۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
نقش ویژه مالیات در اقتصاد کشور
یادداشت؛

نقش ویژه مالیات در اقتصاد کشور

تبریز- «نقش مالیات، امروزه در اقتصاد کشور پر رنگ تر از همیشه شده است» این جمله بخشی از یادداشت محسن اسماعیل زاده کارشناس اقتصادی برای رسانه بازار است.

محسن اسماعیل زاده؛ بازار: فرهنگ سازی مالیاتی با ایجاد اعتماد عمومی ضروری است. تاثیر مالیات در اقتصاد کشور طی دهه های اخیر به قدری زیاد شده که سیاست های ترسیمی دولت بر روی آن شکل گرفته و نگاه ها به سازمان امور مالیاتی از جنبه تامین درآمدهای مالیاتی به تاثیر گذاری در اقتصاد تغییر یافته است.

از طرف دیگر، تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) طی سالیان اخیر بر حوزه اقتصاد با محورهایی همچون جهاد اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، حمایت از کالای ایرانی و جهش تولید و همچنین تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها، گویای این واقعیت است که اقتصاد متکی بر نفت به واسطه تحریم و سایر مسائل آسیب پذیر شده، نفت نیز سرمایه ملی و حق عمومی است و نسل های آتی هم بایستی از آن برخوردار شوند.

ضمن اینکه منابع زیرزمینی با استفاده های بی رویه، روزی به پایان می رسند. لذا نقش مالیات، امروزه در اقتصاد کشور پر رنگ تر از همیشه شده است.

اقناع افکار عمومی برای همکاری با سازمان امور مالیاتی و مشارکت در پرداخت مالیات نیازمند ترویج فرهنگ مالیاتی و ایجاد اعتماد عمومی می باشد و اهمیت فرهنگ سازی در این خصوص بسیار حیاتی است

از این رو اقناع افکار عمومی برای همکاری با سازمان امور مالیاتی و مشارکت در پرداخت مالیات نیازمند ترویج فرهنگ مالیاتی و ایجاد اعتماد عمومی می باشد و اهمیت فرهنگ سازی در این خصوص بسیار حیاتی است.

نقش ویژه مالیات در اقتصاد کشور

ضمناً استفاده از ابزارهای نوین اطلاع رسانی برای فرهنگ سازی در جهت ایجاد اعتماد در مودیان و به تبع آن اقناع جامعه، فرصت مغتنمی است که موجب خواهد شد تصویر خوبی از مالیات در ذهن مردم حک گردد.

بنابراین سازمان امور مالیاتی با فرهنگ سازی مطلوب می تواند مودیان را در زمینه پرداخت داوطلبانه مالیات به این باور برساند که مالیات پرداختی آنان صرفاً در جهت توسعه و رفاه اجتماعی خودشان هزینه می شود.

پذیرش نظام مالیاتی از طرف مودیان عامل مهمی در جهت موفقیت سیستم مالیاتی به حساب می آید

نباید فراموش کرد که پذیرش نظام مالیاتی از طرف مودیان عامل مهمی در جهت موفقیت سیستم مالیاتی به حساب می آید. اگر افراد جامعه نگرش مثبتی در خصوص پرداخت مالیات نداشته باشند، زنگ خطری برای توسعه و پیشرفت جامعه خواهد بود.

سخن آخر اینکه، ایجاد ذهنیت مثبت مبتنی بر کارآمدی، اثربخشی و پایداری مالیات در اقتصاد، برای مودیان مالیاتی و همچنین عموم مردم باید بیش از پیش بیان شود تا آینده ای روشن و اقتصاد بدون اتکا به منابع نفتی و متکی بر درآمد پاک و پایدار مالیاتی میسر گردد.

کد خبر: ۱۲۲٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha