۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
انتظار تجار عراقی؛ عبور تجارت با ایران از ۲۴ میلیارد دلار
رئیس اتاق بازرگانی العماره عراق عنوان کرد

انتظار تجار عراقی؛ عبور تجارت با ایران از ۲۴ میلیارد دلار

رئیس اتاق بازرگانی العماره عراق با تاکید بر اینکه تجار عراقی انتظار دارند حجم تجارت با ایران از ۲۴ میلیارد دلار عبور کند، گفت: تحقق این امر به اراده و خواست دو طرف به ویژه بخش خصوصی ایران بستگی دارد.

به گزارش بازار، علا ولی علی گفت: ایران در تخصیص تعرفه‌های تجاری در عراق در ردیف سوم قرار دارد. از این جهت بین ایران و چین رقابت وجود دارد. درخواست ما این است که با اختصاص تعرفه‌های تجاری بیشتر از سوی ایران، روابط تجاری ایران و عراق توسعه بیشتری پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی العماره* در نشست هیات تجاری سه استان دیاله، بابل و العماره در تهران به برخی موانع پیش روی پیشبرد روابط دو کشور هم اشاره کرد و افزود: هدف ما از این سفر این است که با ارتباط و آشنایی بیشتر با شرکت‌های ایرانی از محصولات آنها مطلع شده و همکاری‌ها را افزایش دهیم.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، هم در این نشست چشم انداز تجاری تهران - بغداد را دستیابی به حجم ۲۰ میلیارد دلار در سال دانست و گفت: تا ۱۵ سال آینده بازار ایران و عراق بزرگ‌ترین محیط فعالیت اقتصادی دو کشور خواهد بود. در زمینه همه انواع کالا و طرح‌های بزرگ اقتصادی امکان فعالیت وجود دارد. بنابراین کسانی که امروز شروع‌کننده و در خط مقدم باشند، ۱۵ سال بعد موفق‌ترین خواهند بود.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان این که عراق در سال های اخیر همواره شریک تجاری دوم یا سوم ایران بوده است، گفت: در حال حاضر در تجارت ایران و عراق توازن وجود ندارد و کفه صادرات ایران به عراق سنگینی می‌کند. توافق شده است که این توازن برقرار شود؛ لذا فرصت خوبی برای تجار دو کشور خواهد بود.

در ادامه سلام غازی ابراهیم، رئیس اتاق صنایع استان دیاله، هم کیفیت و قیمت کالاهای صنعتی ایران را «مناسب» توصیف کرد و گفت: تمایل داریم هرچه بیشتر بتوانیم از نمایشگاه‌های تجاری ایران دیدن کنیم و در مقابل نیز در نمایشگاه‌های تجاری عراق پذیرای شما باشیم.

شهلا عموری، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عراق و رئیس اتاق اهواز، هم به وجود مرزهای مشترک طولانی میان ایران و عراق اشاره کرد و گفت: بی‌توجهی به این موضوع و استفاده نکردن از فرصت‌هایی که این امر برای دو طرف فراهم می‌کند، تجار را دلسرد خواهد کرد. عموری همچنین ابراز امیدواری کرد حضور هیات عراقی در ایران به انعقاد دو یا سه قرارداد تجاری منجر شود.

کد خبر: ۱۶۳٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha