۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
یزد بیشترین آسیب را از سیل دید | بافت تاریخی و ابنیه کانون تخریب
بازار گزارش می‌دهد؛

یزد بیشترین آسیب را از سیل دید | بافت تاریخی و ابنیه کانون تخریب

یزد- سیلاب طی ۲۴ ساعت گذشته خسارات بسیاری را به یکی از خشک‌ترین مراکز استان‌های کشور وارد ساخت بیشترین خسارت‌ها به ابنیه تاریخی و همچنین راه‌های یزد وارد شده است.

سمیه گلابگیریان، بازار: دومین بارش سیل آسای امسال، استان کویری یزد را با خسارت های جبران ناپذیری مواجه کرده و حتی تلفات جانی نیز در بر داشت وارد شدن خسارت به مسیرهای دسترسی روستایی و جاده های فرعی، تخریب بافت مسکونی و کشاورزی روستاها و از همه مهمتر وارد شدن خسارت عظیم به بافت تاریخی و بناهای تاریخی شهرستان های مختلف استان خسارت وارد شده را تشدید کرده است.

هر چند در بارش قبلی گلایه هایی درباره عدم مدیریت بحران و نبود آمادگی در بین دستگاه ها بارها مورد انتقاد قرار گرفت و دادستانی برای شناسایی عوامل مقصر در این زمینه اقدام و گزارش نهایی را صادر کرد اما آنچه مسلم است همواره کمبود اعتبار برای مدیریت بحران به ویژه کمبود ماشین آلات و تجهیزات امدادرسانی مهمترین عامل برای مدیریت بحران و کاهش خسارت های وارده است.

آمادگی با هشدار قرمز

هشدار قرمز چند روز پیش از حادثه اعلام شده و از مردم خواسته شده بود که از تردد غیرضروری به ویژه در مسیر روستاها خودداری کنند به این ترتیب تلفات جانی ناشی از سیلاب کم بود اما خسارت وارده قطعا غیرقابل جبران خواهد بود در بحران سیلاب اخیر به گفته مهران فاطمی استاندار یزد، حدود شش هزار واحد مسکونی فقط در شهرهای استان آسیب دیده است.

کمبود اعتبار برای مدیریت بحران به ویژه کمبود ماشین آلات و تجهیزات امدادرسانی

بر اساس گزارشی که وی در ستاد مدیریت بحران با حضور احمد وحیدی وزیر کشور ارائه داد، بارش سیل آسای روزهای اخیر دو برابر متوسط بارندگی سالانه استان بوده است. به یک باره شاهد ۷۵ میلیمتر بارندگی در مدت سه ساعت در شهر یزد بودیم و بارش ۶۰ میلیمتر باران در شهرستان تفت هم به ثبت رسیده، همچنین شهرستان های ابرکوه، خاتم، مروست، بافق، بهاباد، میبد و اردکان نیز بارش شدید باران داشتند. بازدید از سیل بندها و تقویت آنها، استحکام بخشی به سازه های مدیریت سیلاب در شهرها و روستاها اقداماتی که در گزارش استاندار در ستاد مدیریت بحران به آن اشاره شد.

اما آسیب پذیرترین بخش استان در برابر سیلاب ها، بافت های سنتی به ویژه بافت تاریخی یزد بود که به هشدار تخلیه بافت تاریخی منجر شد. آوار خانه های قدیمی و حتی جان باختن یکی از شهروندان در اثر ریزش خانه ای در یکی از محلات قدیمی، هشدارها را جدی تر کرد و ساکنان بافت به مناطق امن از جمله حسینیه ها و سایر مناطق پیش بینی شده هدایت شدند تا روز گذشته بر اساس برآورد خسارت ها پنج هزار و ۶۵۰ واحد مسکونی شهری، ۴۵۰ واحد تجاری - صنعتی، هفت هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی روستایی، دوم هزار و 500 راه و ابنیه، ۱۶۰ ساختمان، تاسیسات و ادوات کشاورزی و نیز تعدادی از ساختمان ها دولتی، ابنیه و زیر ساخت ها دچار خساراتی شدند.

یزد بیشترین آسیب را از سیل دید | بافت تاریخی و ابنیه کانون تخریب

تخریب ها در بافت جدید شهر

بافت جدید شهر هم از این آسیب ها در امان نبود. بسیاری از خانه‌ها و معابر دچار آبگرفتگی گسترده شده و آب داخل خانه ها نفوذ کرد. راه های اصلی به رودخانه هایی برای جریان سیلابی که از غرب و جنوب غرب وارد شهر یزد شده بود، تبدیل شدند و در زیرگذرها تجمیع شدند زیرگذرهای اصلی از جمله زیرگذر امام حسین و امام علی(ع) زیرگذر میدان آیت الله خاتمی و زیرگذر میدان شهدای محراب همگی در آب فرو رفتند و در مواردی نیز شاهد شناور شدن خودروها در زیرگذرها بودیم ریزش آوار تنها محدود به بافت تاریخی یزد نبود، در هسته مرکزی شهر هم چندین مغازه در اثر ریزش آوار تخریب شدند.

بسیاری از خانه‌ها و معابر دچار آبگرفتگی گسترده شده و آب داخل خانه ها نفوذ کرد

پس زدگی فاضلاب یکی از مسائل جدی سیلاب اخیر به ویژه در منطقه حسن آباد یزد بود. شرکت آبفا از استان های همجوار خواستار کمک شد و امام جمعه بخش مرکزی یزد هم خواستار پاسخگویی مسئولان به این وضعیت شد. برداشتن دریچه های منهول شبکه فاضلاب و هدایت روان آبها به داخل شبکه فاضلاب است که باعث پس زدگی آن در داخل منازل همشهریان شد. اتفاقی که دفعه قبل هم تکرار شده بود. با توجه به شدت بارش ها و خسارت های وارد احمد وحیدی وزیرکشور راهی یزد شد و همراه با مسئولان استان از وضعیت سیل بندها و مناطق سیل زده بازدید کرد.

بر اساس گزارش وزارت کشور یزد جزو سه منطقه ایران قرار داشت که بیشترین خسارت را از ناحیه بارندگی های اخیر متحمل شد. بسیاری از سازه ها و بناهای یزد تخریب شده و مسیرهای فرعی و روستایی مسدود شدند و راه تردد به روستاها و ییلاقات بسته شد اما مانند قبل کمبود ماشین آلات در شهرداری و موجب شد که استان های همجوار به کمک یزدیها بیابند و از دیروز سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان تجهیزات و ماشین های امداد رسانان و آتش نشانان خود را به یزد گسیل کرده و نسبت به تخلیه زیرگذرهای لبریز از آب اقدام شده است.

یزد بیشترین آسیب را از سیل دید | بافت تاریخی و ابنیه کانون تخریب


امدادرسانی از تهران

امدادسانی از تهران نیز انجام شده است. ارتش کرمان نیز وارد عمل شده تا نسبت به کمک به سیل زادگان اقدام کند و همچنین بسیاری از فعالان اجتماعی و مذهبی به میدان آمده و نسبت به تهیه غذای برای سیل زدگان در حال فعالیت هستند اما همچنان وضعیت استان پایدار نیست. مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد اعلام کرده که سیل بندهای شهر یزد هم اکنون در شرایط پایدار قرار دارد و فعلا نگرانی در این زمینه نداریم اما مردم باید همچنان از تردد غیرضروری در شهر و روستاها خودداری کنند تا روند امدادرسانی تسهیل شود.

ملک زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، از ساکنان بافت تاریخی خواست برای ایمنی بیشتر تا اطلاع ثانوی نسبت به ترک بافت اقدام و در حسینیه‌ها، تکایا و مساجد و ورزشگاه‌های بیرون از بافت تاریخی اقامت کنند بنابر اطلاعات هواشناسی، سامانه بارشی تا ساعاتی دیگر از استان یزد خارج شده و شرایط برای بازگرداندن عبور و مرور شهری به شرایط عادی تسهیل خواهد شد.

تداوم بارش ها و هشدارهای هواشناسی

وزیر کشور از اقدامات مدیریت بحران در استان تقدیر کرد اما از مسئولان خواست که مشکلات به ویژه مشکلات روستاها را سریع تر حل کنند از اینرو قرار شد که نیروی زمینی و هوایی ارتش امکانات خود را در اختیار سپاه الغدیر قرار دهد و با وزارت راه و شهرسازی نیز هماهنگی های لازم برای توجه ویژه به یزد انجام شده است.

ارتش کرمان نیز وارد عمل شده تا نسبت به کمک به سیل زادگان اقدام کند

این بار نیز تحکیم سیل بند روستاها مورد تاکید وزیر کشور قرار گرفت و وزیر کشور دوباره استفاده از قنات ها برای مدیریت روان آب ها را مورد تاکید قرار داد وزیر کشور همچنین اخطار داد که اگر برخی از این بندها اگر خراب شود، یک روستا را آب می برد بنابراین جهاد کشاورزی هر چه سریعتر فکری به حال این بندها بکند و از واحدهای مهندسی سپاه و ارتش در این زمینه کمک بگیرید.

بارش‌ها امروز (شنبه) اندکی ضعیف‌تر خواهد شد، اما از شنبه تا اواسط هفته آینده، ابرهای جوششی و بارش رگبار و رعد و برق در بعدازظهرها خواهیم داشت با این حال امیدواریم با مدیریت بحران ها شاهد کاهش خسارتها و مدیریت بهتر بحران استان باشیم تا مردم با اطمینان خاطر به زندگی روزمره برگردند و تردد در همه مسیرهای استان تسهیل شود.

کد خبر: ۱۶۵٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha