۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
تغییر رویکرد چین از سرمایه گذاری در کشورهای دیگر به سمت توسعه تجارت
بازار گزارش می دهد؛

تغییر رویکرد چین از سرمایه گذاری در کشورهای دیگر به سمت توسعه تجارت

چین اخیرا به یکی از شرکای تجاری بزرگ افریقا تبدیل شده است. این کشور در نظر دارد به جای سرمایه گذاری در افریقا، حجم تجارتش با این منطقه را افزایش دهد.

بازار؛گروه بین الملل: با وجود تمامی چالشهایی که اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۱ باانها دست و پنجه نرم می کرد و اختلالاتی که در زنجیره عرضه کالا وجود داشت، تجارت بین چین و کشورهای افریقایی در این سال رکورد تازه ای را ثبت کرد.

دلیل رشد حجم تجارت چین و افریقا را می توان تغییر سیاست چین دانست. این کشور که پیش از این سرمایه گذاری دولتی را به عنوان محور رشد اقتصادی در دستور کار خود قرار داده بود حال توسعه تجارت را به عنوان کلید رشد اقتصادی خود در نظر گرفته است و به همین دلیل سیاستهایی برای توسعه تجارت با کشورهای مختلف در پیش گرفته است.

طبق گزارش گمرک چین در سال ۲۰۲۱ ارزش تجارت چین و افریقا به ۲۵۴ میلیارد دلار رسید که ۳۵ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرد و در برنامه های دولتی برای سال ۲۰۲۲ هم سیاستهایی برای افزایش ۲۹ درصدی حجم و ارزش تجارت به افریقا وضع شده است.

چین متعهد شده است ظرف سه سال آینده ۳۰۰ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی افریقا را وارد کشور خود بکند. افریقا در تولید پنبه و قهوه سابقه ای طولانی دارد و چین در نظر دارد با استفاده از این فرصت، بخش زیادی از محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را از قاره افریقا تامین کند.

سایت اویل پرایس در این مورد نوشت: پیش از این حجم زیادی از محصولات کشاورزی مصرفی در چین از کشور امریکا تامین می شد ولی بعد از مشکلاتی که در دولت ترامپ ایجاد شد و تداوم وضع تعرفه های تجاری در دولت جدید امریکا، چین اعلام کرد برای تامین نیازهای خود به بازارهای دیگر روی خواهد آورد.

در ادامه این مطلب آمده است: حال افریقا به یکی از بازارهای مهم برای تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز چین تبدیل شده است. افریقا توان تولید بالایی دارد و زیر ساختهای کشاورزی در این کشور توان رشد دارند که در صورت ورود سرمایه و تکنولوژی های مرتبط کشاورزی می تواند به یکی از مهمترین مراکز تولید محصولات کشاورزی در دنیا تبدیل شود.این فرصت در صورتی ایجاد می شود که همکاری چین و افریقا در زمینه تجارت محصولات کشاورزی ادامه پیدا کند.

در سالهای اخیر چین سرمایه گذاریهای زیادی برای توسعه افریقا انجام داده بود. به عنوان مثال بانک صادرات و واردات چین ۲۰ میلیارد دلار در پروژه های زیر ساختی این کشور سرمایه گذاری کرده بود که بالاترین سرمایه گذاری خارجی انجام شده در افریقا است.

دیگر سرمایه گذاران بزرگ خارجی در افریقا را می توان بانک توسعه افریقا و بانک توسعه چین دانست که به ترتیب ۴.۵ میلیارد دلار و ۲.۹ میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کردند.

در این شرایط تصمیم چین به توقف سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی افریقا به یک معضل بزرگ برای این منطقه تبدیل شده است و می تواند چالشهای اقتصادی زیادی را برای این منطقه به همراه بیاورد.

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک توسعه افریقا، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی قاره افریقا سالانه ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلیارد دلار است ولی به طور متوسط طی شش سال اخیر سالانه بین ۳۰ تا ۷۰ میلیارد دلاردر این منطقه سرمایه گذاری شده است. تداوم این وضعیت می تواند چالشهای زیادی را برای اقتصاد کشورهای افریقایی به همراه بیاورد و فاصله اقتصادی این منطقه را دیگر کشورهای دنیا بیشتر کند.

از طرف دیگر تغییر رویکرد چین به سمت تجارت به جای سرمایه گذاری در افریقا می تواند در دیگر کشورهای دنیا هم دیده شود. این تغییر رویکرد توسط کشوری که سهم زیادی در تجارت خارجی دنیا دارد مساله ای بسیار مهم است زیرا سهم زیادی از پروژه های اقتصادی و صنعتی در دنیا با حمایت اقتصادی چین در کشورهای در حال توسعه اجرا می شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha