۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
نوسانات بورس تابع تغییرات قیمت ارز نیست
کف قیمت دلار در ایران چقدر است؟

نوسانات بورس تابع تغییرات قیمت ارز نیست

  بازار حواله سامانه نیما سهم ۹۵ درصدی در تامین ارز دارد، به همین دلیل اگر بورس تحت تاثیر رشد یا افت نرخ ارز بازار آزاد نوسان پیدا کند مقطعی و رانتی است و نباید ملاک معاملات قرار گیرد.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل روز سه شنبه با رشد اندکی همچنان در محدوده یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان باقی مانده است که نزدیک به حمایت یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی قرار دارد، اما هنوز معاملات پر حجم برای آغاز روند صعودی را تجربه نکرده که تحت تاثیر ابهام در مذاکرات و نوسانات مقطعی ارز هست، هرچند نرخ ارزی که مبنای محاسبات فروش و سود شرکت های بزرگ صادراتی نرخ ارز بازار حواله است نه نرخ ارز در بازار نقدی، به همین دلیل نوسان هزار تومانی بازار آزاد در وضعیت معاملات بورس نباید تاثیری داشته باشد.

البته رشد اندک شاخص کل بورس در روز سه شنبه بیشتر از اینکه تحت تاثیر برگشت نرخ ارز به کانال ۲۸ هزار تومانی نرخ آزاد باشد ناشی از فضای روانی بازار است و به نوعی سیگنالی برای نزدیک شدن به توافقات برجامی است، زیرا وقتی تقاضای دلار در بازار آزاد بیشتر می شود می تواند سیگنالی برای تاخیر در توافق برجام باشد و از آنجایی که خبرهای رانتی در این زمینه همیشه در اختیار افراد و گروه های خاص هست به همین دلیل قبلا از اینکه اثر آن بر تمام بازار نمایان شود عده ای اقدام به خرید دلار و ... می کنند تا براساس نوسان موقت درآمدزایی کنند و همین نوسان موقت در بورس هم استفاده می شود.

بازار نقد یا نرخ بازار آزاد که همان نرخ مندرج در تابلوی صرافی های داخل شهر هست تنها حدود ۵ درصد از معاملات ارزی کشور را شامل می شود و نرخ بازار حواله که بستر معاملاتی آن سامانه نیما هست، بنابراین نوسانات بورس متاثر از بازار ارز نیست

از طرف دیگر باید توجه داشت که بازار نقد یا نرخ بازار آزاد که همان نرخ مندرج در تابلوی صرافی های داخل شهر هست تنها حدود ۵ درصد از معاملات ارزی کشور را شامل می شود و نرخ بازار حواله که بستر معاملاتی آن سامانه نیما هست محل فروش ارزهای شرکت های بزرگ صادراتی بوده که در روزهای اخیر با توجه به سیاست وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در راستای حذف رانت موجود در اختلاف بین نرخ سنا و نیما در حال افزایش است و سهم ۹۵ درصدی در تامین ارز دارد، به همین دلیل اگر بورس تحت تاثیر رشد یا افت نرخ ارز بازار آزاد نوسان پیدا می کند مقطعی و رانتی است.

از طرف دیگر وضعیت تکنیکال دلار نشان می دهد که در محدوده ۲۷ هزار تومان از حمایت قوی برخوردار است و در روزهای اخیر هم دلار با برگشت به کانال ۲۸ هزار تومان نشان داد که نوساناتش مقطعی است به همین دلیل نباید مبنای معاملات بورس قرار بگیرد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه در شرایطی که دلار در تابستان امسال از کانال ۲۶ هزار تومان وارد کانال ۲۹ هزار و ۳۰ هزار تومان رشد بورس روندی نزولی داشت. بنابراین نوسانات اخیر بورس را نمی توان به وضعیت بازار ارز نسبت داد و از طرف دیگر قیمت ارزی که در حال حاضر نمادها با آن معامله می شوند بسیار پایین تر از نرخ دلار سامانه نیما هست.

نوسانات بورس تابع تغییرات قیمت ارز نیست

با توجه به اینکه قیمت ارز در سامانه نیما در محدوده ۲۶۷۰۰ تومان در نوسان است و در بازار آزاد با نرخ ۲۸ هزار تومان نوسان می دهد، به نظر می رسد که کف قیمت دلار بعد از توافقات برجام هم در محدوده ۲۶ هزار تومان خواهد بود، به همین دلیل نسبت دادن نوسات بورس به بازار دلار غیر منطقی است و سهامداران نباید تحت تاثیر بازار ارز معامله کنند، زیرا با توجه به اینکه توافقات برجام هم پیش روست ممکن است به زودی نوسانات ارزی بیشتر هم اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۱۲۸٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha