۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
محاسبه نرخ بلیط هواپیما اتباع غیر ایرانی با دلار| قیمت از ۲ میلیون تا ۴.۵ میلیون تومان
«بازار» گزارش می دهد

محاسبه نرخ بلیط هواپیما اتباع غیر ایرانی با دلار| قیمت از ۲ میلیون تا ۴.۵ میلیون تومان

نرخ بلیط هواپیما در حالی قرار شده برای اتباع غیر ایرانی بر مبنای دلار محاسبه شود که سازمان هواپیمایی به ایرلاین ها این اختیار را داده و به آنها اعلام داشته که به هیچ وجه در کار آنها دخالت نخواهد کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالیکه امروز خبری مبنی بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیط اتباع غیر ایرانی را از این پس بر مبنای نرخ دلار آزاد محاسبه و به فروش خواهند رساند بر روی خروجی اکثر رسانه ها قرار گرفت که آنطور که مقامات مسئول سازمان هواپیمایی کشوری این اقدام را بر اساس ارائه خدمات به خارجی ها عنوان کرده است.
بر اساس مصوبه اخیر شرکت‌های هواپیمایی در ایام اوج (پیک) سفرها یعنی فصل تابستان، حداقل نرخ بلیط ۶۵ دلار (۲۰ میلیون ریال) و حداکثر نرخ بلیط معادل ۱۵۰ دلار (۴۵ میلیون ریال) محاسبه خواهد شد.

شرکت‌های هواپیمایی در ایام اوج (پیک) سفرها یعنی فصل تابستان، حداقل نرخ بلیط ۶۵ دلار (۲۰ میلیون ریال) و حداکثر نرخ بلیط معادل ۱۵۰ دلار (۴۵ میلیون ریال) محاسبه خواهد شد

اگر چه اعلام شده است که زمان اجرای این مصوبه حداکثر ۱۱ تیر ماه خواهد بود اما به چارتر کننده‌ها نیز افزایش نرخ بلیط اعلام شده و آن‌ها نیز ملزم به رعایت کف و سقف قیمتی مطابق دستور العمل‌های شرکت‌های هواپیمایی خواهند بود و تمام شرکت‌های هندلینگ کننده (مجری خدمات پروازی) ملزم به احراز هویت مسافر به طور دقیق در زمان دریافت کارت پرواز هستند و از پذیرش اتباع غیر ایرانی که کدملی غیر واقعی (ایرانی) دارند جلوگیری خواهد شد.

تمام شرکت‌های هندلینگ کننده (مجری خدمات پروازی) ملزم به احراز هویت مسافر به طور دقیق در زمان دریافت کارت پرواز هستند و از پذیرش اتباع غیر ایرانی که کدملی غیر واقعی (ایرانی) دارند جلوگیری خواهد شد

این مصوبه در حالی از سوی شرکتهای هواپیمایی و شرکت های هندلینگ کننده مورد تایید است که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که مسافرانی که از کشورهای خارجی وارد ایران شده و قصد سفر به شهرهای داخلی را دارند، باید برای آنها براساس نرخ های ارزی و بالاتر از نرخ های مصوب بلیط صادر شود.

اگر چه این ادعاهای سازمان هواپیمایی با این توجیه که این اقدام در ایران هم مانند سایر کشورهای خارجی انجام خواهد شد اما در آن مشخص نشده است که چرا برای اجرای این طرح تاریخ و زمان مشخص شده است و چرا محلی برای تصمیم گیری در خصوص اتباعی که وارد ایران می شوند در سازمان هواپیمایی وجود ندارد؟

بر این اساس نرخ خدماتی که به شهروندان خارجی ارائه می شود با شهروندان داخلی متفاوت است و سازمان هواپیمایی کشور به صورت مستقیم در این موضوع دخالتی نمی کند

حسن خوشخو معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برخی از شرکت های هواپیمایی تصمیم گرفته‌اند تا برای مسافرانی که از کشورهای خارجی وارد ایران شده و قصد سفر به شهرهای داخلی را دارند گفت: براساس نرخ های ارزی و بالاتر از نرخ های مصوب بلیط صادر کنند و این اقدام در ایران هم مانند سایر کشورهای خارجی انجام خواهد شد. بر این اساس نرخ خدماتی که به شهروندان خارجی ارائه می شود با شهروندان داخلی متفاوت است و سازمان هواپیمایی کشور به صورت مستقیم در این موضوع دخالتی نمی کند.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی در آذر سال ۱۴۰۰ در بحبوحه گرانی بلیط پروازها در مسیرهای داخلی، در دستورالعملی به شرکت های هواپیمایی، نرخ بلیط در مسیرهای داخلی را برای مسافران غیرایرانی متفاوت اعلام کرد.

بر این اساس، سقف نرخ پروازهای داخلی زیر یک ساعت ۱۰۰ دلار و از یک ساعت بیشتر ۱۵۰ دلار تعیین شده است. هم اکنون پس از گذشت حدود هفت‌ ماه از ابلاغ آن دستورالعمل، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی به دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز فروش بلیط اطلاع دادند که از ابتدای تیر ۱۴۰۱ نرخ بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی برای اتباع غیرایرانی ارزی محاسبه شود.

این اقدام را باید به فال نیک گرفت و به نظر می رسد باید این تعرفه ها زودتر از اینها برای اتباع خارجی اعمال می شد.

خبرنگار خبرگزاری «بازار» در تماس با میر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی برای اطلاع یافتن از جزئیات این بخشنامه با او تماس گرفت و طبق معمول این مقام مسئول پاسخگو نبود.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha