۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
دلایل صف خرید نمادهای برقی چیست؟
ارزیابی تحلیل بازار از وضعیت بازار سرمایه؛

دلایل صف خرید نمادهای برقی چیست؟

نمادهای برقی به دلیل گزارش تغییر نرخ یوتیلیتی ، نزدیک به ۵۰ درصد افزایش درآمد عملیاتی ایجاد کرده که مربوط به افزایش نرخ برق تحویلی به پتروشیمی هاست.

بازار؛ گروه بورس: بازار روز دوشنبه با صف خرید گروه برقی ها همراه شد و این از آنجایی که بیشتر این نمادها با ورود پول هوشمند همراه بودند نشان دهنده  یک رشد شارپ است که مبتنی بر خبر افزایش قیمت برق و ... برای واحدهای پتروشیمی است.

در اطلاعیه ای که یکی از نیروگاه های یوتیلیتی منتشر کرده است قیمت برق تحویلی سال ۱۴۰۰ به واحدهای پتروشیمی بعد از اعمال نرخ های جدید با رشدی ۲۵۰ درصدی همراه شده و این موضوع می تواند حاشیه سود بالاتری را برای شرکت ها به همراه داشته باشد.

در حال حاضر از نظر میزان تولید و فروش نیروگاه های کشور نسبت به آمارهای سال گذشته تغییر چندانی نداشته اند و تنها مابه التفاوت نرخ است که منجر به رشد تقاضا برای خرید سهام این نمادها شده است.

طبق گزارش جدید این افزایش نرخ برق در برق تحویلی به پتروشیمی های گیرنده خدمات هستند و برق ارسالی به شبکه برق که خود دولت خریدار آن است از نظر قیمتی دستخوش تغییر نبوده به همین دلیل می توان گفت این مصوبه جدید افزایش قیمت برق برای یوتیلیتی ها بیشترین حاشیه سود را ایجاد می کند

برای نمونه در گزارشی که نیروگاه یوتیلیتی مبین منتشر کرده نزدیک به ۵۰ درصد افزایش درآمد عملیاتی ایجاد شده مربوط به افزایش نرخ برق است که این افزایش نرخ برق در برق تحویلی به پتروشیمی های گیرنده خدمات هستند و برق ارسالی به شبکه برق که خود دولت خریدار آن است از نظر قیمتی دستخوش تغییر نبوده به همین دلیل می توان گفت این مصوبه ای جدید افزایش قیمت برق برای یوتیلیتی ها بیشترین حاشیه سود را ایجاد می کند و شاید یکی از دلایل صف خرید شدن سایر نیروگاه ها این باشد که دولت هم اکنون مصوبه افزایش قیمت خرید برق از سایر نیروگاه ها برای اتصال به شبکه سراسری را در دستت اجرا دارد که اگر قرار باشد قیمت این برق هم افزایش پیدا کند هزینه برق مصرفی حانوارها هم بالا می رو به همین دلیل دولت تلاش می کند درصد کمی تغییر در برق شبکه ای اعمال کند. بنابراین حاشیه سود تمام شرکت های برقی در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا می کند اما در همه واحدها یکسان نخواهد بد، زیرا هزینه برق تولیدی در نیروگاه های سیکل ترکیبی، حرارتی و ... متفاوت است به همین دلیل در ارزیابی تاثیر افزایش نرخ برق بر عملکرد شرکت ها باید به چگونگی تولید نیروگاه ها هم توجه داشت.

دلایل صف خرید نمادهای برقی چیست؟

مهم ترین اتفاق مثبت برای نروگاه های یوتیلیتی های بورس این است که ضریب افزایش درآمد عملیاتی این شرکت ها نسبت به ضریب افزایش بهای تمام شده بیشتر بوده و این حالت منجر به افزایش حاشیه سود این شرکت ها خواهد شد.

جدول نرخ نامه فروش سرویس های حیاتی عمده درآمد عملیاتی شرکت مبین از محل فروش برق که شامل برق اکتیو، برق راکتیو و برق تحویلی به شبکه سراسری برق می شود حکایت از این دارد که درآمد عملیاتی سال ۱۴۰۰ قبل از اعمال نرخ حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان بوده و درآمد عملیاتی سال ۱۴۰۰ بعد از اعمال نرخ به ۱۱۲۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته که باعث افزایش ۲۹۰ درصدی درآمد عملیاتی است

برای نمونه جدول نرخ نامه فروش سرویس های حیاتی عمده درآمد عملیاتی شرکت مبین از محل فروش برق که شامل برق اکتیو، برق راکتیو و برق تحویلی به شبکه سراسری برق می شود حکایت از این دارد که درآمد عملیاتی سال ۱۴۰۰ قبل از اعمال نرخ حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان بوده و درآمد عملیاتی سال ۱۴۰۰ بعد از اعمال نرخ به ۱۱۲۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته که باعث افزایش ۲۹۰ درصدی درآمد عملیاتی است.

در حال حاضر گروه برقی نسبت به سایر گروه ها در یک سال گذشته اصلاح خوبی داشته اند و هم اکنون از ظرفیت بالایی برای جبران اصلاح چند وقت پیش دارند به همین دلیل این خبر تغییر نرخ می تواند یک رشد شارپی برای نمادهای مستعد این گروه ایجاد کند.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha