۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴
پاسخ به یک بام و دو هوای یک ایده مهم؛ گونه های زراعت چوب پالونیا، مهاجم نیست
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پاسخ به یک بام و دو هوای یک ایده مهم؛ گونه های زراعت چوب پالونیا، مهاجم نیست

گرگان- هرچند عده ای معتقدند کشت انواع پالونیا هیچ مشکلی ندارد اما برخی از کارشناسان میگویند صرفا کشت گونه پالونیا فورتونی است که برای زراعت چوب توصیه می‌شود.

مریم رضایی؛ بازار: نیاز استان گلستان و کشور به استفاده از چوبی در صنایع مختلف و استفاده از این محصول در سالیان گذشته سیاست ها را به سمت زراعت چوب و بهره برداری از گونه هایی از درختان برد و درست به همین خاطر زراعت چوب در دهه اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفت و به این ترتیب از راه های مختلف به کشاورزان و باغداران توصیه می شود برای کشت گونه های زراعت چوب اقدام کنند.

صنوبر و اکالیپتوس دو گونه پیشنهادی از سوی وزارت جهاد کشاورزی است که خیلی نتوانسته رضایت زارعان را برای کشت به خود جلب کند و تبلیغات علیه پالونیا نیز دل آن ها را قرص نکرده است تا به سمت کشت این محصول بروند. در این میان یک بام و دو هوایی طرح زراعت چوب با نظرات کارشناسی مختلف در بخش اجرا و دانشگاه بلاتکلیف مانده است و آنچنان که باید و شاید خوب پیش نمی رود. به همین خاطر گفتگویی با «ایوب قربانی دهکردی» که دکترای باغبانی دارد و تولیدکننده نهال‌های غیر مثمر و ناظر عالی گلخانه های غرب استان گلستان است انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

* پالونیا گونه مهاجم است یا نه؟

پالونیا ارقام وگونه های متفاوت و زیادی دارد که تعدادی از ارقام این گونه به عنوان مهاجم هستند که با قدرت زیاد تکثیر می شوند و می توانند در مناطق بومی تکثیر زیادی داشته باشند و گونه های بومی را حذف کنند. اما گونه‌هایی که برای زراعت چوب کشت و توصیه می شوند خاصیت تهاجمی ندارند. زراعت چوب مثل بسیاری از کارهای کشاورزی باید در محیط های کنترل شده باشد که آسیبی به طبیعت و اکوسیستم منطقه وارد نشود. هیچ مهاجم بودنی از گونه پالونیا فورتونی دیده نشده است.

* پس همه گونه های پالونیا برای زراعت چوب مناسب نیست؟

ما اجازه نداریم هر گونه ای را در هر منطقه ای کشت کنیم. در اراضی طبیعی برای احیاء جنگل و یا هر موضوع دیگری نباید گونه های وارداتی بکاریم. همه گونه های پالونیا برای زراعت چوب مناسب نیست و زارعین باید برای تهیه نهال دقت کنند. برای گونه فورتونی قوه نامیه بذر پایینی دارد و نسبت به خیلی از گونه ها زمان تکثیر تعداد زیادی بذر استفاده می کنیم تا تولید نهال داشته باشیم. در بعضی مواقع در فضای سبز و اراضی گونه های اقاقیا و عرعر کشت شده است که نسبت به پالونیا فورتونی مهاجم تر هستند.

پالونیا ارقام وگونه های متفاوت و زیادی دارد که تعدادی از ارقام این گونه به عنوان مهاجم هستند

* بعضی ها اعتقاد دارند که پالونیا نیاز آبی بالایی دارد؟

نیاز آبی این گیاه کم است. پالونیا به پوسیدگی ریشه حساس است و اگر آب زیادی به نهال برسد آسیب می بیند. نیاز آبی پالونیا مثل یک باغ میوه است. پالونیا سیستم ریشه ای بسیار قوی با قدرت جذب بسیار بالا دارد.

* چه توصیه ای برای زارعان در خصوص کشت پالونیا می کنید؟

با توجه به اینکه کاشت پالونیا سیستم ریشه ای بسیار قوی و گسترده ایی در زمین دارد و هر زمینی که به این کار اختصاص داده می شود و در آینده احیا کردن این زمین ها سخت می شود و زارعین باید زمین هایی را که نمی توانند و نمی خواهند بهره برداری و یا زراعت خاصی داشته باشند بهترین زمین برای اختصاص پیداکردن به زراعت چوب است.

در اراضی طبیعی برای احیاء جنگل و یا هر موضوع دیگری نباید گونه های وارداتی بکاریم

* درآمد زراعت چوب برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد؟

درآمد زراعت چوب مثل خیلی از کشت و کارهای دیگر با اقتصاد موجود بالا و پایین هایی دارد. زمینه کاری در زراعت چوب در ایران زیاد است و به دلیل اینکه مقدار بسیاری از چوب مصرفی در ایران از طریق واردات تامین می شود و به دلیل اینکه بهره برداری از جنگل ها ممنوع شده است زراعت چوب بسیار مفید و اقتصادی است.

* چرا بعضی از کشاورزان رغبتی برای زراعت چوب ندارند؟

زراعت چوب پروسه چند ساله دارد تا درخت به بهره برداری برسد. در کشت پالونیا برای رسیدن به قطر ۶۰ سانتی متر حدود پنج تا شش سال و برای رسیدن به قطر یک متر حدود ۱۰ تا ۱۲ سال زمان نیاز است. کشاورزان نمی توانند این مدت زیاد صبوری داشته باشند. یا باید زمینی استفاده کنند که هیچ بهره برداری از زمین نداشته اند و یا اینکه از کشت دیگری که مثلا سایه دوست است زیر این گونه کشت کنند.

ضمن اینکه چوب این درخت در بسیاری از کشورها طرفدار دارد و می توانیم به کشورهای زیادی صادرات داشته باشیم. خصوصیات چوبی این گونه نسبت به صنوبر برتری زیادی دارد و خصوصیات و نقش و نگارهایی دارد که باعث شده این چوب در بسیاری از صنایع و بازار محبوب باشد. هرچند که امسال هنوز به فصل فروش نرسیده ایم و هنوز قیمتی در بازار مشخص نیست. قیمت نهال پارسال و نهالی که مناسب زراعت چوب باشد از ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان و ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان برای خرید به صورت عمده متغییر است.

کد خبر: ۱۸۴٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha