۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
یک هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ۲۰۱۸/ دست برتر شرق آسیا در سرمایه گذاری خارجی
افت و خیز سرمایه گذاری در سالهای اخیر

یک هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ۲۰۱۸/ دست برتر شرق آسیا در سرمایه گذاری خارجی

سرمایه گذاری خارجی کلید رشد اقتصادی کشورها محسوب می شود و بستر را برای توسعه اقتصادی فراهم می کند. در سال ۲۰۱۸، ارزش سرمایه گذاری خارجی انجام شده در دنیا برابر با ۱.۲۹۷ هزار میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال قبل از آن با کاهش ۱۳ درصدی همراه بود.

بازار-مونا مشهدی رجبی: در این سال جریان سرمایه­ گذاری مستقیم خارجی در کشورهای صنعتی و توسعه یافته دنیا برابر با ۵۵۷ میلیارد دلار بود در حالی که کشورهای در حال توسعه ۷۰۶ میلیارد دلار از این سرمایه­ ها را جذب کردند و  بازارهای در حال گذار توانستند از ۳۴ میلیارد دلار از این سرمایه ­ها استفاده کنند.

سرمایه ­گذاری مستقیم خارجی در بازارهای در حال گذار دنیا نسبت به سال ۲۰۱۷ با افت ۲۸ درصدی همراه بود که اصلی­ترین دلیل آن افت سرمایه­ گذاری در روسیه به دنبال تحریم­های امریکا و تحولات بین­ المللی اخیر است. در یک سال مورد بررسی، ما شاهد کاهش ۴۹ درصدی سرمایه­ گذاری مستقیم خارجی در کشور روسیه بودیم. در این سال سرمایه­ گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه دنیا ۲ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرد درحالیکه سرمایه ­گذاری مستقیم خارجی در کشورهای صنعتی و توسعه یافته با افت ۲۷ درصدی همراه بود. در سال ۲۰۱۸ سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بازارهای در حال گذار دنیا با افت ۲۸ درصدی همراه بود.

در این جا دو سوال مهم مطرح می­شود. اول اینکه مقاصد اصلی سرمایه­ های خارجی چه کشورهایی بودند و دوم اینکه کدام کشورها بیشترین سرمایه ­گذاری خارجی را انجام دادند؟

بررسی ­های انجام شده توسط «آنکتاد» نشان می­دهد در سال ۲۰۱۸ امریکا بیشترین جریان ورودی سرمایه ­های خارجی را داشت. در این سال سرمایه ­گذاری در امریکا برابر با ۲۵۲ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن با کاهش ۲۵میلیارد دلاری همراه بود. دومین مقصد سرمایه­ های خارجی کشور چین و سومین مقصد کشور هنگ کنگ بود  و سنگاپور در رده چهارم قرار داشت. سنگاپور در سال ۲۰۱۸ توانست ۷۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند  که نسبت به سال قبل از آن با افزایش ۲ میلیارد دلاری همراه بود.

 در جایگاه پنجم کشور هلند  قرار داشت که ۷۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد و بریتانیا با جذب ۶۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی توانست  جایگاه ششم را از آن خود کند.   برزیل در جایگاه هفتم و استرالیا در جایگاه هشتم قرار داشت و اسپانیا و هند توانستند جایگاه نهم و دهم را از آن خود بکنند.

 در میان  بیست کشور بزرگی که بیشترین سرمایه ­های خارجی را جذب کردند، بریتانیا بالاترین افت ورود سرمایه ها از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ را تجربه کرد.  این کشور در سال ۲۰۱۷ توانسته بود ۱۰۱ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند ولی در سال ۲۰۱۸ تنها ۶۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد. از طرف دیگر بالاترین  میزان رشد سرمایه ­گذاری خارجی هم در اسپانیا مشاهده شد که برابر با ۲۳ میلیارد دلار است. بالاترین افت جایگاه از نظر جذب سرمایه ­های خارجی در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن در ایتالیا مشاهده شد. این کشور در سال ۲۰۱۷ باجذب ۲۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی جایگاه ششم دنیا را داشت ولی در سال ۲۰۱۸ با جذب ۲۴ میلیارد دلار به جایگاه ۱۵ رسید.

در سال ۲۰۱۸ سرمایه گذاری خارجی  کشورهای صنعتی در دیگر کشورهای دنیا با ۴۰ درصد کاهش به ۵۵۸ میلیارد دلار رسید و سهم  این منطقه در کل سرمایه­ گذاری خارجی در دنیا را ۵۵ درصد رسانید. این پایین ­ترین سهمی است که تا کنون  کشورهای صنعتی در عرصه سرمایه ­گذاری در دنیا داشته اند. در این سال امریکا دیگر در میان ۲۰ کشور بزرگ سرمایه گذار در بازارهای خارجی جایگاهی نداشت. ولی سرمایه­ گذاری انجام شده توسط کشورهای اروپایی در دیگر کشورهای دنیا ۱۱ درصد رشد کرد و به مرز ۴۱۸ میلیارد دلار رسید. فرانسه سومین کشور بزرگ سرمایه­گذار در دنیا بود که توانست بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار در دیگر کشورها سرمایه گذاری کند.

سرمایه گذاری انجام شده توسط کشورهای در حال توسعه در دیگر کشورها هم  در سال ۲۰۱۸با کاهش ۱۰ درصدی همراه بود و به مرز ۴۱۷ میلیارد دلار رسید. سرمایه گذاری خارجی انجام شده توسط کشورهای در حال توسعه قاره اسیا در این سال با ۳ درصد کاهش به ۴۰۱ میلیارد دلار رسید و سرمایه گذاری انجام شده توسط کشورهای امریکای لاتین و کاراییب با  بیش از ۱۴ درصدی کاهش زیادی همراه بود. سرمایه گذاری  خارجی چین در دیگر کشورها برای دومین سال متوالی کاهش یافت.

در این سال ژاپن بیشترین سرمایه گذاری در دیگر کشورها را انجام داد که رقمی معادل ۱۴۳ میلیارد دلار بود. سرمایه گذاری ژاپن در دیگر کشورها نسبت به سال قبل از آن با ۱۷ میلیارد دلار کاهش همراه بود. چین هم با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیارد دلاری در دیگر کشورهای دنیا جایگاه دوم را به خود اختصاص داد ولی جریان خروج سرمایه گذاری از این کشور ۲۸ میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۱۷ بود.

کد خبر: ۱٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha