۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
دلایل رشد نمادهای بزرگ پتروشیمی در ۶ فروردین
قیمت دلار و نفت دو سیگنال بازار سرمایه شد

دلایل رشد نمادهای بزرگ پتروشیمی در ۶ فروردین

گروه پتروشیمی در ابتدای روز ۶ فروردین ماه با افزایش عرضه همراه بودند، اما در پایان بسیاری از نمادهای این گروه به صف خرید رسیدند که دلایل آن در این گزارش بررسی شده است.

بازار؛ گروه بورس: در نخستین معاملات بورس در ششم فروردین ماه علی رغم اینکه پیش بینی می شد که معاملات تحت تاثیر مذاکرات برجام و تعطیلات نوروز کم رمق باشد اما اینگونه نبود و گروه هایی مانند پالایشی ها، فلزات و پتروشیمی ها بیشترین تقاضا ها را ثبت کردند و یکی از دلایل این موضوع افزایش قیمت دلار در سنا از کانال ۲۴ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان بود و چشم انداز صعودی را برای شرکت های صادرات محور ترسیم کرده و از طرف دیگر افزایش قیمت نفت و برخی محصولات پتروشیمی ها در بازار جهانی زمینه این رشد قیمت را رقم زده است.

قیمت اتیلن در بازار جهانی نسبت به آخر فروردین ماه ۳۴ دلار و قیمت نفتا ۱۷ دلار و اوره ۱۶ دلار رشد داشته است و همین مساله باعث شده تا بار دیگر نمادهای اوره ای و اتیلن ساز و ... با رشد قیمت همراه شود

در حال حاضر قیمت اتیلن در بازار جهانی نسبت به آخر فروردین ماه ۳۴ دلار و قیمت نفتا ۱۷ دلار و اوره ۱۶ دلار رشد داشته است و همین مساله باعث شده تا بار دیگر نمادهای اوره ای و اتیلن ساز و ... با رشد قیمت همراه شود و نمادهای تولیدکننده ای پلی اتیلن به دلیل اینکه با کاهش قیمت و افزایش هزینه ناشی از بالا رفتن قیمت اتان مواجه بوده اند با افزایش عرضه در بازار سهام مواجه شوند. برخی از دیگر تولیدکنندگان مواد پلی اتیلن کشور شامل پتروشیمی تبریز، پتروشیمی اراک، پتروشیمی مهر، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی مارون، پتروشیمی جم، پتروشیمی شازند، پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی آبادان هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام است که مانع بزرگ بر سر راه ورود کالاهای صنعتی و پتروشیمی به بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا برداشته شده و ۱۴۰۱، سال رونق این بازار در بورس کالا خواهد بود

سیاست گذاری ها به نفع پتروشیمی ها
همچنین باید توجه داشت که نمایندگان مجلس دوم اسفند ماه سال گذشته، با معافیت مالیات بر ارزش افزوده بازار گواهی سپرده‌های کالایی و انتقال مالیات به گیرنده نهایی کالا، موافقت کردند و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره اعلام است که «مانع بزرگ بر سر راه ورود کالاهای صنعتی و پتروشیمی به بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا برداشته شده و ۱۴۰۱، سال رونق این بازار در بورس کالا خواهد بود.» این مساله بک سیگنال مثبت به بازار گروه پتروشیمی ها بوده از طرف دیگر قیمت برخی محصولات پتروشیمی به شدت افزایشی بوده به همین دلیل تقاضا برای خرید نمادهای اوره ساز و اتلینی خوب بوده و احتمالا در آینده سودسازی قابل قبولی داشتند.

طبق پیش‌بینی‌های سازمان جهانی غذا، با رشد جمعیت رشد تقاضا برای مواد غذایی بیشتر می شود و این به معنای افزایش توججه به مقوله کشاورزی و خرید اوره خواهد بود. اوره سهم ۵۰ درصدی از کودهای مصرفی در مصارف کشاورزی را دارد

از طرف دیگر طبق پیش‌بینی‌های سازمان جهانی غذا، با رشد جمعیت رشد تقاضا برای مواد غذایی بیشتر می شود و این به معنای افزایش توججه به مقوله کشاورزی و خرید اوره خواهد بود. اوره سهم ۵۰ درصدی از کودهای مصرفی در مصارف کشاورزی را دارد. در زمان کشت محصولات با توجه به افزایش تقاضا برای اوره، قیمت اوره هم روند صعودی خواهد داشت. نمادهای تولید کننده اوره در کشور شامل پتروشیمی شیراز ، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی خراسان ، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی خارک هستند.

در شرایط کنونی آریا ساسول، امیرکبیر، مارون، جم، مروارید، شازند، تبریز و بندر امام نمادهای تولیدکننده ای اتیلن در ایران هستند و افزایش قیمت محصولات تولیدی این شرکت ها زمینه رشد تقاضا برای سهام انها را هم فراهم خواهد کرد البته نباید فراموش کرد که برخی از این نمادها همزمان تولیدکننده پلی اتیلن هم هستند که با کاهش قیمت و افزایش هزینه تولید مواجه شده است و این موضوع می تواند رشد قیمت سایر محصولات انها را خنثی کند.

افزایش تولید اتان در فازهای موجود و بهره برداری از پالایشگاه‌های جدید گاز همچون بیدبلند خلیج فارس و طرح اتان ریکاوری پارس جنوبی باعث شده محدودیتی در تامین خوراک اتان طرح های تولید اتیلن صنعت پتروشیمی نداشته باشیم و این موضوع می تواند چشم انداز رشد تولید را برای برخی شرکت ها رقم بزند.

کد خبر: ۱۴۲٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha