلند، کانادا و آمریکا می‌توانند با خرید استارلینک از خدمات آن بهره‌مند شوند. آنچه باعث خشنودی و امیدواری ما ایرانیان است، وعده ایلان ماسک درباره ارائه خدمات به کاربران ایرانی خواهد بود.

پیاده‌سازی و نصب استارلینک به عنوان اینترنت ماهواره‌ای از طریق سه ابزار اصلی ISP، ماهواره و دیش یا آنتن انجام می‌شود. ISP ابزاری تحت عنوان دیش ماهواره‌ای است که باید در مرکز ارائه‌دهنده اینترنت نصب شود. ماهواره نیز باید در مدار زمین مستقر باشد و دیش یا آنتن نیز همان ابزار کاربردی است که کاربران برای اتصال به اینترنت استارلینک باید آن را در ساختمان خود داشته باشند.

فواید خرید استارلینک

به طور کلی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، ماهیت مفیدی دارد. این‌طور نیست که بتوان برای آن چند ویژگی خاص به عنوان مزیت‌های ویژه عنوان کرد؛ اما وجود آن می‌تواند در موارد متعددی مفید واقع شود. اولین نکته درباره خرید استارلینک، پوشش دهی آن در مناطق محروم مثل روستاها و شهرهای کوچک است. نقاطی که از اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا محروم هستند، می‌توانند با خرید استارلینک به اینترنت ماهواره‌ای متصل شوند.

بررسی فواید خرید استارلینک

نکته مهم دیگری که وجود دارد، دشوار بودن پروسه ارائه اینترنت فیبر نوری به تمام نقاط است. اینترنت فیبر نوری در بسیاری از مواقع سرعت بیشتری نسبت به استارلینک دارد، اما نصب گسترده این سرویس در تمام نقاط کشور و جهان، امری دشوار است. در صورتی که شاید پرتاب ماهواره به فضا و استقرار آن در مدار زمین، اینترنت ماهواره‌ای را به مناطق بیشتری هدیه دهد. به طور کلی خرید استارلینک راه ساده‌تر و سریع‌تری برای ارائه اینترنت به مناطق دورافتاده‌تر خواهد بود. ضمن اینکه نصب استارلینک به جز انتقال امواج اینترنت در ارسال سیگنال‌های GPS به کاربران خدمت‌رسانی می‌کند.

نصب استارلینک به عنوان اینترنت خانگی

مناطقی که به اینترنت پایدار دسترسی ندارند به راحتی می‌توانند با خرید استارلینک به اینترنت ماهواره‌ای جهانی وصل شوند. در واقع استارلینک هیچ محدودیتی در مناطق جغرافیایی مختلف ندارد. بنابراین هر فردی می‌تواند تنها با یک دیش ماهواره یا ترمینال کوچک نسبت به نصب استارلینک اقدام کند. به این صورت که سیگنال‌های ماهواره را با ترمینال دریافت کرده و آن‌ها را به مودمم خانگی خود منتقل می‌کند. خرید استارلینک و نصب آن مراحل پیچیده‌ای ندارد. تجهیزات آن به راحتی در محیط خارجی خانه یا محل کار نصب خواهد شد. ضمن اینکه اپلیکیشن واقعیت افزوده‌ای که شرکت اسپیس اکس برای سیستم عامل اندروید و IOS ارائه کرده، می‌تواند کاربران را در انتخاب بهترین لوکیشن برای نصب ترمینال راهنمایی کند. اصلی‌ترین هدف پروژه استارلینک این است که بتواند اینترنت بی‌سیم پرسرعت ماهواره‌ای را به تمام جهان ارائه دهد.

سرعت استارلینک

نسبت به استارلینک و سرعت آن در مناطق مختلف نمی‌توان خرده گرفت. این اینترنت ماهواره‌ای نسبت به سایر اینترنت‌های غیر کابلی سرعت بالاتر و تأخیر کم‌تری دارد. طبق ادعاها و اهدافی که شرکت اسپیس اکس برای پروژه استارلینک تعیین کرده است، سرعت دانلود آن در آینده به یک گیگابایت در ثانیه خواهد رسید. اگر قرار باشد سرعت این پروژه را با سایر اینترنت‌های ماهواره‌ای مقایسه کنیم، قطعاً استارلینک برنده خواهد بود.

بررسی سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

خرید استارلینک و استفاده از آن در ایران

با لغو برخی از تحریم‌های دنیای تکنولوژی برای ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، خرید استارلینک و استفاده از آن در ایران تبدیل به امری ممکن شده است. شرکت اسپیس ایکس به واسطه همین لغو تحریم می‌تواند به کاربران ایرانی سرویس‌دهی قانونی و مجاز داشته باشد. ضمن اینکه ایلان ماسک به عنوان مدیر پروژه استارلینک نیز به کاربران ایرانی وعده فعال‌سازی اینترنت ماهواره‌ای شرکت خود را داده است. بنابراین اکنون این احتمال وجود دارد که ایرانیان بتوانند با خرید استارلینک و تجهیزات آن، نسبت به استفاده از این اینترنت ماهواره‌ای اقدام کنند. کافی است ابتدا یک ترمینال مخصوص یا دیش را از شرکت اسپیس ایکس خریداری کرده و سپس هزینه‌ای را تحت عنوان سرویس ماهانه به شرکت مذکور بپردازند.

استارلینک، یک اینترنت ماهواره‌ای قابل اعتماد

با بررسی گزارش‌های منتشرشده در منابع معتبری مثل مجله Fast Company و CNBC و درصد رضایت کاربران، متوجه خواهید شد که استارلینک نمونه‌ای بارز از یک اینترنت ماهواره‌ای قابل اعتماد و پرسرعت است. باوجوداینکه شرکت اسپیس ایکس و پروژه استارلینک، خود با صراحت کامل به احتمال قطعی اینترنت در زمانی اجرای آزمایشی پروژه اشاره کرده‌اند. اما با درنظرگرفتن این مورد و قرارگیری آن در کنار سایر ویژگی‌ها و خصوصیات استارلینک، باز هم می‌توان خرید استارلینک و استفاده از آن را امری منطقی دانست.

کد خبر: ۲۵۰٬۶۰۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha