۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
چرا بورس در برنامه هفتم توسعه مغفول ماند؟
گزارش بازار از افت ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بورس

چرا بورس در برنامه هفتم توسعه مغفول ماند؟

بورس در برنامه هفتم توسعه مغفول مانده و بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر همین مبنا استدلال می کنند که دولت تنها به دنبال تامین مالی کوتاه مدت از بورس است.

بازار؛ گروه بورس: همیشه این جمله در اقتصاد «بورس آیینه تمام نمای اقتصاد کشورهاست» چراغ راهنمای سرمایه گذاران بوده و حالا که گزارش ناشی از افت سرمایه گذاری در کشور را با روند نزولی چند سال بورس تطبیق می دهیم اهمیت این جمله نمایان می شود.

در واقع سرمایه گذاران به چشم اندازهای بلندمدت توجه می کنند. بورس در برنامه هفتم توسعه مغفول مانده و بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر همین مبنا استدلال می کنند که دولت تنها به دنبال تامین مالی کوتاه مدت از بورس است.

به گفته حمید میرمعینی نرخ خوراک درآمدی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای دولت خواهد داشت، اما در مقابل همین سیاست گذاری آسیب جدی به اقتصاد وارد کرده و تاکنون ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سرمایه کاهش یافته است

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار سرمایه با اشاره به اینکه مبنای سیاست گذاری های بخش مولد وقتی با قوانین و مقررات بورس انطباق داشته باشد حمایت دولت و حاکمیت از اقتصاد مولد را نشان می دهد، گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین چالش های بورس دست و پنجه نرم کردن با قیمت گذاری دستوری و نرخ خوراک است که نشان می دهد سیاست گذاران در تدوین آن هیچ توجهی به چشم انداز بورس نداشته اند.

حمید میرمعینی با بیان اینکه نرخ خوراک درآمدی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای دولت خواهد داشت، افزود: اما در مقابل همین سیاست گذاری آسیب جدی به اقتصاد وارد کرده و تاکنون ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سرمایه کاهش یافته و این تغییر ارزش بازار جدا از موضوع کاهش درآمد ارزی شرکت ها و ... است.

تاثیر نرخ خوراک بر بخش های مختلف اقتصاد

او با تاکید بر اینکه این سیاست نه تنها روی سهام عدالت بلکه صندوق های بازنشستگی را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: به طور قطع با توجه به اثر این سیاست روی کاهش درآمد مالیاتی دولت تبعات آن در هزینه دولت نمایان می شود و نمی توان در وضعیت سال مالی ۱۴۰۳ نادیده گرفت زیرا با افزایش نرخ خوراک تولید کاهش می یابد و بعد از آن صندوق ها و شرکت های دولتی بیشتر به اعتبار دولتی وابسته می شوند.

بی برنامگی و عدم آمادگی دولت در توسعه زیرساخت ها و استفاده از ابزارها برای جذب نقدینگی باعث شده بورس به موقعیت کنونی برسد

میرمعینی با بیان اینکه سیاست گذاری اخیر دولت درباره بورس ناشی از ناآگاهی و بی توجهی به سرمایه گذاری در اقتصاد کشور است گفت: ناکارآمدی و ضعف باعث شده بورس به بازاری سفته بازی تبدیل شود در حالی که می توانست به ابزاری برای جذب نقدینگی به اقتصاد تبدیل شود از این رو می توان دید بی برنامگی و عدم آمادگی دولت در توسعه زیرساخت ها و استفاده از ابزارها برای جذب نقدینگی باعث شده بورس به موقعیت کنونی برسد.

بسته حمایتی برای بورس بی اعتبار شده است؟

سال گذشته دولت بسته حمایتی برای بورس تعریف کرده بود و در ابتدای سال جاری بسیاری از دولتی ها مدعی بودند رشد بورس در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر همان بسته حمایتی بود، اما بعد از آن بازار ریزش کرد در حالی که همان بسته حمایتی همچنان معتبر است.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر بازار سرمایه دچار نوساناتی شده با بازار گفت: یکی از مهم ترین علت های آن عدم ثبات تصمیم گیری سیاست گذار بوده که این امر ریسک های سیستماتیک بازار را افزایش داده است.

علی عباسیان با بیان اینکه سیاست گذار بازار سرمایه را صرفا به دید تامین مالی می بیند، افزود: در مقطع کنونی بازار به حمایت نیاز دارد اما تصمیم گیری های خلق الساعه منجر به افزایش ریسک های سرمایه گذاری شده در حالی که دولت مدعی بین المللی کردن بورس است و اگر به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم، مسلما بورس بهترین گزینه برای جذب این سرمایه ها است و تا زمانی که این بازار از نوسان معقول به دور باشد سرمایه گذار خارجی وارد کشور نمی شود.

به گفته علی عباسیان برخی مسئولان منافع کوتاه مدت را به منافع بلند مدت ترجیح می دهند و این نوع سیاست باعث شده تا بازار سرمایه ما به شدت دچار نوسانات غیرمعقول شود

او با تاکید بر اینکه هم اکنون سرمایه گذار های داخلی نیز سرمایه خود را از کشور خارج می کنند، اظهار کرد: اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد به قدری است که در حال حاضر هیچ کشور توسعه یافته ای را نمی توان پیدا کنید که بازار سرمایه آن کشور ناکارا باشد همین مشکل در ایران باعث شده که سرمایه گذاری عظیم در بخش مسکن کشورهای همسایه هزینه شود.

او با بیان اینکه بازار سرمایه می تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد عمل کرده، گفت: پول های خردی که می تواند در کالاهای مصرفی خرج شده و باعث تورم شوند را بورس جمع می کند و موجب رونق در اقتصاد شود. اما متاسفانه برخی مسئولان منافع کوتاه مدت را به منافع بلند مدت ترجیح می دهند و این نوع سیاست باعث شده تا بازار سرمایه ما به شدت دچار نوسانات غیرمعقول شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه در موضوع نرخ خوراک پتروشیمی ها یک خبر چندین بار تایید و تکذیب شد و باعث ریزش ۲۲۰ هزار واحدی در دو روز و رکورد سنگین ترین ریزش بازار زده شد و بازار سرمایه را به شدت دچار نوسان کرد و حتی در حال حاضر هم سهامدار دچار ترس و ناامیدی است و نمی‌تواند سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کند.

عباسیان با تاکید بر اینکه در سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی و حتی اقتصاد مقاومتی و گام دوم انقلاب و در برنامه ششم توسعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اهمیت بازار سرمایه اشاره شده است، گفت: رهبری هم در سیاست های ابلاغی مختلف بر اهمیت بازار سرمایه تاکید کرده اند.

او افزود: اما متاسفانه در برنامه هفتم توسعه هم که لایحه آن به مجلس ارائه شده فقط یک بار کلمه بازار سرمایه ذکر شده و آن هم صرفا به دید تامین مالی و این نشان می دهد در پنج سال این برنامه بازار سرمایه هیچ گونه اهمیتی برای دولت نداشته است.

او با بیان اینکه دولت می تواند از تجربه های موفق کشورهای توسعه یافته در زمینه بازار سرمایه استفاده کند، اظهار کرد: حتی در کشورهای همسایه نیز تجربه های موفقی وجود دارد که به راحتی می توان از این کشور ها الگو گرفت.

کد خبر: ۲۳۵٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha