۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
بورس همچنان با خودرویی ها می‌تازد
گفتگو با ایمان غفاری فر؛ کارشناس و فعال بازار سرمایه

بورس همچنان با خودرویی ها می‌تازد

انتظار می‌رفت کمی از موج خوش بینی بازار کاسته شود، با این حال با وجود عملکرد مناسب گروه های پتروشیمی و فلزات همچنان سیر صعودی را شاهد هستیم.

سمیه شوریابی؛ بازار: امروز بازار شاهد معاملات پرهیجانی بود. با آن که در ابتدا فشار فروش حاکم بود ولی در ادامه تقاضا شکل گرفت و نشانه هایی از تغییر در روند شاخص کل مشاهده شد.

شپنا و خساپا برنده ی تقاضای امروز
شپنا(پالایش نفت اصفهان) با حضور در نمادهای شاخص ساز و اختصاص دادن بیشترین معاملات به خود، گروه پتروشیمی و نفتی را مجددا در مرکز توجه قرار داد.

اخابر، رمپنا، همراه، خساپا و خودرو از دیگر نماد های شاخص ساز امروز بوده اند.

غفاری فر کارشناس بازار سرمایه در تحلیل بازار امروز گفت: خساپا در کنار دارا بودن بیشترین حجم معاملات، بیشترین حجم سفارش و همچنین بیشترین نقل و انتقالات را از آن خود کرد؛ همین نکته بیانگر این است که نماد خساپا نیز همانند شپنا مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه با در نظر گرفتن درصد تغییرات این دو نماد (شپنا: ۴/۸۸ درصد، خساپا: ۴/۹۶ درصد) به این نکته اشاره کرد که این رصد و توجه نه به دلیل جو صعود و هیجان، بلکه به دلیل توقعات مثبت معامله گران به عملکرد این دو می‌باشد.

از نگاه تکنیکالی، نماد های شاخص ساز رفتاری مشابه با شاخص کل را نشان داده و با توجه به قرار گرفتن شاخص کل بورس در یک کانال صعودی قوی، توقع اصلاح را در سقف کانال مذکور و در عدد یک میلیون و ۶۰۰ را داریم.

دقیقا در این منطقه فرصت مناسبی برای بازنگری به وضعیت عملکردی نماد های مورد معامله و انتظار برای اتمام اصلاح و فرصت ورود مناسب است.

بورس همچنان با خودرویی ها می‌تازد

صنایع برتر امروز
گفتنی است: بازار امروز با برتری صنایع نظیر دارویی، مخابراتی، فراکابی، خودرویی و پالایشی ها به پایان رسید. در گروه زراعت نیز به واسطه حذف ۴۲۰۰، شاهد روز سبزی بودند. دو نماد زکشت و پیزد بیشترین نوسان روزانه را نیز از آن خود کردند.

در کنار رشد نماد های خودرویی، لیزینگ رایان سایپا با صف کردن معامله گران خود جو هیجانی بازار را از آن خود کرد.

غفاری فر با توجه به این که بازار در شرایطی است که مجددا اعتماد و اعتبار به برخی از نمادها درحال بازگشت است، افزود: ترس موجود در بازار و عملکرد معامله گران را باید در نظر گرفت و از تلاش برای ورود به نماد های اشباع و نگرانی از دست دادن سود، کاملا خودداری شود.

برخلاف روز های پایانی سال ۱۴۰۰ که نماد های حاشیه از توجه به دور مانده بودند، امروز شاهد بازگشت این نماد ها به رنگ سبز و تلاش برای خودنمایی بودیم. تولیدات پمپ و تایر و همینطور محصولات غذایی و قند وشکر جزو این موارد هستند.

سخن آخر
غفاری فر در ادامه بیان کرد: بازار سهام ایران، مشابه تمامی بازار های مالی دارای ریسک بوده و همواره پس از حرکتی قابل توجه در جهت خاصی، شاهد اصلاح و شناسایی سود توسط برخی از معامله گران عمده هستیم، در نتیجه برای جلوگیری از قرار گرفتن در اصلاح بازار و یا از دست دادن سود حاصل از عدم خروج به موقع و همینطور عدم انتخاب صحیح زمان ورود به نماد مورد انتظار، همواره از تحلیل تکنیکال استفاده نمایید. هرگز هیج حرکتی خواه مثبت و خواه منفی برای همیشه ادامه دار نخواهد بود.

کد خبر: ۱۴۳٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha