۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
 ارز گران طلا را گرانتر کرد/ دلار ۱۸ هزار ۵۵۰ تومان
گزارش «بازار» از روزهای پر التهاب بازار ارز و طلا؛

 ارز گران طلا را گرانتر کرد/ دلار ۱۸ هزار ۵۵۰ تومان

رشد قیمت ارز و ثبت رکوردهای جدید در این بازار بر افزایش قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشته و باعث افزایش بهای این کالاها در بازار شده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت ها در بازار طلا، سکه  و ارز همچنان افزایشی است و هرروز شاهد رکورد جدید قیمت در این بازارها هستیم. تابلو قیمت انواع ارز و سکه این روزها همچنان تغییر می کند تا جایی که دیروز قیمت دلار به ۱۸ هزار ۵۵۰، یورو ۲۰ هزار و ۷۰۰، طلای ۱۸ عیار ۷۵۴ هزار و سکه تمام بهار آزادی ۷۷۲۰ هزار تومان رسید.

با وجودی که افزایش یا کاهش قیمت طلا در بازار متاثر از قیمت انس جهانی است اما تغییر نرخ ارز نیز بر نوسان نرخ این کالا اثربخش بوده تا جایی که رشد قیمت طلا در داخل علاوه بر تاثیر پذیری از قیمت جهانی آن طی چند ماه اخیر با افزایش نرخ ارز در کشور مسیر صعودی را در پیش گرفته است.

در چنین شرایطی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه علاوه بر توجه به انس جهانی، باید نوسان قیمت ارز را در بازار داخل در نظر گیرند. این در حالی است که برخی  از سرمایه گذاران این روزها برای حفظ ارزش سرمایه های خود با خرید طلا، سکه و ارز به سرمایه گذاری بر روی این کالاها روی آورده اند.

رشد سرمایه گذاری در بازار طلا و ارز
کارشناسان بازار طلا معتقدند؛ سرمایه گذاری بر روی طلا در میان و دراز مدت همیشه به سود سرمایه گذاران بوده است زیرا این کالای ارزشی مخاطرات کمتری نسبت به سایر بازارهای دیگر در نوسانات قیمتی دارد.

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره سرمایه گذاری بر روی طلا در این روزها که قیمت ارز در بازار همچنان بالا می رود و از طرفی بازار سرمایه نیز با رشد و رونق همراه است، گفت: طلا همیشه از حاشیه امنی نسبت به سایر بازارها برخوردار است و سرمایه گذاران آن در کوتاه مدت در فراز و نشیب های قیمتی کمترین زیان را دیدهاند اما آنها همیشه در دراز و میان مدت به سود های قابل توجه ای رسیده اند.

رشد قیمت طلا و ارز در بازار
وی خاطرنشان کرد:‌ طلا علاوه بر نمای زینتی آن ارزش فوق العاده ای برای آینده سرمایه گذاران دارد. به طور مثال؛ خرید طلا برای زوج های جوان در اول زندگی و نگهداری از آن شاید هر چند شاید کم به نظر برسد اما پس از گذشت چند سال سرمایه ای مناسب می تواند باشد. این کالای ارزشی همچنین طی دوران سالها و قرن ها برای سرمایه گذاران نیز همواره کالایی مطمئن و سود آور بوده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه ارز گران طلا را در بازار گرانتر کرده است، گفت: گرانی طلا ناشی از رشد قیمت جهانی این کالا همراه با نوسان قیمت ارز در داخل است و اکنون که هم قیمت انس جهانی بالاست و از طرفی نرخ ارز نیز در بازار داخل روبه افزایش است بنابراین باید شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار باشیم به طور مثال قیمت دلار اکنون ۱۸ هزار ۵۵۰ تومان بوده و این افزایش قیمت طلا را در بازار گران و قیمت هر گرم (طلای ۱۸ عیار) آن را ۷۵۴ هزار تومان کرده است.

وی افزود: البته در زمانی که قیمت طلا در بازار افزایشی می شود خریداران این کالا کمتر اقدام به خرید می کنند در حالی که با افزایش قیمت طلا سایر قیمت ها در بازار های سرمایه گذاری نیز بالا می رود.

بهبود روند معاملات با معافیت وارات طلای خام و فلزات گرانبها به کشور
کشتی آرای درباره تبعات ورود نامحدود ارز به کشور و معافیت واردات طلا از عوارض، گفت: ورود ارز به کشور کمک شایانی به تقویت منابع ارزی در داخل می کند از طرفی معافیت وارات طلای خام و فلزات گرانبها نیز تولید را تسهیل و نیاز مواد اولیه استانداراد را تا حدی برطرف می کند. گفتنی است که دوشنبه ۲۶ خردادماه، «شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ورود نامحدود ارز به کشور را مجاز و واردات طلا را از پرداخت عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده، معاف کرد. بر اساس این مصوبه، ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است. همچنین واردات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از همه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است».

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه این سیاست تاثیر چندانی بر نوسان قیمت طلا در بازار به جای نمی گذارد افزود: قیمت طلا از نوسان قیمت ارز و انس جهانی تبعیت میکند و واردات این کالا به داخل به نفع تولید کنندگان برای تسهیل امور و بهبود روند معاملات منجر می شود.

رونق چرخ تولید کارگاهای تولید طلا با معافعیت عوارض این کالا
علاوه بر این ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران نیز درباره تاثیر گذاری واردات طلای خام به داخل و معافیت آن می گوید؛ معافیت واردات طلا، نقره و پلاتین به صورت خام از مالیات در بهبود روند معاملات بازار موثر است. این طرح هم اکنون اجرایی شده و روند خوبی را خواهد داشت، اما برای عملی شدن آن نیاز است تا موانع از سر راه برداشته شود.

وی معتقد است؛ همچنین اگر کرونا از بین برود و ارتباطات برقرار باشد، می‌توان صادرات طلا را عملی کرد، این گونه چرخ تولید کارخانجات راه خواهد افتاد و به رونق اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی در معافیت طلا، نقره و پلاتین به صورت خام از حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده را در بهبود روند معاملات بازار موثر عنوان کرده است.

رکورد زنی جدید قیمت ارز و طلا در بازار
به گزارش بازار، قیمت ها دیروز در بازار طلا و ارز افزایشی بود تا جایی که قیمت ارز با رکورد زنی جدید به ۱۸ هزار ۵۵۰ تومان رسید. علاوه بر افزایش قیمت دلار و انواع ارزهای خارجی در بازار آزاد نیز قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم ۷۵۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۷میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رقم خورد. همچنین قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی نیز دیروزبا قیمت ۱۷۲۹ دلار معامله می شد. علاوه بر افزایش ۳۷۰ تومانی قیمت دلار به نسبت روز ماقبل آن  قیمت یورو نیز به ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان و درهم امارات ۵ هزار و ۱۶۵ تومان رسید.

با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد قیمت دلار در صرافی بانک ها نیز دیروز افزایش یافت. صرافی‌های بانک‌ها دیروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۳۲۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل(یکشنبه) ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کردند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می کردند، بر همین‌ اساس قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با ۳۲۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان بود.

کد خبر: ۲۴٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha