۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
سیگنال مثبت بازار جهانی به نمادهای نفتی|  سقف ریالی نرخ گاز ناجی پتروشیمی ها شد
تحلیل بازار گزارش می دهد؛

سیگنال مثبت بازار جهانی به نمادهای نفتی| سقف ریالی نرخ گاز ناجی پتروشیمی ها شد

ادامه افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باعث افزایش کرک اسپرد نمادهای پالایشی در گزارش های ۱۲ ماهه آنها می شود و همین چشم انداز صف خرید سنگینی را برای آن به وجود آورده است.

بازار؛ گروه بورس: در ساعت ابتدای امروز با افزایش ۱۱ درصدی قیمت نفت برند و رسیدن آن به محدوده ۱۳۰ دلار باعث شد که گروه پالایشی و ختی پتروشیمی ها با تقاضای بالایی روبرو شوند که نشان دهنده ورود پول هوشمند به این دو گروه بود و در برخی نمادهای پالایشی قدرت خریدار ۳ برابر قدرت فروشنده ها بود و این مساله می تواند حکایت از نوسان رو به بالای چند روزه داشته باشد، هرچند قیمت نفت برنت بعد از چند ساعت افتی ۳ دلاری داشت و این مساله هم تحت تاثیر نوسانی شدن بازار است.

قبلا از جنگ اوکراین هم بازگشت تقاضا برای بازار جهانی داشتیم که در نتیجه بازگشایی کسب و کارها و ... به دلیل اثر گذاری واکسن و کاهش مرگ و میر کرنایی بود، در حال حاضر کشور روسیه و اکراین نقش مهمی در تامین برخی فلزات همچون سرب و روی و آلومینیوم و ... اروپا دارند و روی قیمت ها تاثیر گذاشته اند

یک کارشناس بورس با اشاره به اینکه قبلا از جنگ اوکراین هم بازگشت تقاضا برای بازار جهانی داشتیم که در نتیجه بازگشایی کسب و کارها و ... به دلیل اثر گذاری واکسن و کاهش مرگ و میر کرونایی بود، گفت: این رشد تقاضا در بازار جهانی پس از آن بود که در دو سال گذشته بسیاری از کشورهایی که تامین کننده کالا بودند در نتیجه کرونا و تغییر وضعیت حمل و نقل و افزایش هزینه های این بخش و ... با اخلال در عرضه و تقاضا مواجه شدند و از طرف دیگر کاهش تولیدکننده های مواد اولیه منجر به کاهش تولید نهایی کالاها شده بود و حتی اعمال وضعیت قرنطینه ها و ... باعث شد قیمت کالاها بالا برود، زیرا محدودیت ها منجر به قرنطینه کالا در کشتی و ... می شد و تقاضا بسی پاسخ می ماند.

احمد جانجان با بیان اینکه در حال حاضر کشور روسیه و اکراین نقش مهمی در تامین برخی فلزات همچون سرب و روی و آلومینیوم و ... اروپا دارند، تصریح کرد: به طور قطع اروپا به محصولات این کشور وابسته هستند و حتی این کشورها نمی توانند ذخایر کامودیتی های خود را مانند قبل از جنگ عرضه کنند، برای نمونه روسیه ۴۸ درصد گاز و ۵۳ درصد نفت اروپا را تامین کنند و ادامه تحریم ها منجر می شود این قاره سوخت خود را از کشورهای دیگر تامین کند و این تغییر بازار هدف منجر می شود تقاضا بیش از عرضه شود و قیمت ها بالا برود.

اگر از همین الان آاتش بسته داده شود بازهم اخلال در زنجیره ای تامین باقی بماند بسیاری از کشورها که کالاهای خود را از اینها تامین کرده اند این احتمال را بدهند که دوباره تنش آغاز شود بازار خرید خود را تغییر می دهند تا از نوسانات در امان بمانند

او با تاکید بر اینکه حتی اگر از همین الان آتش بست داده شود بازهم اخلال در زنجیره ای تامین باقی بماند، گفت: با توجه به اینکه تنش بین روسیه و اوکراین با آتش بس تمام نمی شود بسیاری از کشورها که کالاهای خود را از اینها تامین کرده اند این احتمال را بدهند که دوباره تنش آغاز شود بازار خرید خود را تغییر می دهند تا از نوسانات در امان بمانند به همین دلیل تغییر بازارهای معاملاتی شوک قیمتی به وجود می آورد.

این کارشناس بورس درباره روند بورس در چند وقت احیر گفت: دست اندازی های دولت و مجلس و اتفاقاتی که در کمیسیون تلفیق بودجه برای نرخ خوراک پتروشیمی ها و ... به وحود آمد باعث شد که بازار سرمایه کاهش ارزش پیدا کند. در واقع از سال ۹۴ اصرار داشتیم که نرخ هاب اروپایی برای تعیین قیمت گذاری نرخ پتروشیمی و گاز مرجع شود و بارها اعلام کردیم که تنش بین روسیه و اوکراین سیاسی است و قبلا از این جنگ گفتیم فشار سیاسی آمریکا و اروپا برای پروژه نوردستریم منجر به افزایش قیمت گاز می شود، از این رو نباید برای تعیین گاز از هاب اروپایی استفاده کنیم که مصرف کننده هستند، در حالی که ما با قطر ذخایر مشترک داریم و نرخ گاز برای آنها ۱۳ سنت بوده است.

جانجان افزود: سقف ریالی گاز برای پتروشیمی منجر شده بازار گروه پتروشیمی در مقطع کنونی خیلی وارد بحران نشود، زیرا نرخ گاز در مقطع کنونی به صورت دلاری بالا می رود.

با در نظر گرفتن اینکه کرک اسپرد پالایشی ها در زمستان بهبود یافته، این ادامه افزایش قیمت باعث می شود این نمادها در گزارش های ۱۲ ماهه با سودسازی بالایی همراه شوند و رشد تقاضا هم به این واسطه است

کرک اسپرد پالایشی ها مثبت است

همچنین یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در روزهای اخیر در نتیجه افزایش قیمت نفت تقاضا برای نمادهای پالایشی و ... بالا رفته است، گفت: به طور قطع با در نظر گرفتن اینکه کرک اسپرد پالایشی ها در زمستان بهبود یافته، این ادامه افزایش قیمت باعث می شود این نمادها در گزارش های ۱۲ ماهه با سودسازی بالایی همراه شوند و رشد تقاضا هم به این واسطه است.

علیرضا سادات درباره اینکه صف خریدی که برای نمادهای پتروشیمی شکل گرفته است چقدر می تواند ادامه دار باشد، اظهار کرد: به طور قطع در وضعیت کنونی که قیمت گاز رو به بالاست قیمت تمام شده ای محصولات تولیدی پتروشمی ها هم بالا می رود به همین دلیل گران شدن قیمت کالاهای انها در بازار تا حدودی هزینه تمام شده را جبران می کند، اما اینکه چقدر به سودسازی آنها کمک می کند به عواملی همچون تقاضا بستگی دارد و در صورتی که فضای بازار جهانی به سمتی برود که این فرض به وجود بیاید که قیمت کالاهای این بخش در آینده نه چندان دور بازهم گرانتر می شود احتمالا در شرایط کنونی با تقاضای بالاتری روبرو شود.

برای چشم انداز بازار باید همه جوانب را در نظر گرفت، برای نمونه باید توجه داشت که در شرایط کنونی آیا مشتقات نفتی هم به اندازه نفت تقاضا خواهند داشت و اگر قیمت بازار را به سمت عرضه مازاد تقاضا سوق بدهد بازهم قیمت مشتقات افزایش خواهد یافت یا خیر؟

او ادامه دارد: برای چشم انداز بازار باید همه جوانب را در نظر گرفت، برای نمونه باید توجه داشت که در شرایط کنونی آیا مشتقات نفتی هم به اندازه نفت تقاضا خواهند داشت و اگر قیمت بازار را به سمت عرضه مازاد تقاضا سوق بدهد بازهم قیمت مشتقات افزایش خواهد یافت یا خیر؟ و کرک اسپرد پتروشیمی ها رشد زیاد یا رشد اندکی خواهد داشت؟

سادات با نگاهی به وضعیت پتروشیمی های ایران اظهار کرد: در شرایط کنونی سقف ۵ هزار تومانی برای نرخ گاز در بودجه گذاشته شده که به نوعی پاک کردن صورت مسئله است و این موضوع پایداری سود را به وجود نمی آورد زیرا با توجه به افزایش کنونی قیمت گاز احتمالا نرخ گاز روی سقف ۵ هزار تومان باقی می ماند هرچند به سمت تابستان می رویم که تقاضا برای گاز کاهش پیدا می کند.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha