۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
بورس قربانی چه نقصان اقتصادی است؟
بازار گزارش می دهد؛

بورس قربانی چه نقصان اقتصادی است؟

شاخص کل بورس در حالی به اصلاح شدید خود ادامه داد که هیچ اتفاق بنیادی در بازار نیفتاده و تنها کسری بودجه دولت به عنوان بزرگترین عامل مطرح است.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس در حالی به اصلاح شدید خود ادامه داده که هیچ اتفاق بنیادی در بازار نیفتاده و تنها کسری بودجه دولت به عنوان بزرگترین عامل مطرح است. هرچند بعد از تعطیلی پتروشیمی‌ها کاوه به دلیل گرانی نرخ خوراک خبرهایی به گوش می رسد سایر متانول سازها هم برای تصمیم گیری درباره ادامه فعالیت یا تعطیلی جلسه ای با هلدینگ ها و مالکان اصلی خود در چهارشنبه هفته جاری دارند و برخی هم افت شدید بورس در روزهای اخیر را به این مسأله نسبت می دهند اما به نظر می رسد دست های پنهان بازار که به دنبال اصلاح است به هر بهانه ای چنگ می زند تا سهامداران خرد را به صف فروش بکشاند.

چرا بورس رشد بازارهای موازی را تجربه نکرد؟
کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پس از رشد بازارهای موازی در طی دو سال گذشته، بازار سرمایه جهت جبران عقب ماندگی بازدهی خود، حرکت روبه رشدی را از اواخر سال گذشته آغاز کرد، اما در ادامه ناکام مانده است، گفت: در اواسط اردیبهشت ماه زمزمه هایی از ابراز نگرانی دولتمردان از رشد بازار سرمایه به گوش رسید و پس از آن در میانه اردیبهشت ماه جلسه ای در خصوص تعیین قیمت خوراک و سوخت صنایع برگزار شد که تصویر این نامه حدود ۲۰ روز بعد منتشر شد و به نوعی استارت افت بازار از آن روز زده شد.

به گفته فرزین آقابزرگی اصلاح اخیر شاخص کل بورس هیچ ارتباطی به وضعیت بنیادی و عدم ارزندگی شرکتها ندارد و چوب اشتباهات سیاستگذار را فعالان بازار سرمایه پرداخت خواهند کرد، زیرا در دو ماه گذشته نمادها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اصلاح کرده اند

فرزین آقابزرگی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری خوراک و سوخت صنایع و... بیش از پیش اعتماد عمومی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه را خدشه دار کرده است، افزود: با وجود تورم کالایی بازار روندی اصلاحی گرفته و این دو موضوع هیچ تناسبی باهم ندارند و از طرف دیگر چوب اشتباهات سیاستگذار را فعالان بازار سرمایه پرداخت خواهند کرد، زیرا در دو ماه گذشته نمادها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اصلاح کرده اند.
او با تاکید بر اینکه اصلاح شاخص کل بورس هیچ ارتباطی به وضعیت بنیادی و عدم ارزندگی شرکتها ندارد، تصریح کرد: در مواجه با این رفتارهای نادرست دولت در اقتصاد، سرمایه؛ گذار را به فکر خروج از بازار کرده است.
به گفته این فعال بازار سرمایه سناریویی که در بین فعالان بازار سرمایه وجود دارد این است که دولت با کسری بودجه روبرو شده و برای جبران آن هر جا که حس کند پولی نهفته شده، با ارائه یک بخشنامه و دستورالعمل به نفع خود مصادره می کند.
او با تاکید بر اینکه شکست سطح های حمایتی با افزایش ترس در بین سهامداران خرد شده است، گفت: در روزهای پیش رو احتمالا و کماکان فروشنده ها دست بالاتری را در بازار داشته باشند، مگر این که حقوقی های بزرگ بازار دست به کار شوند و ضمن توقف عرضه در قالب یک خریدار ظاهر شوند.

وی ادامه داد: چنانچه توافق برجام و آزادسازی منابع ارزی رخ ندهد، باتوجه به کسری بودجه و رشد نقدینگی، دولت در نیمه دوم امسال با رشد دلار روبرو خواهد شد و بعد از آن بار دیگر جهش شاخص کل بورس را خواهیم داشت.

تعارض بازار کالایی با بازار سرمایه
در حال حاضر یکی از عواملی که به بی اعتمادی بیشتر سرمایه گذاران به بازار سرمایه دامن زده است ادامه اصلاح شاخص در شرایطی است که تورم کالایی همچنان برقرار مانده است و به عبارت دیگر شرکت های بورسی که کالاهای خود را گران به بازار مصرف عرضه و سود می کنند قیمت سهام را به حداقل ممکن رسانده اند و این تعرضات نشانه اثر دست های پنهان در بازار است.

کامران ندری معتقد است که زمانی که دولت اقدامات جدی درباره ساختارهای اقتصادی انجام نداده کاهش تورم در نتیجه سیاست های دستوری اثر موقتی در بازارها خواهند داشت و بعد از آن شاهد واکنش شدیدتر این بازارها نسبت به قیمت ارز و... خواهیم بود

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره اینکه آیا سیاست های ضد تورمی کنونی که منجر به سرکوب بازارها شده تداوم می یابد، گفت: به طور قطع تا زمانی که دولت اقدامات جدی درباره ساختارهای اقتصادی انجام نداده کاهش تورم در نتیجه سیاست های دستوری اثر موقتی در بازارها خواهند داشت و بعد از آن شاهد واکنش شدیدتر این بازارها نسبت به قیمت ارز و... خواهیم بود.
کامران ندری با بیان اینکه نباید اثر سیاستهای دولت بر حاشیه سود شرکت ها را نادیده گرفت، تصریح کرد: وقتی شرکت ها کالاها را با مواد اولیه گرانتر تولید یا به بازار با قیمت دستوری عرضه کنند در بلندمدت حاشیه سود آنها کاهش می یابد و همین موضوع منجر می شود ارزش سهام شرکت ها هم کاهش یابد.
او با تاکید بر اینکه دولت باید در حال حاضر منافع ملی را ببیند، اظهار کرد: اگر سیاست گذاری ها منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در بخش های مولد شود و به تبع آن تولید و صادرات کاهش پیدا کند به تبع آن اصلاح بورس ادامه می یابد و از طرف دیگر درآمد ارزی کشور به شدت افت می کند و همین مسأله خود عاملی برای افزایش تورم می شود و در نهایت دولت برای جبران کسری بودجه و... پایه پولی را افزایش خواهد داد و این دور باطل به زیان همه خواهد بود.
براساس این گزارش، بازار کاملا دستوری عمل کرده و احتمالا دارد به زودی تغییر جهت دهد و این یک سناریو تکراری است، زیرا پیش تر در سال ۹۷ دولت سیاست های دستوری را اجرایی کرد و میزان صادرات شرکت های صادراتی در حوزه فولاد، پتروشیمی و معدنی کاهش یافت که منجر به افت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی ورود ارز به کشور شد و در نهایت در زمستان جهش ارزی جدیدی اتفاق افتاد، از این رو اتفاقات مانند افت شدید ارزش معاملات بازار سرمایه، رشد نرخ بهره، ترس و ناامیدی شدید سهامداران و سرمایه گذاران و ... در سال ۹۷ رخ داده بود که تا حدود زیادی مشابه وضعیت امروز است.

امروز نسبت پی بر ای بازار به حدود ۸ واحد رسیده که با آمدن گزارشات سه ماهه احتمالا این نسبت تا کانال ۶ واحد نیز می‌تواند تعدیل شود، علاوه بر این، در مجامع هفته جاری اکثر شرکت های بزرگ تقسیم سود دارند که با این وضعیت بازار احتمالا نمی توانند بلافاصله گپ ناشی از سود نقدی خود را پر کنند که همین تقسیم سود و بازگشایی آنها باعث می شود که نسبت پی بر ای بازار بیشتر هم افت کند و احتمالا به پایین ترین سطوح تاریخ برسد.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha