۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
دهن‌کجی بانک‌ها به بانک مرکزی در برداشت اقساط قرض‌الحسنه/ مشتریان شکایت کنند
اقرار مقام بانکی در گفتگو با «بازار»؛

دهن‌کجی بانک‌ها به بانک مرکزی در برداشت اقساط قرض‌الحسنه/ مشتریان شکایت کنند

یک مقام مسئول در بانک مرکزی می گوید؛ بانک‌هایی که خارج از چارچوب بخشنامه بانک مرکزی اقدام به برداشت اقساط معوق شده سه ماهه تسهیلات بگیران قرض الحسنه کرده‌اند باید پاسخگو باشند و مشتریانی که از حسابشان برداشتی شده است حق شکایت و بازپس‌گیری را دارند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجودی که قرار است طبق مصوبه شورای پول و اعتبار اقساط تسهیلات قرض الحسنه از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ بدون هیچ شرطی به مدت سه ماه به تعویق بیفتد، اما برخی بانکها با تخطی از چنین دستورالعملی اقدام به برداشت کل اقساط معوق شده (سه ماهه) برخی مشتریان خود کرده اند که به عقیده کارشناسان و آحاد مردم این اقدام علاوه بر ایجاد بی اعتمادی جامعه به دستگاههای دولتی با سیاست های بانک مرکزی نیز در تضاد است.

تسهیلات بگیران بانکی می گویند؛ اگر بانک مرکزی به بانکها دستور تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات بگیران (قرض الحسنه) را به بانک ها داده و در این زمینه وام گیرندگان را مورد لطف قرار داده است؛ چرا پس از اتمام سه ماه برخی بانکها اقساط وام گیرندگان را یکجا از حساب آنها برداشت می کنند؟

بانک های متخلف باید پاسخگو شوند
یکی از مسئولان بانک مرکزی درباره علت برداشت اقساط سه ماهه تسهیلات بگیران قرض الحسنه توسط برخی بانک ها در گفتگو با «بازار» گفت: بانک مرکزی اسفند ماه گذشته به بانکها اعلام کرد؛ وام و تسهیلات بگیران قرض الحسنه به دلیل آسیب دیدگی ازکرونا که این بیماری مشکلاتی را به مشاغل و کسب و کارها تحمیل کرده است سه ماه اقساط آنها را به عقب بیندازند، اکنون پس از گذشت این سه ماه گویا برخی بانک ها با سرپیچی از دستورالعمل و بخش نامه های بانک مرکزی در استمهال پرداخت اقساط، اقدام به برداشت اقساط برخی مشتریان خود کردهاند که این اقدام ناخوشایند موجب نارضایتی هایی برای وام و یا تسهیلات بگیران قرض الحسنه شده است.

وی با بیان اینکه بانکها متخلف باید پاسخگوی این اقدام شوند، گفت: بانک مرکزی سامانه ای را در صفحه نخست سایت خود تعریف و تعبیه کرده است که چنانچه فردی از اقساط قرض الحسنه آن برداشتی شده است می تواند شکایت خود را در این سامانه ثبت کند. چرا که تعویق سه ماهه اقساط قرض الحسنه طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و تائید بانک مرکزی همچنین همراهی شبکه بانکی انجام شده است.
 

اقساط تسهیلات بگیران برگرداننده می شود
این مقام مسئول در ادامه گفت: افرادی که وام و تسهیلات قرض الحسنه گرفته اند و با پایان سه ماه (معوق اقساط) از حساب آنها مبلغی برداشت شده است، می توانند شکایت خود را در این سامانه ثبت کنند که در صورت بررسی لازم  بانک های متخلف موظف به بازگشت اقساط آنها خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: جریمه مشتریانی که اقساط آنها توسط بانک ها برداشت شده است و یا جریمه شده اند بی شک مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت و  نتیجه آن به مشتری اعلام می شود.

با شیوع ویروس کرونا در کشور این بیماری خطرناک علاوه بر تهدید مردم به مرگ، اقتصاد و کسب کارها را با مشکل جدی مواجه کرد از بیکاری کارگران و فعالان اقتصادی در بخش های مختلف گرفته تا تعطیلی خیلی از مشاغل و اصناف در کشور. در چنین شرایطی بانک مرکزی در راستای حمایت از مردم بخصوص افرادی که با شیوع کرونا آسیب دیدگان کرونا که وام و یا تسهیلاتی را در قالب قرض الحسنه گرفته بودند پرداخت اقساط آنها را سه ماه به عقب انداخت.

رویکرد بانک مرکزی در تعویق اقساط وام و یا تسهیلات بگیران قرض الحسنه اگرچه قابل تقدیر بود اما با پایان یافتن مهلت سه ماهه برخی بانک ها بدون اطلاع به مشتریان خود اقساط سه ماهه خیلی ها را یکجا برداشت کردند که این موضوع باعث نارضایتی تسهیلات بگیران بانکی شد.

رسیدگی به مشکلات مشتریان بانکی با ثبت شکایت آنها در سامانه بانک مرکزی
البته در همان اوایل مسئولان بانک مرکزی کسر اقساط وام قرض‌الحسنه از حساب مشتریان و ضامن‌ها را غیرقانونی اعلام کردند و از مردم خواست تا تخلفات را به اداره رسیدگی به شکایات ابلاغ کنند.

سامانه ثبت شکایات احتمالی مشتریان بانکی دارای تسهیلات قرض الحسنه هم اکنون در سایت بانک مرکزی فعال است. این سامانه در راستای حمایت بانک مرکزی از کسب و کارهای زیان دیده از شیوع ویروس کرونا و تعویق پرداخت تسهیلات آنها و همچنین تعویق پرداخت تسهیلات وام‌های قرض الحسنه، روابط عمومی بانک مرکزی در پی ابلاغ بخشنامه های مربوطه به شبکه بانکی به اطلاع می رساند چنانچه از حساب کسانی که اقساط قرض الحسنه دارند یا از حساب ضامنین آنها در شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، برداشتی بابت اقساط انجام شد، هموطنان عزیز می توانند موضوع را در این سامانه درج کنند و قطعا پیگیری لازم از طرف بانک مرکزی انجام خواهد شد.

کد خبر: ۲۲٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha