۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
رشد شاخص نیازمند افزایش حجم معاملات
بازار گزارش می دهد

رشد شاخص نیازمند افزایش حجم معاملات

هرچند بسیاری از تحلیل گران بر رشد نمادهای کوچکتر تاکید کرده بودند اما واقعیت این است که شاخص هم وزن به محدوده مقاومتی نزدیک شده، به همین دلیل رشد نمادهای کوچک تر به زودی کند می شود.

حامد شایگان؛ بازار: شاخص کل بورس در محدوده بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد در حال نوسان است و این ضعیف ترین مقاومت در وضعیت کنونی بوده و شاخص کل اگر روی سطح یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد قرار بگیرد مقاومت های بعدی سرسخت تر خواهند بود.

به همین دلیل در شرایط کنونی تنها افزایش حجم معاملات می تواند زمینه رشد بازار را فراهم کند، هرچند در هفته های اخیر بسیاری از تحلیل گران همسو با روند صعودی شاخص هم وزن بر رشد نمادهای کوچکتر تاکید کرده بودند، اما واقعیت این است که شاخص هم وزن در روند صعودی خود به محدوده ای مقاومتی نزدیک شده، از این رو رشد نمادهای کوچک تر به زودی کندتر می شود و شاید تک سهم هایی هم باشند که چند روز پیوسته صف خرید باشند، اما به طور کلی بازار نیازمند حرکت پرقدرت تر شاخص سازها هم هست.

رشد شاخص نیازمند افزایش حجم معاملات

در هفته های اخیر ارزش معاملات بازار بالای ۵ هزار میلیارد تومان تثبیت شده و این حرکت توانسته شاخص کل بازار را به سمت بالا سوق دهد، اما با توجه به اینکه در شاخص های بالاتر مقاومت ها بزرگتر هستند جابه جایی سهام هم باید بیشتر باشد، به همین دلیل پیش بینی می شود در هفته های آینده کم کم ارزش معاملات خرد به بالای ۸ هزار میلیارد تومان نفوذ کند

در هفته های اخیر ارزش معاملات بازار بالای ۵ هزار میلیارد تومان تثبیت شده و از آنجایی که قبل از سال جاری ارزش معاملات در محدوده ۳ هزار میلیارد تومان بود این حرکت توانسته شاخص کل بازار را به سمت بالا سوق دهد، اما با توجه به اینکه در شاخص های بالاتر مقاومت ها بزرگتر هستند جابه جایی سهام هم باید بیشتر باشد، به همین دلیل پیش بینی می شود در هفته های آینده کم کم ارزش معاملات خرد به بالای ۸ هزار میلیارد تومان نفوذ کند و اگر قرار باشد شاخص کل در سطح یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد قرار بگیرد احتمالا ارزش معاملات در مقاطعی به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم خواهد رسید.

مهمترین سیگنال های رشد بازار سرمایه
در شرایط کنونی مهمترین سیگنال های رشد بازار سرمایه اصلاح عوارض صادراتی است که باعث شده برخی سرمایه گذاران کم کم به گروه فلزات، معدنی ها و پالایشی ها اقبال نشان دهند، زیرا در شرایط کنونی بزرگترین نمادهای شاخص ساز بورس ایران هم در این گروه ها قرار دارند و اگر تقاضا در این گروه ها افزایش یابد به طور قطع شاخص می تواند مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را به راحتی بشکند.

از طرف دیگر اگر مقایسه کنید خواهید دید که شاخص گروه بانک نسبت به عمده صنایع دیگر رشد چندانی نداشته و ازآنجا که در حال حاضر در بازار، پول مرتبا در حال چرخش و جابجایی بین گروه های مختلف هست، به احتمال بسیار زیاد این گروه هم بزودی مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت و با توجه به اینکه ارزش معاملات در گروه بانکی هم بالاست رشد این گروه علاوه بر اینکه می تواند مانع از افت شاخص با اصلاح گروه های کوچکتر می شود می تواند شاخص را به سمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی حرکت دهد.

رشد شاخص نیازمند افزایش حجم معاملات

البته نباید نادیده گرفت برخی گروه های کوچکتر مانند دارویی ها و غذایی ها به تازگی با سیگنال رشد قیمت های جهانی روندی صعودی را آغاز کرده اند به همین دلیل نمی توان با یک قانون کلی ادعا کرد که همه نمادها و گروه های کوچک به زودی نیازمند استراحت هستند برای نمونه در همین گروه دارویی نمادهایی مانند کی بی سی و ... در یک سال گذشته هیچ روند صعودی نداشته و در شرایط کنونی در قیمتی پایین تر از همین موقع سال گذشته قرار دارد .

به همین دلیل در صورتی که گروه های کوچک هم اصلاح کنند چنین نمادی روند صعودی خواهد داشت. همچنین در گروه دارویی نمادهایی مانند غپینو و غسالم که حدود ۹۰ درد نسبت به قله ای خود اصلاح کرده اند یک چشم انداز صعودی وجود دارد. هرچند این اصلاح پیش از حد این نمادها را می توان به حساب حقوقی های سفته بازشان گذاشت، اما به طور قطع وقتی ارزش سهام آنها به سال ۹۸ رسیده است با این نسبت تورم هم همخوانی ندارد و باید به زودی شاهد بازگشت قیمت ها متناسب با وضعیت شاخص و تورم باشیم.

رشد شاخص نیازمند افزایش حجم معاملات

در حال حاضر شاخص کل بازار در محدوده ای بحرانی قرار داد و این به معنای اهمیت رشد تقاضاست و اگر این اتفاق نیفتاد حتی این احتمال وجود دارد که شاخص کل بازار روندی اصلاحی داشته باشد و بار دیگر به محدوده ای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برسد که این تحلیل تقریبا بدبینانه ترین ممکن است، زیرا قیمت جهانی همه کالاها افزایش یافته است

محدوده ای بحرانی شاخص
در حال حاضر شاخص کل بازار در محدوده ای بحرانی قرار دارد و این به معنای اهمیت رشد تقاضاست و اگر این اتفاق نیفتاد حتی این احتمال وجود دارد که شاخص کل بازار روندی اصلاحی داشته باشد و بار دیگر به محدوده ای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برسد که این تحلیل تقریبا بدبینانه ترین ممکن است، زیرا قیمت جهانی همه کالاها افزایش یافته است و عملا توجیهی برای اصلاح شاخص کل وجود ندارد.

اما ممکن است که دولت بخواهد با سرکوب رشد شاخص کل بازار به نوعی بر ناتوانی خودش در کنترل تورم و ... سرپوش بگذارد، هرچند بسیاری از اقتصاددان ها بارها تاکید کردند که رشد شاخص که بورس هیچ ارتباطی با تورم ندارد ممکن است دلیل رشد شاخص عرضه نمادهای جدید و افزایش عمق بازار باشد، با این حال عده ای همچنان بر کنترل شاخص کل بورس برای مهار تورم تاکید دارند.

از طرف دیگر نمی توان دست های پشت پرده و نوسان گیر بازار را نادیده گرفت که با ترید های روزانه یک نماد را به اوج قیمت می رسانند و فردا همان نماد را صف فروش می کنند، حالا در چنین شرایطی رئیس سازمان بورس بار دیگر بر شفاف سازی وضعیت معاملات بازار تاکید کرده، شعاری که پیش از این و در ابتدای روی کار آمدنش هم بر آن تاکید کرده بود و اگر این موضوع را به فال نیک بگیریم و منتظر باشیم وضعیت بازار به حالت تعادل برگردد باید بر این پیش بینی که شاخص در همین محدوده کف سازی می کند صحه گذاشت.

کد خبر: ۱۴۷٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha