۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
دلایل نوسان بدون رشد معاملات بورس؛ شاخص کل اسیر حقیقی های فراری است
سقف رشد شاخص کل در سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟

دلایل نوسان بدون رشد معاملات بورس؛ شاخص کل اسیر حقیقی های فراری است

کامران ندری گفت: با توجه به اینکه سهامداران خرد به دلیل بی اعتمادی به بازار با کوچکترین رشد شاخص، سهام خود را می فروشند بازار نوسانی و بدون رشد تا پایان سال می ماند.

بازار؛ گروه بورس: همه سهامداران می دانند که شاخص کل با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد و اصلاحی که نسبت به سقف تاریخی خود انجام داده در کف قیمت قرار دارد، با این حال شاخص کل در نوسان هست و برخی نمادها یا گروه ها هم با اصلاحات عمیقی همراه شده اند، از این رو برای آگاهی از جزئیات روند آتی معاملات بورس و دلایل این نوسان بدون رشد بورس با کامران ندری اقتصاددان گفتگو کردیم و او تاکید کرد که بازار احتمالا تا پایان سال به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می رسد، اما این مساله تحت تاثیر فضای روانی منفی حاکم بر بازار است، زیرا منجر شده تا سهامداران با کمترین رشد شاخص، سهام خود را بفروشند  و به عبارتی مانع از ادامه رشد شاخص می شوند.

این اقتصاددان در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه ابتدا باید بی ثباتی بازار سهام را تحلیل کنیم، گفت: در حال حاضر دو تعریف وجود دارد؛ نخست اینکه شرکت های بورسی با ورشکستی مواجه نشود یا اثر ورشکستی آنها به سایر بنگاه های اقتصادی منتقل نشود و ورشکستگی های سیستمی نداشته باشند می توانی ادعا کنیم که بازارهای مالی در کشور با ثبات هستند و شرکت های ورشکسته فعلا نداریم به همین دلیل از این منظر بی ثباتی در نظام مالی هم نداریم.

کامران ندری افزود: تعریف دوم اینکه عوامل بی ثباتی بازار مالی نوسانات شدید در کلان قیمت هاست که با نوسانات شاخص ارزیابی می شود، به عبارت دیگر اگر تغییرات شاخص زیاد نباشد بازار بی نوسان خواهد بود، بنابراین با در نظر گرفتن وضعیت معاملات در سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه نوسان داشته اما دچار بی ثباتی نبوده است، هرچند در سال ۹۹ شاهد نوسانات شاخص زیادی بودیم و از دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد هم رسیده بود.

او با تاکید بر اینکه نوسان در بازارهای مالی همیشه هست، اما نشانه بی ثباتی نیست، اظهار کرد: در شرایط فعلی بازار سرمایه دچار رکود شده و بسیاری از فعالان معترض هستند که چرا قیمت سهام با نرخ تورم متناسب نیست و این مساله را با ارزیابی گذشته می توان تحلیل کرد که همیشه واکنش بازار سهام به تورم با تاخیر خواهد بود.

ندری با تاکید بر اینکه اگر دولت اجازه ایجاد بازارهای فیوچرز، مشتقه و ... می داد به مدیریت ریسک بازار کمک می کرد، گفت: در واقع با استفاده از بازار مشتقه می توان بخشی از ریسک ها را پوشش داد، اما از این جهت بازار سرمایه ایران توسعه لازم را پیدا نکرده است.

از نظر اقتصاد کلان شاخص کل بورس را باید در نظر گرفت، هرچند بورس ایران شفافیت لازم را ندارد و شرکت های حقوقی وابسته به دولت هستند و مداخلاتی ممکن است در بازار اتفاق بیفتد، به همین دلیل اگر یک گروه صنعتی افت شدید داشته باشد یا خیلی رشد کند این مساله پیش می آید دست های پشت پرده ای وجود دارد

این اقتصاددان گفت: نقدی که در بازار وجود دارد این است که مسئولان تلاشی برای ایجاد بازار مشتقه نمی کنند تا بتوانند با این ابزار ریسک ها را پوشش بدهند و وزارت اقتصاد و سازمان بورس اوراق بهادار تاکنون نتوانسته اند بازارهایی که ریسک را کاهش می دهند را بکار ببرند.

ندری با تاکید بر اینکه  در حال حاضر در برخی گروه های صنعتی ممکن است نوسانات خیلی زیادی بروز کرده باشد، گفت: از نظر اقتصاد کلان شاخص کل بورس را باید در نظر گرفت، هرچند بورس ایران شفافیت لازم را ندارد و شرکت های حقوقی وابسته به دولت هستند و مداخلاتی ممکن است در بازار اتفاق بیفتد، به همین دلیل اگر یک گروه صنعتی افت شدید داشته باشد یا خیلی رشد داشته باشد این مساله پیش می آید که نشان می دهد دست های پشت پرده ای وجود دارد.

سال گذشته ظرف ۷ ماه شاخص کل از ۴۰۰ هزار واحد به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید، به همین دلیل قابل پیش بینی بود که شاخص کل بعد صعودی که داشته این افت اتفاق خواهد افتاد به همین دلیل شاخص تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد کاهش یافت اما هم اکنون تغییرات بازار کاملا طبیعی است

او درباره رشد نامتناسب بورس گفت: قبل از سال ۹۹ موج تورمی وجود داشت و بورس از تورمی که در سال ۹۷ ایجاد شده بود عقب مانده بود به همین دلیل در نیمه دوم سال ۹۸ به واسطه افزایش قیمت زمین و ... عقب ماندگی بورس جبران شد، اما متاسفانه در آن زمان دولت یک اشتباه تاریخی کرد و خواست روی موج سوار شود تا مشکلات مالی خود را برطرف کند و از آن جایی که یک جهش قیمت در بازار رخ داده بود، مردم هم به شدت وارد بازار سرمایه شدند و قیمت حبابی در بازار ایجاد شد و در همان زمان بسیاری از اقتصاددان ها هشدار دادند که قیمت سهام با تورم هیچکدام از بازارها همخوانی ندارد، به طوری که ظرف ۷ ماه شاخص کل از ۴۰۰ هزار واحد به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید، به همین دلیل قابل پیش بینی بود که شاخص کل بعد صعودی که داشته این افت اتفاق خواهد افتاد به همین دلیل شاخص تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد کاهش یافت اما هم اکنون تغییرات بازار کاملا طبیعی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر بی اعتمادی بازار به تشکیل صف های فروش، گفت: وقتی بازار کمی رشد می کند سهامداران خرد به دلیل نگرانی از افت بعدی دوباره در صف های فروش می روند و همین مساله باعث می شود که سهام رشد نکند.

او افزود: اگر سهامداران در سبد پرتفوی خود میانگینی از نمادهای مختلف تشکیل داده باشند به صورت میانگین پرتفوی آنها در سال ۱۴۰۰ رشد کرده و البته این مساله مربوط به همه سهامداران نمی شود.

تورم کالا و خدمات از تورم بازار ارز، بازار مسکن، بازار بورس و... بیشتر شده و این یک هشدار است، زیرا تاکنون دولت توجه کافی را به تورم کالا و خدمات نشان نداده است و بسیاری از مردم برای قوت روز خود با تورم مواجه هستند به همین دلیل می توان گفت هنوز عملکرد کنترلی خوبی در اقتصاد رخ نداده است

ندری با تاکید بر اینکه تورم کالا و خدمات از تورم بازار ارز، بازار مسکن، بازار بورس و... بیشتر شده و این یک هشدار است، گفت: تاکنون دولت توجه کافی را به تورم کالا و خدمات نشان نداده است و بسیاری از مردم برای قوت روزانه خود با تورم مواجه هستند به همین دلیل می توان گفت هنوز عملکرد کنترلی خوبی در اقتصاد رخ نداده است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه رشد دارایی های فیزیکی بالاتر است و ارزش سهام هم دیر یا زود خودش را با آن همسان می کند، تصریح کرد: ارزش جایگزینی در بلندمدت برای سهامدار عمده منافعی دارد، اما در کوتاه مدت هم متناسب با جو روانی ارزش سهام باید با ارزش جایگزینی همخوانی داشته باشد.

وقتی فاصله ارزش سهام و ارزش جایگزینی خیلی زیاد می شود در این حالت بار دیگر شاخص کل بورس رشد می کند، هرچند شاخص زیر سایه بی اعتمادی قرار گرفته، به همین دلیل پیش بینی می شود تا پایان امسال به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی برسد

ندری با اشاره به اینکه احتمالا وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال ادامه خواهد یافت، گفت: وقتی فاصله ارزش سهام و ارزش جایگزینی خیلی زیاد می شود در این حالت بار دیگر شاخص کل بورس رشد می کند، هرچند شاخص زیر سایه بی اعتمادی قرار گرفته، به همین دلیل پیش بینی می شود تا پایان امسال به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی برسد و همین مساله هم نشان دهنده ای رشد شاخص کل است که می تواند حکایت از بازدهی بالاتر آن نسبت به سپرده گذاری بانکی باشد.

کد خبر: ۱۱۹٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • SE ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      6 0
      لطف کنید کثافت کاری حقوقی ها رو به پای سهامدار حقیقی نگذارید. حقوقی با عرضه های لگاریتمی در حال نابودی سهامها است و شما با این صحبت هاتون شریک این دزدی ها
    • محمد نوده IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      7 0
      ایشان کارنشناس هستش نه کارشناس. .اون که در بورس هر روز رنج منفی میکشه حقیقی نیست. حقیقی ها یا خارج شده اند و یا اونکه مونده دیگه با ضرر نمیخواد خارج بشه. دستهای پنهان و حقوقی ها این بلا را سر مردم اورده اند
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      4 0
      مردم راخسته کردیداعتماددیگروجودنداردحقوقی هم نمی گذارندپس حق دارندفرارکنند
    • فرزین شادمان IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 0
      آقای کارشناس سهامدار خرد چقدر سهام دارد که باعث نوسان بازار شود؟ شما لطفاً رفتار حقوقی وبازار ترسان ها مگر نمی بینی که اینگونه محمل بافی میکنی
    • فرشید IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 0
      آدم نمیدونه چطور بنویسه که همه متوجه این مطلب بشن، باباجون دوباره همین امروز حسابی از ۵- شروع به خرید کردن و یکساعت آخر ۵+ انداخت به ملت، نمیدونم اینا رو پیشونی ما چی دیدن
    • علی فرمانی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      1 0
      حقوقیهای محترم از مردم نوسان نیم درصد یه ریالی ،دوریالی میگیرند اونوقت سهام چطور رشد کنه