۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
سیگنال وزیر برای گروه دارویی موثر بود| صف سنگین دارویی ها تا چه زمانی ادامه می یابد؟
بازار گزارش می دهد؛

سیگنال وزیر برای گروه دارویی موثر بود| صف سنگین دارویی ها تا چه زمانی ادامه می یابد؟

 گروه دارویی تنها صنعتی بود که در نخستین روزهای معاملاتی نوروز تمام نمادهای آن با اقتدار به صف خرید رسیدند و این مساله تحت تاثیر سیگنال وزیر بهداشت درباره حذف ارز دارو در سال جاری بود.

بازار؛ گروه بورس: تقریبا شش ماهی هست که دولتمردان و مجلس در جدال بر سر حذف ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی همچون دارو هستند و غریب به اتفاق اعلام کرده بودند که ارز دولتی دارو و گندم حذف نمی شود، اما برای سایر کالاهای اساسی با قیمت مشروطیت حذف خواهد شد، اما در اتفاقی غیر منتظره وزیر بهداشت در ابتدای سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که ارز ترجیحی برای دارو هم در سال جاری حذف می شود و قرار است این ارز به مصرف کننده اختصاص پیدا کند و همین مساله باعث شد تا گروه دارویی در روزهای نخست معاملاتی در فروردین ۱۴۰۱ به صف خرید بشینند.

این مساله در شرایط کنونی این تئوری را به وجود آورده که قیمت داروها با حذف ارز ترجیحی بالا می رود، به همین دلیل برخی با این استدلال که درآمد شرکت های دارویی افزایش می یابد به صف خرید نمادهای دارویی نشسته اند. یک کارشناس اقتصادی درباره اثر حذف ارز ترجیحی بر شرکت هایی که عرضه کننده کالاهای اساسی و ... هستند، گفت: به طور قطع وقتی ارز دولتی حذف شود قیمت کالاهای اساسی به نسبت اثر ارز ترجیحی به قیمت تمام شده آنها گران می شوند و همین مساله در تغییر سود شرکت ها اثر می گذارد اما اینکه آیا این سودسازی واقعی است یا خیر کاملا متفاوت است.

بسیاری از شرکت هایی که از ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه برای تولید محصول خود استفاده کرده اند با حذف ارز ترجیحی با گرانی قیمت تمام شده مواجه می شوند و این مساله به معنای کاهش حاشیه ای سود است زیرا دولت روی کنترل قیمت محصولات دارویی و ... که جزو کالاهای اساسی هستند حساس هست اما دولت با حمایت از شرکت ها شرایط را متعادل خواهد کرد

علیرضا سادات افزود: بسیاری از شرکت هایی که از ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه برای تولید محصول خود استفاده کرده اند با حذف ارز ترجیحی با گرانی قیمت تمام شده مواجه می شوند و این مساله به معنای کاهش حاشیه ای سود است زیرا دولت روی کنترل قیمت محصولات دارویی و ... که جزو کالاهای اساسی هستند حساس هست به همین دلیل این فرضیه درست نیست که بعد از حذف ارز ترجیحی تولیدکننده ها به هر قیمتی که بخواهند می توانند کالاهای خود را عرضه کنند، بنابراین باید درباره اثر حذف ارز ترجیحی بر وضعیت سودسازی شرکت ها به نوع فعالیت آنها توجه کرد.

سادات با تاکید بر اینکه دولت بعد از حذف ارز ترجیحی برای تولیدکننده ها و مصرف کننده ها سازوکاری جبرانی تعیین کرده است و این موضوع هم می تواند در روند ارزش گذاری سهام هم تاثیر گذار باشد، اظهار کرد: وقتی دولت ارز ترجیحی را حذف کند و در قبال آن از تولیدکننده ها برای حرکت در مسیر تامین نیاز داخلی حرکت کنند به طور قطع این مساله روی افزایش حاشیه سود شرکت ها هم تاثیر می گذارد زیرا می توانند به حاشیه سود بیشتری برسند اما وقتی که پس از حذف ارز ترجیحی تنها هزینه ای جبرانی را به مصرف کننده ها بدهد عملا تاثیری در روند معاملاتی سهام ندارد.

وقتی قیمت تمام شده یک کالا با نرخ ارز آزاد محاسبه شود بر روی درآمد شرکت ها تاثیر دارد و از آنجایی که برخی از شرکت های در انبار خود کالاهایی دارد، به محض آزادسازی قیمت ارز تفاوت قیمت ارز برای این کالاها به نوعی سود محاسبه خواهد شد به همین دلیل سهامداران هم برای خرید نمادها این مساله را مد نظر قرار می دهند

زمان اجرای حذف ارز مشخص نیست
البته نباید نادیده گرفت که موضوع حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ هرچند جدی هست اما زمان اجرای دقیق آن به طور کامل مشخص نشده است، همانطوری که بعد از اظهار نظر وزیر بهداشت درباره حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۱ وزیر جهاد کشاورزی هم اعلام کردند که دولت هنوز ابلاغیه ای درباره حذف ارز ترجیحی ابلاغ نکرده است، از این رو به نظر می رسد که این مساله کاملا مشروط به شرایط اقتصادی کشور است و شاید اگر برجام اجرایی شود و دولت اطمینان بیشتری نسبت به منابع درآمدی خود داشته باشد نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کند اما اگر همچنان وضعیت کسری بودجه و تورم بر اقشار مختلف جامعه فشار وارد کند ارز ترجیحی با کمی تغییر در نرخ و ... تخصیص پیدا کند، حالا باید دید در آینده دولت چه سیاست هایی را ابلاغ می کند.

یک کارشناس بورس در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه قطعا سهامداران نسبت به موضوع حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی حساس هستند، گفت: وقتی قیمت تمام شده یک کالا با نرخ ارز آزاد محاسبه شود بر روی درآمد شرکت ها تاثیر دارد و از آنجایی که برخی از شرکت های در انبار خود کالاهایی دارد، به محض آزادسازی قیمت ارز تفاوت قیمت ارز برای این کالاها به نوعی سود محاسبه خواهد شد به همین دلیل سهامداران هم برای خرید نمادها این مساله را مد نظر قرار می دهند.

در حال حاضر برخی از نمادها اصلاح زیادی داشته اند به همین دلیل صف خرید این نماد پس از یک خبر مثبت حکایت از این دارد که سهامداران عمده منتظر یک خبر برای آغاز رشد نماد بوده اند و در ادامه هم کاهش اثر روانی خبر منجر به توقف ادامه رشد این نمادها نمی شود

رضا روحی با بیان اینکه البته آزادسازی قیمت ارز روی وضعیت عرضه و تقاضاها هم تاثیر می گذارد، اظهار کرد: همه شرکت های دارویی داروی پزشکی تولید نمی کنند و برخی از آنها مکمل ها و کالاهای بهداشتی تولید می کنند، از این رو تغییر نرخ ارز می تواند روی درآمد این شرکت ها تاثیر منفی بگذارد زیرا به طور قطع با افزایش قیمت برخی مکمل ها و لوازم بهداشتی و ... تقاضا برای خرید این محصولات کاهش پیدا می کند. از این رو سرمایه گذاران برای خرید سهام باید به نمادها هم توجه کنند تا از این طریق مطموئن شوند تغییر نرخ ارز می تواند در افزایش درآمد شرکت ها بدون کاهش حاشیه سود تاثیر گذار باشد.

او تصریح کرد: در حال حاضر برخی از نمادها اصلاح زیادی داشته اند به همین دلیل صف خرید این نماد پس از یک خبر مثبت حکایت از این دارد که سهامداران عمده منتظر یک خبر برای آغاز رشد نماد بوده اند و در ادامه هم کاهش اثر روانی خبر منجر به توقف ادامه رشد این نمادها نمی شود اما برخی از این نماد در نتیجه یک خبر موثر در بازار چند روز نوسان می گیرند و بعد از آن دوباره وارد معاملات متعادل می شوند به همین دلیل نمی تواند واکنش همه نمادها به یک خبر مثبت را یکسان فرض کرد.

کد خبر: ۱۴۲٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha