۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
بورس در مرز مقاومت حیاتی؛ شاخص چشم انتظار تشخیص دولت
بازار گزارش می دهد؛

بورس در مرز مقاومت حیاتی؛ شاخص چشم انتظار تشخیص دولت

در حال حاضر شاخص کل بورس بعد از چند روز سبز پوشی به مقاومت دو میلیون و چهل هزار واحد رسیده و حالا شاخص در مرز مقاومت حیاتی منتظر سیگنال دولت برای نرخ خوراک، سوخت و... نشسته است.

بازار؛ گروه بورس: بورس تقریبا به ۴ ماه روند نزولی چند روز کاملا سبز پوش شده و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند کندل مثبت روز یک شنبه گام اول برای آغاز نوسانات مثبت محسوب می شود اما برای اینکه از روند نزولی خارج شود باید حجم معاملات بورس به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در شرایط کنونی شاخص در مرز مقاومت حیاتی منتظر سیگنال دولت است و اگر موضوع فرموله کردن نرخ خوراک پتروشیمی ها تعیین تکلیف شود و خواسته پتروشیمی ها یعنی نرخ کمتر از ۱۳ سنت مورد قبول دولت قرار بگیرد به طور قطع شاخص کل بورس تهران می تواند یک روند صعودی آغاز کند.

به گفته شهیر محمدنیا از آنجایی که نرخ فرموله خوراک پتروشیمی ها عطف به ماسبق نمی شود نرخ خوراک پتروشیمی ها در ۵ ماهه ۱۴۰۲ با نرخ ۵ هزار تومان محاسبه می شود و این یک مزیت برای شرکت های بورسی است و همین می تواند عامل رشد بازار شود

شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دولت با فرموله کردن نرخ خوراک پتروشیمی ها موافقت کرده است، گفت: از آنجایی که نرخ فرموله خوراک پتروشیمی ها عطف به ماسبق نمی شود نرخ خوراک پتروشیمی ها در ۵ ماهه ۱۴۰۲ با نرخ ۵ هزار تومان محاسبه می شود و این یک مزیت برای شرکت های بورسی است.

او با تاکید بر اینکه با این حال شاخص کل بورس در یک محدوده مقاومتی مهم قرار دارد، افزود: برای اینکه شاخص کل بورس بتواند از سطح دو میلیون و چهل هزار واحد عبور کند باید سیگنال های قوی دریافت کند.

محمد نیا با بیان اینکه انتشار خبرهای مثبت درباره بنگاه های اقتصادی حاضر در بورس منجر می شود که حرکت شاخص به سمت قله اردیبهشت را آغاز کند، تصریح کرد: اهمیت نرخ خوراک پتروشیمی ها از آنجایی است که منجر به اصلاح عمیق شاخص کل بورس شده است.

رفتار بازار طبیعی است و بازهم که هنوز نتایج جلسه روشن نیست می‌گوییم که نتیجه اقدامات دولت به فرسایش بردن بازار بود و البته این را هم باید توجه کرد که این طبیعی است بازار در مسیر فرسایش به این سمت حرکت کند و به طور کلی همیشه در دوره‌های این چنینی یکی از نشانه‌های برگشت بازار و نزدیک شدن به برگشت عمیق شدن فرسایش بوده که خود را در کاهش جدی حجم معاملات نشان می‌دهد.

صف خرید تحت تاثیر افزایش نوسانات کوتاه مدت

در حال حاضر تعداد صف های خرید نمادهای بورس افزایش پیدا کرده و این موضوع می تواند تحت تاثیر افزایش نوسانات کوتاه مدت باشد و در همین محدوده برای چند وقت معاملات رنج داشته باشیم.

خاتونی معتقد است که در روزهای اخیر با وجود سبزپوشی بازار چندین موج عرضه را تجربه کرد، اما پیروز خارج شد و این روند نوید بازار مثبتی را برای هفته جاری می دهد. همچنین حجم با روند هم سو بود و حجم و ارزش معاملات خرد، بهبود داشته است

احسان خاتونی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در روزهای اخیر با وجود سبزپوشی چندین موج عرضه را تجربه کرد، اما پیروز خارج شد، گفت: این روند نوید بازار مثبتی را برای هفته جاری می دهد. همچنین حجم با روند هم سو بود و حجم و ارزش معاملات خرد، بهبود داشته است.

خاتونی با بیان اینکه بخشی از عرضه ها ممکن است به این دلیل بوده که خبرهای شفافی درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها منتشر نشده است، افزود: برخی تصور می‌کردند که به دلیل عدم انتشار نتیجه جلسه نرخ خوراک ممکن است بازار منفی شود، اما بازار قبلا افت داشته است تا جایی که خود فروشندگان خسته شده اند، اما مهم تر از این عامل شایعه حذف قریب الوقوع نرخ تسعیر ارز است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه لااقل برای صنایع پترو پالایشی به زودی تحولاتی رخ دهد، تصریح کرد: نمی توان انتظار داشت که نرخ خوراک را به قیمت های جهانی تغییر دهند، اما ارز را ترجیحی یا چیزی ما بین ترجیحی مبادله ای می توان تغییر داد.

رشد در کرک اسپرد پالایشگاه ها

به گفته وی با توجه به رشدی که در کرک اسپرد پالایشگاه ها شاهد بودیم تغییر نرخ تسعیر ارز موجب افزایش تقاضا در این صنعت می شود و از آنجایی که یک گروه ارزنده است پیش بینی می شود تقاضا برای این سهم ها افزایش یابد.

در هفته جاری چند خبر موثر برای بورس منتشر شده که یکی پس از دیگری تکذیب شده اند برای نمونه روزهای آخر هفته گذشته خبر آزادسازی قیمت خودرو منتشر شد که همان زمان تکذیب شد و بعد در ابتدای هفته جاری موضوع عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد که این خبر هم توسط شورای رقابت رد شد به همین دلیل خب ها اثر موقتی دارند

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: از طرفی صادر کنندگان ارز حاصل از صادرات را در مرکز مبادله ای که نرخ آن نزدیک به نرخ بازار آزاد است خواهند فروخت؛ در ادامه شایعات بازگشت معاملات محصولات خودروسازان به بورس کالا نیز بسیار جدی است؛ به دلیل شرایط نموداری و اصلاح عمیق در این صنعت شاهد جذابیت قیمتی نیز بودیم.

خاتونی در نهایت گفت: بازار بار دیگر به این صنعت روی خوش نشان داد. همچنین معامله بلوکی خودروسازان آنها را به گروگان گرفته بود و پس از اتمام آن شاهد کاهش محسوس عرضه ها هستیم.

به گزارش خبرنگار بازار، در هفته جاری چند خبر موثر برای بورس منتشر شده که یکی پس از دیگری تکذیب شده اند برای نمونه روزهای آخر هفته گذشته خبر آزادسازی قیمت خودرو منتشر شد که همان زمان تکذیب شد و بعد در ابتدای هفته جاری موضوع عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد که این خبر هم توسط شورای رقابت رد شد.

در ادامه موضوع تغییر نرخ تسعیر ارز و فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها مطرح شده است، هرچند بحث اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها تا حدودی حدی به نظر می رسد اما معلوم نیست چه تغییراتی داشته باشد.

با این حال موضوع تسعیر نرخ ارز از سوی مقامات رسمی به طور کامل تکذیب شده است و این مسأله می تواند حکایت از این داشته باشد که عمر خبرهای مربوط به بورس یک روز بوده اند و خیلی بعید نیست که فرموله کردن نرخ خوراک پتروشیمی ها هم عملا تاثیری بر حاشیه سود شرکت های پتروشیمی نداشته باشد.

کد خبر: ۲۳۹٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha