۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
تأثیر نرخ تورم بر عملکرد بازار؛ رشد بورس به دنبال برطرف شدن ریسک‌ های مالی
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

تأثیر نرخ تورم بر عملکرد بازار؛ رشد بورس به دنبال برطرف شدن ریسک‌ های مالی

کریمی کارشناس بازار سرمایه گفت: سیاست گذاری های صحیح و بهبود شرایط تورمی و رکودی جهانی می تواند روند رشد اقتصادی را در ایران تصحیح نماید.

سمیه شوریابی؛ بازار: قاسم کریمی پژوهشگر و فعال بازار های مالی در خصوص تأثیر نرخ تورم بر بازده سهام در اقتصاد کشور اظهار داشت: در اقتصادهای توسعه یافته که از اصول اقتصاد بازار تبعیت می کنند معمولاً تورم فقط ناشی از فشار تقاضا یا ناشی از فشار عرضه است، تورم فشار تقاضا معمولاً ناشی از تزریق پول و نقدینگی به جامعه و افزایش مازاد تقاضای کل است که در حرکت به سمت بالا و راست منحنی تقاضای کل متبلور می‌شود و از طرفی تورم فشار عرضه ناشی از مختل شدن زنجیره تأمین (زنجیره عرضه) است که این قسمت از تورم را نمی توان به عنوان یک پدیده پولی در نظر گرفت.

زنجیره تأمین

کریمی در ادامه به تشریح زنجیره تأمین پرداخت و افزود: زنجیره تأمین به عنوان شبکه ای از فروشندگان، شرکت‌ها و کارگرانی که کارشان ساخت، ارسال و تحویل محصول به مشتری است تعریف می شود، این زنجیره زیرساختی است که منابعی همچون انسان‌ها، شرکت‌ها، داده‌ها، فعالیت‌ها و تکنولوژی‌ها را در بر می‌گیرد و در نتیجه‌ی آن، محصولات نهایی به دست خریداران می‌رسند.

تورم و عوامل تشدید کننده آن

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل تشدید تورم بیان کرد: پس از دوران همه‌گیری کرونا و خروج کشورها از رکود، تورم افزایش یافت، این افزایش تورم ناشی از نشر فراوان پول در جامعه و نیز به دلیل اختلالات گسترده در زنجیره تأمین بود.

تأثیر نرخ تورم بر عملکرد بازار؛ رشد بورس به دنبال برطرف شدن ریسک‌ های مالی

کریمی افزود: تورم و عوامل آن با پدید آمدن وقایعی چون جنگ روسیه به اوکراین، اوج گرفتن مجدد کرونا در چین و به تبع قرنطینه های شدید، تشدید شد، این عوامل نیز باعث افزایش قیمت کامودیتی ها علی الخصوص کامودیتی های انرژی محور و غذایی محور شد.

تورم وارداتی و آثار آن

کریمی مدرس بازار سرمایه با عنوان کردن تورم وارداتی و اثرات آن تأکید کرد: ایران به دلیل کوچک بودن نقشش در اقتصاد جهانی، دارا بودن ارزی با قدرتی بسیار ضعیف و نیز وارد کننده محصولات اساسی، تورم موجود در کشورهای دیگر را نیز به داخل کشور وارد می کند که به آن تورم وارداتی می گویند، این تورم وارداتی باعث بالا رفتن هزینه تولید محصولات و به دنبال آن گران شدن محصولات تولیدی کشور می شود.

وی گفت: افزایش قیمت کامودیتی ها نیز به بورس کامودیتی محور ایران فشار وارد می کند و مانع از رشد آن می شود که رکود تورمی و عدم تعادل عرضه و تقاضا را تشدید می کند و با ایجاد ریسک های سیستماتیک، ترس و نااطمینانی را در بازار افزایش می دهد و این موضوع خود را در عدم افزایش یا افزایش اندک سرمایه توسط شرکت ها نشان می دهد.

تأثیر نرخ تورم بر عملکرد بازار؛ رشد بورس به دنبال برطرف شدن ریسک‌ های مالی

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه افزود: شرکت ها نمی توانند در این شرایط نا اطمینانی اقدام به انتشار اوراق قرضه یا بدهی نمایند و عدم افزایش سرمایه، ارزش شرکت ها و بازده بورس را کاهش می دهد و این موضوع بورس را هدف آخر سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری قرار می دهد و تا این ریسک های مالی برطرف نشود نمی توان به رشد بورس امید داشته باشیم، تحریم های اقتصادی نیز روند تولید را کند و کندتر می کند و به تشدید این عوامل مخرب می افزاید.

بورس در احاطه ریسک های سیستماتیک

قاسم کریمی در انتها با توجه به وضعیت فعلی بازار بورس خاطر نشان کرد: وضعیت تعادل عرضه و تقاضا در ایران خوب نیست و منحنی تقاضای کل به سمت بالا و منحنی عرضه کل به سمت چپ و بالا در حرکت هستند و رکود تورمی را عمیق و عمیق تر می کنند، ریسک های سیستماتیک، اقتصاد و علی الخصوص بورس ایران را احاطه کرده است و مانع رشد توسعه آن ها می شود.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: سیاست گذاری های صحیح و بهبود شرایط تورمی و رکودی جهانی می تواند روند رشد اقتصادی را در ایران تصحیح نماید.

کد خبر: ۱۶۲٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha