۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
سرکوب قیمتی وزارت صمت بورس را فلج کرده است
دلایل عدم رشد بازار سرمایه همپای تورم

سرکوب قیمتی وزارت صمت بورس را فلج کرده است

حشمتی کارشناس بازار سرمایه گفت: سرکوب شدن نرخ دلار نیمایی بزرگترین آسیب را به شرکت‌های بزرگ بورسی وارد می‌کند.

سمیه شوریابی؛ بازار: دکتر محمد حشمتی کارشناس بازار سرمایه در خصوص عدم رشد بازار با توجه به تورم اظهار داشت: شرکت‌ها چنان چه بتوانند محصولات تولیدی خود را با قیمتی منصفانه به فروش برسانند از محرک های اصلی رشد بازار سرمایه در سال جاری می‌توانند عنوان شوند و منظور از قیمت منصفانه، قیمتی می باشد که به اندازه تورم رشد داشته است.

حشمتی افزود: اما در عمل این‌گونه نیست و میزان رشد قیمتی محصولات اکثر شرکت‌ها به صورت دستوری، کمتر از تورم بوده است، در صورتی که هزینه‌های شرکت‌ها مانند حقوق، دستمزد و مواد اولیه پابه‌پای تورم رشد داشته‌اند و این موضوع باعث کاهش حاشیه سود شرکتها شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به جاماندگی دلار نیمایی نسبت به تورم بیان کرد: محصولات شرکت‌های صادرات‌ محور بورس با نرخ دلار نیمایی قیمت‌گذاری می‌شوند و دلار نیمایی هنوز به اندازه تورم رشد نکرده است و سرکوب شدن نرخ دلار نیمایی بزرگترین آسیب را به شرکت‌های بزرگ بورسی وارد می‌کند.

سرکوب قیمتی وزارت سمت بورس را فلج کرده است

عدم دخالت وزارت صمت و رونق بازار

حشمتی جلوگیری از دخالت وزارت صمت در بورس کالا را مؤثر در فروش داخلی شرکت های بزرگ دانست و از آن به عنوان محرک دیگری که باعث رونق بخشی به بازار سرمایه می شود یاد کرد.

دکتر حشمتی با اشاره به اینکه بسیاری از سهام با اصلاح زیادی همراه بوده اند تأکید کرد: در حال حاضر برای فروش سهام وقت مناسبی نمی باشد و حتی در صورتی که شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی برسد، زمان خوبی برای خریدهای بلندمدت مهیا می‌شود.

کد خبر: ۱۶۱٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امین IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      اما